Democratic management conceptions in educational policies of the state Department of Education in Paraná (1990-2010) Paraná: democratic management conceptions
Abstract
Investigating the democratic management of schools is a complex task, as it involves questioning the extent to which policies, systems and educational institutions were made, or are, democratic, considering different governments and the historical, social, economic and cultural movement of society. In this sense, we searched in the article to discuss a conception for Education management assumed between the years 1990 and 2010 in educational policies by the State Secretary of Education (SEED) in Paraná. Therefore, the study is based on the analysis of bibliographic and documental references relevant to the theme. Pointing the historic route of political constitution on democratic management frame in different moments of federal and state government, a field of disputes is noticed out, in which governing is synonymous with interests and momentary conveniences of specific groups that cover minority parcels of the population, not advancing in the formulation of a policy of democratic management for the State. It concludes that in political guidelines regarding the schools’ participation and autonomy, the predominance is for managing and financial aspects. According to Lima (2011), for education, the perspective that is inscribed in economic rationality is based on the terms autonomy, decentralization and participation stripped of political meaning; that is, as technical-rational instruments. Participation means integration, collaboration and a strategy to reduce institutional conflicts, promoting cohesion and consent. Autonomy and decentralization are restricted to the functional and operational articulation between the central level and the local and institutional levels of school education. It intends to establish an organizational culture of strategic management, in which educational agents assume responsibility for the results, releasing the government from guaranteeing the necessary conditions for the realization of the right to education.
Downloads
References
Andrade, M. E. (2011). Gestão democrática na escola pública. In A. M. Gomes (Org.), Políticas públicas e gestão da educação (p. 297-328). Campinas, SP: Mercado das Letras.
Brasil. (1946). Constituição De 1946. Recuperado de https://bitlybr.com/6NKqYrR
Brasil. (1961). Lei 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: DF. Recuperado de https://bitlybr.com/9rCTc
Brasil. (1969). Emenda Constitucional nº 1 de 17 de outubro de 1969. Recuperado de https://bitlybr.com/nqGui
Brasil. (1971). Lei nº 5.692 de 11 de agosto de 1971. Recuperado de https://bitlybr.com/MAfGUmUw
Brasil. (1996). Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Brasil. (2001). Lei 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providencias. Diário Oficial da União, Brasília, DF. Recuperado de https://bitlybr.com/uiYq6Y
Brasil. (2014). Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências – Plano Nacional de Educação 2014-2024. Brasília, DF: Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos. Recuperado de https://bitlybr.com/6XAX8
Brasil (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF. Recuperado de https://bitlybr.com/vHm1
Cunha, L. A. (1995). Educação, estado e democracia no Brasil. São Paulo, SP: Cortez; Niterói, RJ: Editora da Universidade Federal Fluminense; Brasília,DF: LASCO do Brasil.
Dourado, L. F. (2007). Políticas e gestão da educação básica no Brasil: limites e perspectivas. Educação & Sociedade, 28(100), 921-946. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302007000300014
Duarte, C. S. (2004). Direito Público Subjetivo e Políticas Educacionais. Revista São Paulo em Perspectiva, 18(2), 113-118. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-88392004000200012
Feiges, M. M. F. (2013). Eleição de diretores no Paraná: uma análise dos planos de ação na gestão das escolas estaduais de Curitiba - triênio 2012-2014 (Tese de Doutorado em Educação). Universidade Federal do Paraná, Curitiba. Recuperdo de https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/31891
Gadotti, M. (2014). Gestão democrática da educação com participação popular no planejamento e na organização da educação nacional. Recuperado de https://bitlybr.com/XBB5
Gouveia, A. B., & Souza, Â. R. (2010). Perspectivas e desafios no debate sobre financiamento e gestão da educação: da conae a um novo PNE. Educação & Sociedade, 31(112) 789-807. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302010000300008
Lima, L. (2001). A Escola como organização educativa: uma abordagem sociológica. São Paulo, SP: Cortez.
Lima, L. (2014). A Gestão democrática das escolas: do autogoverno à ascensão de uma pós-democracia gestionária? Educação & Sociedade, 35(129), 1067-1083. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/ES0101-73302014142170
Machado, C. R. S. (2006). A gestão democrática no sistema educacional. In B. Luce, & I. L. P. Medeiros. Gestão escolar democrática: concepções e vivências (p. 163-173). Porto Alegre, RS: UFRGS.
