The professional teaching initiation and its relationship with the emotional dimension
Abstract
The insertion in the school as a teacher requires, among many things, that the beginning teacher relates the knowledge from the initial formation with the demands of the practice and the school context. However, how the insertion has occurred does not allow this movement, making the obstacles and difficulties encountered are greater than the support and assistance that the teacher finds. Therefore, the theme of the present article deals with the beginning teacher in the relation of the first years of the teaching profession, focusing on the emotional dimension, to show an interface that can be determinant for the teacher to enter with confidence in the profession, and to feel motivated to remain in it. The methodological approach, with a qualitative character, contemplates the accomplishment of a bibliographic study. In proposing the discussion about the emotional dimension in the first years of teaching, it was observed, above all, that the emotions, as well as the feelings originated, constitute the personal and professional identity of the subject, the person-teacher and their initial experiences. Therefore, it is believed that balance and maturity in the emotional field are a necessary provision for the beginning teacher, since, with the security obtained from this perspective, the teacher will be able to deal with his feelings, act with greater empathy and, for personal and also in the professional context.
Downloads
References
Azevedo, A. A., Fernandes, C. M., & Bonifácio, R. M. (2014). Professores em início de carreira: políticas públicas no contexto da América Latina. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, 6(10), 31-44. DOI: https://doi.org/10.31639/rbpfp.v13i25.426
Cagnin, S. (2008). Algumas contribuições das neurociências para o estudo da relação entre o afeto e a cognição. Estudos & Pesquisas em Psicologia, 8(2), 473-504. Recuperado em https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revispsi/article/view/10755/8350
Casassus, J. (2009). Fundamentos da educação emocional. Brasília, DF: Liber Livro.
Cavaco, M. H. (1999). Ofício de professor: o tempo e as mudanças. In A. Nóvoa (Org.), Profissão professor
(p. 155-191). Porto, PT: Porto.
Damásio, A. R. (1996). O erro de Descartes: emoção, razão e o cérebro humano. São Paulo, SP: Companhia das Letras.
Damásio, A. R. (2004). Em busca de Espinosa: prazer e dor na ciência dos sentimentos. São Paulo, SP: Companhia das Letras.
Damásio, A. R. (2011). E o cérebro criou o homem. São Paulo, SP: Companhia das Letras.
Damásio, A. R. (2015). O mistério da consciência: do corpo e das emoções ao conhecimento de si. São Paulo, SP: Companhia das Letras.
Damásio, A. R. (2017). A estranha ordem das coisas: a vida, os sentimentos e as culturas humanas. Lisboa, PT: Temas e Debates.
Day, C. (2001). Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto, PT: Porto.
Fonseca, V. (2016). Importância das emoções na aprendizagem: uma abordagem neuropsicopedagógica. Revista Psicopedagogia, 33(102), 365-384.
Goleman, D. (2012). Inteligência emocional: a teoria revolucionária que redefine o que é ser inteligente. Rio de Janeiro, RJ: Objetiva.
Huberman, M. (2000). O ciclo de vida profissional dos professores. In A. Nóvoa (Org.), Vidas de professores
(2a ed., p. 31-61). Porto, PT: Porto.
LeDoux, J. E., & Damásio, A. (2014). Emoções e sentimentos. In E. R. Kandel (Org.), Princípios da neurociência (5a ed., p. 938-952). Porto Alegre, RS: AMGH.
Marchesi, Á. (2008). O bem-estar dos professores: competências, emoções e valores. Porto Alegre, RS: Penso.
Mora, F. (2013). Neuroeducación: solo se puede aprender aquello que se ama. Madrid, ES: Alianza Editorial.
Tardif, M. (2014). Saberes docentes e formação profissional (17a ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Vaillant, D., & Marcelo, C. (2012). Ensinando a ensinar: as quatro etapas de uma aprendizagem. Curitiba, PR: UTFPR.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in part or in its entirety.
The copyright belongs exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal are the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distributing the material in any medium or format) and adaptation (remixing, transforming, and building upon the material thus licensed for any purpose, including commercial purposes) are permitted.
It is recommended that you read this link for more information on the subject: providing credits and references correctly, among other crucial details for the proper use of the licensed material.