<b> Analysis of school authorities´ concepts and suggestions on bullying </b> - doi: 10.4025/actascieduc.v36i1.21940

  • José Leon Crochík Universidade de São Paulo
  • Pedro Fernando Silva Universidade de São Paulo
  • Cintia Copit Freller Universidade de São Paulo
  • Lucas Stefano de Lima Alves Universidade de São Paulo
  • Aline Costa Carrenho Universidade de São Paulo
  • Gianlucca Vergian Dalenogare Universidade de São Paulo
Keywords: critical theory of society, psychology, education, school administration, school violence

Abstract

Interviews by school authorities from five public primary schools inSão Paulo,São Paulo State,Brazilwere analyzed. The contents of the interviews by school principals and pedagogical coordinators investigated (1) the manner they understood bullying, especially with regard to their determinations; (2) their proposals for combating the problem; (3) the relationship between their understanding of the phenomenon and the suggestions against it. Results showed that the authorities that perceived the social determination on school violence had the best structured suggestions against the phenomenon, with regard to its understanding by students and teachers. On the other hand, others, foregrounded on a more reductionist stance which made difficult the perception of bulling within the school milieu, suggested activities which were not relevant to the factors that produced it and thus not efficacious in their attacking the phenomenon.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Leon Crochík, Universidade de São Paulo
Possui graduação em Psicologia pela Universidade de São Paulo (1979), mestrado em Psicologia Social pela Universidade de São Paulo (1985), doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (1990) e livre-docência em Psicologia pelo Instituto de Psicologia da USP (1999). Atualmente, é Professor Titular do Instituto de Psicologia da USP, no qual atua na graduação e na pós-graduação no Departamento da Psicologia da Aprendizagem, do Desenvolvimento e da Personalidade. É bolsista de produtividade em pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase na relação entre Personalidade e Sociedade.
Published
2014-02-20
How to Cite
Crochík, J. L., Silva, P. F., Freller, C. C., Alves, L. S. de L., Carrenho, A. C., & Dalenogare, G. V. (2014). <b> Analysis of school authorities´ concepts and suggestions on bullying </b&gt; - doi: 10.4025/actascieduc.v36i1.21940. Acta Scientiarum. Education, 36(1), 105-113. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v36i1.21940
Section
Public Policies and Administration