Books of reading and the construction of national identity of children italians and descendants by reading (São Paulo early XX century).

Keywords: italian immigration, ethnic schools, primary school in São Paulo, reading books, São Paulo.

Abstract

From the last quarter of the nineteenth century the foreign immigrant began to play an increasingly important role in the history of São Paulo. The text aims to investigate printed civility prescriptions and reading books that have been successful in Italian ethnic schools and primary schools in São Paulo attended by immigrants and / or their children between the late nineteenth and early twentieth centuries. From the theoretical-methodological perspective of cultural history, the ‘Graduate series of Puiggari-Barret’ o and the reading book Piccolo mondo are taken as a privileged source. Based on the conceptual corpus constituted by Norbert Elias, the procedures, instruments, sources and directions of analysis were defined, based on the interest in examining practices and modeling processes of the subjects who lived the social time of childhood for which constitute as mental or psychic configurations, and in which cognition, feeling, attitude, behavior, value, are not subject to abstraction. The authors expressed in their books a civilizing project, in which the formation of the citizen, the love of the homeland, the recognition and valorization of heroes, values, language, historical events, monuments and landscapes gained prominence. The authors claimed in their reading books, produced on both sides of the Atlantic Ocean the marks of a national identity aimed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Panizzolo, Universidade Federal de São Paulo
Graduação em Pedagogia pela Universidade de São Paulo (1991), Especialização em Educação Infantil pela Universidade Metodista de São Paulo (1998), Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2001) e Doutorado em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2006). ATUAÇÃO PROFISSIONAL: Professora Adjunto I I do curso de Pedagogia, na área de Educação Infantil e do Programa de Pós ?Graduação em Educação da Universidade Federal de São Paulo -UNIFESP orientando mestrado. Chefe do Departamento de educação (2012- 2015) Conselheira da Associação Brasileira de Brinquedotecas. Pesquisadora com projetos em desenvolvimento financiados pelo CNPq. Tem experiência na docência e gestão da educação infantil, ensino fundamental e superior. Desde abril de 2011 é Membro da Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE), da Associação Nacional de História (ANPUH) e da Associação Nacional de Pós Graduação e Pesquisa em Educação(ANPEd). ÁREAS DE PESQUISA: 1- História da Educação: a. história da infância, processos de escolarização, produção e circulação de saberes sobre a infância, b. historia da leitura e do livro no Brasil . 2.Estudos da infância: a. Infância e cultura b. : políticas, práticas e instituições para a infância GRUPOS DE PESQUISA: Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisa INFÂNCIA, CULTURA, HISTÓRIA- GEPICH e membro pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa CULTURA E INSTITUIÇÕES EDUCACIONAIS e do Grupo de Estudos e Pesquisa HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, IMIGRAÇÃO E MEMÓRIA.
Published
2019-05-13
How to Cite
Panizzolo, C. (2019). Books of reading and the construction of national identity of children italians and descendants by reading (São Paulo early XX century). Acta Scientiarum. Education, 41(1), e45486. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v41i1.45486
Section
History and Philosophy of Education