<b>Analysis of virtual teachers’ perception on musical teaching through distance education

  • André Garcia Corrêa Universidade Federal de São Carlos
  • Daniel Mill Universidade Federal de São Carlos
Keywords: Teachers’ perception, virtual teaching, distance education, musical education

Abstract

This article presents an investigation of music teachers’ perceptions on Musical Education in distance education. Using musical perception as an analogy, the article discusses the perception of virtual music teachers upon the particularities of teaching music in distance education, considering their interactions with virtual students, tutors and teaching materials. It is a qualitative research. The methods used for data collection were online surveys and semi-structured interviews. The analyzed subjects were Musical Education teachers at the Federal University of São Carlos and data were analyzed under a theoretical reference that approaches Distance Education (EaD), Teachers Training and Musical Education. The data showed that teachers perceive themselves as courses managers, and it the virtual tutors are in charge of most of the interaction with students. Teachers also invest much more energy in planning their courses than working during the offer. Many of them realize the student as a central figure of the teaching-learning process, but believe that the interaction between everyone involved in the process is a crucial factor in Distance Education. Teachers also realize that the difference in the students’ profile in distance learning programs in relation to the ones in classroom courses may influence their teaching strategies.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

André Garcia Corrêa, Universidade Federal de São Carlos
Atua nos seguintes temas: educação musical, música. Licenciado em Música pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Na performance musical atua como Clarinetista. Primeiro Clarinete e clarinetista solo da Orquestra Experimental da UFSCar. Membro do Quarteto de Clarinetas Sopra-4 e solista do Regional de Samba e Choro Na Pindaíba em São Carlos - SP. Mestre em Educação pela Linha de Pesquisa Formação de Professores e Outros Agentes Educacionais, Novas Tecnologias e Ambientes de Aprendizagem PPGE - UFScar. Já atuou na área de Educação Musical como tutor virtual no curso de Licenciatura em Educação Musical UAB-UFSCar, tendo ministrado também disciplinas como professor. Atualmente, ocupa a posição de supervisor de tutoria no mesmo curso
Daniel Mill, Universidade Federal de São Carlos
Professor da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), onde trabalha como Docente e Gestor de Educação a Distância (EaD). Doutor em Educação pela UFMG, com pós-doutorado pela Universidade Aberta de Portugal. É membro do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade. Na UFSCar, é Líder do Grupo Horizonte (Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Inovação em Educação, Tecnologias e Linguagens). Como pesquisador, tem interesse particular pela interseção das temáticas: Trabalho Docente, Tecnologias, Linguagens, Cognição e Educação a Distância.
Published
2016-09-14
How to Cite
Corrêa, A. G., & Mill, D. (2016). <b&gt;Analysis of virtual teachers’ perception on musical teaching through distance education. Acta Scientiarum. Education, 38(4), 425-436. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v38i4.24354
Section
Teaching and Learning