The classic and the universal values: a discussion from the foundations of the historical-critical pedagogy

Keywords: classic; school education; marxism; historical-critical pedagogy.

Abstract

This paper aims to develop relationships between the concept of classic, as postulated by the historical-critical pedagogy and the constitution of universal values. In order to achieve this end, the text was divided into three moments. In a first moment we approach the contrast between the conception of knowledge present in the historical-critical pedagogy and the hegemonic conception of knowledge. Secondly, based on the works of Karl Marx (1818-1883) and Friedrich Engels (1820-1895), in productions by György Lukács (1885-1971) and authors with similar thoughts, such as Agnes Heller (1929-2019) and György Márkus (1934-2016), we seek to establish the relationship between the construction of universal values and the classic. And, finally, in a third moment, we analyze the educational work as a process located within the scope of school education and that is linked to the preservation of universal values condensed in the classical knowledge. We concluded that the understanding of the classic from the constitution of universal values is fundamental do understand its confirmation as a product of human activity. The condensed values in classical knowledge, beyond their sociohistorical roots, transcend towards universality. The proper understanding of this process allow us to overcome the antinomy between dogmatism and relativism, a fundamental condition for understanding the concept of classic as postulated by the historical-critical pedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chauí, M. S. (2001). Vocação política e vocação científica da universidade. In M. S. Chauí (Ed.), Escritos sobre a universidade (p. 115-134). São Paulo, SP: Unesp.

Duarte, N. (2011). Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana (5. ed.). Campinas, SP: Autores Associados.

Duarte, N. (2016). Os conteúdos escolares e a ressurreição dos mortos: contribuição à teoria histórico-crítica do currículo. Campinas, SP: Autores Associados.

Duarte, N. (2017). Educação escolar e formação humana Omnilateral na perspectiva da pedagogia histórico-crítica. In J. C. Lombardi (Org.), Crise capitalista e educação brasileira (p. 101-122). Uberlândia, MG: Navegando Publicações.

Engels, F. (2015). Anti-Dühring: a revolução da ciência segundo o senhor Eugen Dühring. São Paulo, SP: Boitempo.

Gramsci, A. (1982). Os intelectuais e a organização da cultura (4 ed.). Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira.

Hayek, F. A. (1984). O caminho da servidão. Rio de Janeiro, RJ: Instituto Liberal.

Heller, A. (2008). O cotidiano e a história (11. ed.). São Paulo, SP: Paz e Terra.

Jameson, F. (2000). Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio (2 ed.). São Paulo, SP: Ática.

Kosik, K. (1976). Dialética do concreto (2 ed.). Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.

Lukács, G. (1982). Estética I: la peculiaridad de lo estético. Cuestiones preliminares e de principio (Vol. 1). Barcelona, ES: Grijalbo.

Lukács, G. (2012). Para uma ontologia do ser social I. São Paulo, SP: Boitempo.

Lukács, G. (2013). Para uma ontologia do ser social II. São Paulo, SP: Boitempo.

Márkus, G. (2015). Marxismo e antropologia: o conceito de “essência humana” na filosofia de Marx. São Paulo, SP: Expressão Popular.

Marx, K. (2011a). O 18 de brumário de Luís Bonaparte. São Paulo, SP: Boitempo.

Marx, K. (2011b). Grundrisse: manuscritos econômicos de 1857-1858: esboços da crítica da economia política. Rio de Janeiro, RJ: UFRJ.

Marx, K. (2015). Cadernos de Paris & manuscritos econômicos-filosóficos de 1844. São Paulo, SP: Expressão Popular.

Moraes, M. C. M. (2004). O renovado conservadorismo da agenda pós-moderna. Cadernos de Pesquisa, 34(122), 337-357. doi: 10.1590/S0100-15742004000200004

Netto, J. P., & Braz, M. (2012). Economia política: uma introdução crítica (8 ed.). São Paulo, SP: Cortez.

Saccomani, M. C. S. (2016). A criatividade na arte e na educação escolar. Campinas, SP: Autores Associados.

Saviani, D. (1991). Educação e questões da atualidade. São Paulo, SP: Cortez.

Saviani, D. (2008). Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações (10 ed.). Campinas, SP: Autores Associados.

Saviani, D. (2012). Marxismo, educação e pedagogia. In D. Saviani & N. Duarte (Eds.), Pedagogia histórico-crítica e luta de classes na educação escolar (p. 59-85). Campinas, SP: Autores Associados.

Saviani, D. (2013). Sistema nacional de educação e participação popular: desafios para as políticas educacionais. In D. Saviani (Ed.), Aberturas para a história da educação: do debate teórico-metodológico no campo da história ao debate sobre a construção do sistema nacional de educação no Brasil (p. 241-266). Campinas, SP: Autores Associados.

Published
2021-04-01
How to Cite
Ferreira, C. G., & Duarte, N. (2021). The classic and the universal values: a discussion from the foundations of the historical-critical pedagogy. Acta Scientiarum. Education, 43(1), e48852. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v43i1.48852
Section
History and Philosophy of Education