<b>New school, education and democracy: the project Francisco Campos school in Minas</b> - doi: 10.4025/actascieduc.v34i2.17421

  • Carlos Henrique Carvalho Universidade Federal de Uberlândia
Keywords: Francisco Campos reform, democracy, education, Minas Gerais

Abstract

This articles discusses the main features of the ,Francisco Campos Reform launch in 1927 by tackling the question of whether the principles embodied in  New School Movement were incorporated or not. The New School Movement was seen as part of an effort to restructure Education in both the state of Minas Gerais and in Brazil. The Francisco Campos Reform was implemented to increase the number primary schools In Minas Gerais, and also to improve social control which was seen as fundamental to the formation of a controlled citizenry within the scope of ideas of state´s republican elite. Therefore, we make an attempt improve the understanding the meaning of this reform to the organization of schools in Minas Gerais given that the ‘mission’ of these institutions was to create/recreate new individuals for the urban social context, especially within the realm of primary schools which were seen as carriers of new contents, teaching methods and pedagogical practices.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Henrique Carvalho, Universidade Federal de Uberlândia
Carlos Henrique de Carvalho possui graduação em História pela Universidade Federal de Uberlândia (1993), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (1999), doutorado em História pela Universidade de São Paulo (2003) e estágio pós-doutoral em História da Educação na Universidade de Lisboa (2008). É professor adjunto da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia (UFU), membro dos conselhos editoriais das revistas Cadernos de História da Educação (UFU) e Revista Alpha (Patos de Minas). É Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia, nos biênios 2009-2011 e 2011-2013. Trabalha na área de História, com ênfase em História do Brasil República, atuando principalmente nos seguintes temas: educação e imprensa, historia da educação brasileira, igreja católica e educação no Brasil e em Portugal. É professor do programa de pós-graduação (mestrado e doutorado) em Educação da UFU. É bolsista produtividade em pesquisa do CNPq e do Programa Pesquisador Mineiro, da FAPEMIG
Published
2012-08-16
How to Cite
Carvalho, C. H. (2012). <b>New school, education and democracy: the project Francisco Campos school in Minas</b&gt; - doi: 10.4025/actascieduc.v34i2.17421. Acta Scientiarum. Education, 34(2), 187-198. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v34i2.17421
Section
History of Education