Mendonça, E. F. (2000). A regra e o jogo: democracia e patrimonialismo na educação brasileira. Campinas: Unicamp.
Nadal, B. G. (2007). Política educacional paranaense para formação de professores: um olhar à luz dos textos políticos. In XXIII Anais do Simpósio brasileiro; V Congresso Luso-Brasileiro; I Colóquio Ibero-Americano de Política e Administração Da Educação, Niterói, RJ; Porto Alegre, RS: ANPAE/UFRGS/FACED/PPGEDU. Recuperado de www.anpae.org.br/congressos_antigos/simposio2007/47.pdf
Paraná (2005). Plano Estadual de Educação – PEE PR: Uma construção coletiva (Versão preliminar). Curitiba, PR: Secretaria de Estado da Educação.
Paraná. (1995). Caderno de Gestão Escolar Caminhos para a Gestão Compartilhada. Curitiba. Recuperado em www.diaadiaeducacão.pr.gov.br
Paraná. (1998). Plano de Ação da Secretaria de Estado da Educação do Paraná – 1995 – 1998. Curitiba. Recuperado de https://bitlybr.com/ev9me
Paraná. (2001). PQE-Projeto Qualidade no Ensino Público do Paraná. Curitiba, PR: Secretaria de Estado da Educação. Recuperado de www.pr.gov.br/seed/projetoq
Paraná. (2003). Lei n. 14.231, de 26 de novembro de 2003. Define critérios de escolha, mediante consulta à Comunidade Escolar, para designação de Diretores e Diretores Auxiliares da Rede Estadual de Educação Básica do Paraná. Diário Oficial do Estado do Paraná, Curitiba, PR. Recuperado de https://bitlybr.com/acVRX
Paraná. (2006). Lei n. 15.329, de 15 de dezembro de 2006. Altera a redação dos dispositivos que especifica, da Lei n° 14.231/2003, que dispõe sobre consulta para designação de Diretores e Diretores Auxiliares dos estabelecimentos de ensino. Diário Oficial do Estado do Paraná, Curitiba, PR. Recuperado de https://bitlybr.com/MajS5IA
Paraná. (2008). Lei n. 15.800, de 16 de abril de 2008. Dá nova redação ao art. 6°, da Lei n° 15.329, de 15 de dezembro de 2006, conforme especifica. Diário Oficial do Estado do Paraná, Curitiba, PR. Recuperado de https://bitlybr.com/J5C0y
Peroni. V. M. V., & Flores, M. L. R. (2014). Sistema nacional, plano nacional e gestão democrática da educação no Brasil: articulações e tensões. Educação, 37(2), 180-189. DOI: http://dx.doi.org/10.15448/1981-2582.2014.2.16342
Saviani, D. (1997). A nova lei da Educação: LDB trajetória limites e perspectivas. Campinas, SP: Autores Associados.
Souza, A. R. (2009). Explorando e construindo um conceito de gestão escolar democrática. Educação em Revista, 25(3), 123-140. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982009000300007
Souza, A. R., & Pires, P. A. G. (2018). As leis de gestão democrática da Educação nos estados brasileiros. Educação em Revista, 34(68), 65-87. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.57216
Valente, I., & Romano, R. (2002). PNE: Plano Nacional de Educação ou carta de intenção? Educação & Sociedade, 23(80), 96-107. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302002008000007
Vieira, S. L. (2007). Políticas e gestão da educação básica: revisitando conceitos simples. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, 23(1), 53-69. Recuperado de https://bitlybr.com/S1NtMo
Zanardini, I. M. (2001). A gestão compartilhada implementada no estado do Paraná e as orientações do Banco Mundial (1995-2000) (Dissertação de Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Maringá, Maringá.
Zanardini, I. M., Blum, M. S. R., & Michellon, E. A. (2013). Uma Análise das políticas de gestão escolar no Paraná e no Brasil entre os anos de 1980 e 2006. Revista Educação e Fronteiras On-Line, 3(7), 131-139. Recuperado de https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/viewFile/2778/1562
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in part or in its entirety.
The copyright belongs exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal are the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distributing the material in any medium or format) and adaptation (remixing, transforming, and building upon the material thus licensed for any purpose, including commercial purposes) are permitted.
It is recommended that you read this link for more information on the subject: providing credits and references correctly, among other crucial details for the proper use of the licensed material.