<b>Hanna Arendt and the distinction between knowing and thinking: reflections for science teaching

  • José Francisco Flores Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • João Bernardes da Rocha Filho Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Keywords: Science and art, thinking and knowledge, creative potential, education and creativity

Abstract

Theoretical contributions are proposed for the formation of science teachers from the distinction between knowledge and thought presented by Hanna Arendt. For the author, the action of knowing, accomplished by science, seeks truths, while the thought, as a action of spirit, seeks meanings. The concept of creative potential is used, suggested by the plastic artist Fayga Ostrower, as a motivational factor of thinking for production of meanings. It can be concluded that science teaching must aim at the development of the ability of not only knowing, but also thinking, promoting the expansion of the creative potential of students and teachers.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Francisco Flores, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ensino de Ciências da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (início em agosto/2012). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Licenciado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1987).
João Bernardes da Rocha Filho, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Pós-doutorado em enseñanza de las ciencias (Facultad de Educación/PUC Chile). Doutorado em engenharia, na área de metrologia e instrumentação (LABMETRO/UFSC). Mestrado em educação (FACED/PUCRS). Especialista em metodologia do ensino superior (FACED/PUCRS). Especialista em psicossomática (FACIS/SP). Licenciado em física (FAFIS/PUCRS). Bacharel em filosofia (UNISUL/SC). Técnico em eletrônica (IM/SP). Técnico em análises clínicas (CSA/RS). Professor titular da Faculdade de Física (FAFIS) da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), atuando na formação de graduação e pós-graduação de professores de física, química, biologia e matemática. Participa do Grupo de Pesquisa em Ensino de Física (GPEF) e do Grupo de Pesquisa em Geomática Aplicada à Educação da PUCRS, sendo professor do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGEDUCEM).
Published
2017-04-17
How to Cite
Flores, J. F., & Rocha Filho, J. B. da. (2017). <b&gt;Hanna Arendt and the distinction between knowing and thinking: reflections for science teaching. Acta Scientiarum. Education, 39(2), 131-140. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v39i2.30440
Section
History and Philosophy of Education