To understand the proposal of literacy: the textbook for the first year of elementary school in focus

Keywords: learning to read and write; literacy; textbook; critical theory of society.

Abstract

Underpinned by the Critical Theory of Society, the aim of this article was to understand the relationship between the orientation given to education and the initial teaching of the written language, and the proposal of cultural training for children in the process of learning to read and write. The data were collected in the textbook entitled ‘Aprender juntos: letramento e alfabetização’ (meaning ‘Learning together: literacy and learning to read and write’) intended for the literacy & reading/writing syllabus in the first year of elementary education. The analyses show that the presented proposal prioritizes situations of experience of the social application of reading and writing, with few activities devoted to the explicit study of the ability to read and write words, phrases or texts. Despite this orientation being predicated on the idea of the need to educate the critical subject, by emphasizing form (within the dualism of form and content), it ends up contributing to an education where the emphasis is on adapting to the prevailing reality, and therefore encourages pseudo-education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, T. W. (2017). Teoria da semicultura. Porto Velho, RO: Edufro.

Araújo, M. S., Rêgo, M. C. L., & Carvalho, R. (2009a). Alfabetização: conteúdo e forma 1 – Volume 1. Rio de Janeiro, RJ: Fundação CECIERJ.

Araújo, M. S., Rêgo, M. C. L., & Carvalho, R. (2009b). Alfabetização: conteúdo e forma 1 – Volume 2. Rio de Janeiro, RJ: Fundação CECIERJ.

Araújo, M. S., Rêgo, M. C. L., & Fernandes, V. (2008). Alfabetização: conteúdo e forma 2 – Volume 1. Rio de Janeiro, RJ: Fundação CECIERJ.

Bakhtin, M. (1997). Estética da criação verbal (2a ed.). São Paulo, SP: Martins Fontes.

Benjamin, W. (2012). A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica. Porto Alegre, RS: Zouk.

Carvalho, M. (2005). Alfabetizar e letrar: um diálogo entre a teoria e a prática. Petrópolis, RJ: Vozes.

Faraco, C. A. (2016). Linguagem, escrita e alfabetização. São Paulo, SP: Contexto.

Ferreiro, E. (2017). Alfabetização em processo (21a ed.). São Paulo, SP: Cortez.

Ferreiro, E., & Teberosky, A. (1999). Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre, RS: Penso.

Horkheimer, M. (2007). Eclipse da razão. São Paulo, SP: Centauro.

Horkheimer, M., & Adorno, T. W. (1985). A indústria cultural: o esclarecimento como mistificação das massas. In M. Horkheimer & T. W. Adorno (Eds.), Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos (p. 99-138). Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira [INEP]. (2015). Avaliação Nacional da Alfabetização 2014. Brasília, DF: Inep/MEC. Recuperado de https://bitlybr.com/7mWy

Koch, I. G. V. (2003). A possibilidade de intercâmbio entre Lingüística Textual e o ensino de língua materna. Veredas, 5(2), 85-94. Recuperado de http://www.ufjf.br/revistaveredas/files/2009/12/cap073.pdf

Marcuse, H. (2015). O homem unidimensional: estudos da ideologia da sociedade industrial avançada. São Paulo, SP: Edipro.

Morais, A. G. (2012). Sistema de escrita alfabética. São Paulo, SP: Melhoramentos.

Morais, A. G. (2017). Concepções e metodologias de alfabetização: por que é preciso ir além da discussão sobre velhos “métodos”. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Ensfund/alf_moarisconcpmetodalf.pdf

Morais, J. (2014). Alfabetizar para a democracia. Porto Alegre, RS: Penso.

Mortatti, M. R. L. (2004). Educação e letramento. São Paulo, SP: Unesp.

Mortatti, M. R. L. (2006). História dos métodos de alfabetização no Brasil. Brasília, DF. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Ensfund/alf_mortattihisttextalfbbr.pdf

Pucci, B., Zuin, A. A. S., & Ramos-de-Oliveira, N. (2008). Adorno: o poder educativo do pensamento crítico (4a ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.

Rojo, R., & Moura, E. (2012). Multiletramentos na escola. São Paulo, SP: Parábola.

Smolka, A. L. B. (2003). A criança na fase inicial da escrita: a alfabetização como processo discursivo (11a ed.). São Paulo, SP: Cortez.

Snow, C. E., & Juel, C. (2013). O ensino de leitura para crianças: o que sabemos a respeito. In M. J. Snowling & C. Hulme (Orgs.), A ciência da leitura (p. 519-538). Porto Alegre, RS: Penso.

Soares, M. B. (2009). Letramento: um tema em três gêneros (3a ed.). Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Soares, M. B. (2014). Alfabetização e letramento. São Paulo, SP: Contexto.

Soares, M. B. (2016). Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo, SP: Contexto.

Soares, M. B. (2019). Alfabetização e letramento: caminhos e descaminhos. Recuperado de https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/40142/1/01d16t07.pdf

Vasconcelos, A. (2014). Aprender juntos: letramento e alfabetização (4a ed.). São Paulo, SP: Edições SM.

Published
2021-09-14
How to Cite
Freitas, V. A. de, & Galuch, M. T. B. (2021). To understand the proposal of literacy: the textbook for the first year of elementary school in focus. Acta Scientiarum. Education, 43(1), e46902. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v43i1.46902
Section
Teachers' Formation and Public Policy