<b>Educational praxis for the Brazilian peasant populations: from pedagogical ruralism to historical-dialectical materialism

Keywords: Rural Education, Social Movement, MST, Field Education.

Abstract

Considering the trajectory of social movements in defense and in the construction of education for peasant populations, this article aimed to point out and discuss the possibilities and limitations of field education concept, to the extent that we believe that this discussion becomes even more important when we consider that the capitalist society is organized into social classes, with a strong domain of the class that holds the means of production on the class that sells workforce to ensure thelivelihood. The methodological guideline consisted of components of the technical-documentary analysis, as it admits scientific books and writings, laws, resolutions, ordinances, federal, state and local opinions as sources.We opted for the technical-documentary analysis, since the documents are stable and perennial source of information, persisting over time and can be consulted repeatedly, which provides greater stability to the conclusions.We realized the recognition of the social movements in defense of education in the field, the importance of knowledge in the formation process for peasant populations, camping and settled down, as well as a more objective understanding of the relevance in the fight for the transposition of the capitalist society.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flávio Reis dos Santos, Universidade Estadual de Goiás
Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professor de Ensino Superior Doutor da Universidade Estadual de Goiás (UEG), atuando no Programa de Pós-Graduação Stricto-Sensu Ambiente e Sociedade e nos cursos de graduação em História, Geografia, Letras e Matemática. Professor Convidado nos cursos de Pós-Graduação Lato-Sensu em Gestão Escolar e Pós-Graduação Lato-Sensu em Programa de Apoio aos Dirigentes Municipais de Educação da Universidade Federal de São Carlos. Atualmente desenvolve pesquisas sobre a aplicação de fundamentos tecnocráticos na formulação de políticas públicas de educação e sobre políticas públicas de educação para os sujeitos do campo. Coordenador do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Educação Rural no Brasil (NEPERBR).
Luiz Bezerra Neto, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)
Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Pós-Doutor pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professor da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) atuando na graduação e na pós-graduação. Membro de Corpo Editorial da Revista Eletrônica de Ciências da Educação (RECE) e da Revista de Educação (REVEDUC). Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação no Campo (GEPEC) e Coordenador do Curso de Pedagogia da Terra da UFSCar.
Published
2017-09-01
How to Cite
Santos, F. R. dos, & Bezerra Neto, L. (2017). <b&gt;Educational praxis for the Brazilian peasant populations: from pedagogical ruralism to historical-dialectical materialism. Acta Scientiarum. Education, 39(4), 453-467. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v39i4.31676
Section
Teachers' Formation and Public Policy