<b>Contents and forms of educating Santa Catarina children (1910-1935): educational programs, methods, didactic works and disciplinary codes

Keywords: infancy, primary education, Santa Catarina.

Abstract

This study aimed to analyze contents and forms of educating Santa Catarina children who attended public primary schools – school groups and isolated schools, between 1910 and 1935, using as elements the teaching programs, disciplinary codes, didactic texts and the indications of analytic methods for reading and writing. The sources include: the teaching program used in public schools from 1911 to 1914, the bylaws for school groups, regulations of public instruction for the period 1911-1914, legislative documents and reports from political and educational directors. The methodology sought to respond the questions: What material and symbolic elements appear concerning the education of children? How can we consider the multiplicity of childhoods that inhabited the time and space of primary schools?

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Solange Aparecida de Oliveira Hoeller, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense
Solange Aparecida de Oliveira Hoeller: professora de História da Educação nos cursos de licenciatura do Instituto Federal Catarinense – Campus Rio do Sul, doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina. Integrante do Projeto Objetos em viagem: provimento material da escola primária em países ibero- americanos (1870 – 1920). Integrante do Projeto Moderno, modernidade e modernização: a educação nos projetos de brasil - séc. XIX E XX. Publicações recentes: HOELLER, S. A. O.; DAROS, M. D. Educação moral e educação econômica: suas bases, sua aplicação na escola. In: Ana LOPES, A. B. M.; MELO, C. M. M. (Orgs.). Clássicos da Educação Brasileira. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2015, v. 4, p. 1-13. HOELLER, S. A. O.; SILVA, C. R. C.; SILVA, V. L. G. "A hora atual do mundo": Carneiro Leão, Orestes Guimarães e a modernidade educacional dos anos de 1920. In: MESQUITA, I. M.; BARRETO, R. A. D. N.; NOGUEIRA, V. L. (Orgs.). Moderno, modernidade, modernização: a educação nos projetos de Brasil - século XIX e XX. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2015, v. 3, p. 97-116. HOELLER, S. A. O. Ideário pedagógico moderno nos discursos dos intelectuais Henrique Fontes e Oswaldo Cabral: escola primária catarinense (1920-1930). In: GIL, N.; ZICA, M. C.; FARIA FILHO, L. M. (Orgs.). Moderno, Modernidade e Modernização: a educação nos projetos de Brasil – séculos XIX e XX. (coleção Pensar a Educação - Pensar o Brasil - 1822).Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012, v. 1, p. 133-150.
Published
2017-09-01
How to Cite
Hoeller, S. A. de O., & Souza, G. de. (2017). <b&gt;Contents and forms of educating Santa Catarina children (1910-1935): educational programs, methods, didactic works and disciplinary codes. Acta Scientiarum. Education, 39(4), 383-394. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v39i4.29459
Section
History of Education