Technological pedagogical content knowledge (tpack) in the construction of virtual teacher knowledge: a systematic review
Abstract
From the systematic review of the literature, observing the Prisma recommendation, this article analyzed how the literature present in the annals of the Congresso Internacional de Educação e Tecnologias e Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância (Ciet:EnPED) has addressed the skills Tpack proposed by Mishra and Koehler in the construction of virtual teaching knowledge. Searches - using the descriptors (a) Tpack, (b) TPCK, (c) technological pedagogical content knowledge, (d) technological pedagogical content knowledge, (e) Mishra, (f) Shulman, (g) teaching knowledge and (h) knowledge base for teaching - resulted in the selection of six articles that addressed the Tpack in the performance of the virtual teacher. The analyzed articles indicated that the theoretical model Tpack is shown to be viable to understand the process of appropriation of the use of technologies in education by teachers, also serving as a source for the construction of virtual teaching. In addition, the results achieved by the analyzed articles corroborate the postulates proposed by Tardif (2012) and Shulman (1987), suggesting that the knowledge base for virtual teaching is formed by a set of knowledge resulting from training, experiential learning and knowledge constructed in the interaction with peers. Since this review was in keeping with the annals of Ciet:EnPED, it is suggested that future studies use other databases to verify whether the results described here are replicable. In addition, it is suggested that new research examines the factors that interfere in the performance of the virtual teacher, deepening the understanding of the process of construction of virtual teacher knowledge, as well as possible differences in the knowledge necessary for virtual teaching due to the different professionals that compose the team.
Downloads
References
Anastasiou, L. G. C. (2015). Ensinar, aprender, apreender e processos de ensinagem. In L. G. C. Anastasiou & L. P. Alves (Orgs.), Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula (10a ed., p. 15-44). Joinville, SC: Univille.
Assis, M. S., Silva, V. P., Barbosa, W. M. G., & Menezes Junior, E. M. (2017). Percepção dos concludentes do curso de Licenciatura em Geografia do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE) acerca de sua formação acadêmica a distância. Revista de Ciência, Tecnologia e Humanidades do IFPE, 9(1), 160-180.
Augé, M. (2006). Sobremodernidade: do mundo tecnológico de hoje ao desafio essencial do amanhã. In D. Moraes (Org.), Sociedade midiatizada (p. 99-118). Rio de Janeiro, RJ: Mauad.
Bauman, Z. (2001). Modernidade líquida. Rio de Janeiro, RJ: Zahar.
Belloni, M. L. (2012). Educação a distância (6 ed.). Campinas, SP: Autores Associados.
Brito, N. D., & Mill, D. (2018). Dilemas docentes no início da prática pedagógica na Educação a Distância. In D. Mill, G. Santiago, M. Santos, & D. Pino (Eds.), Educação a distância: dimensões da pesquisa, da mediação e da formação (p. 71-90). São Paulo, SP: Artesanato Educacional.
Castells, M. (1999). A sociedade em rede. A era da informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo, SP: Paz e Terra.
Chaquime, L. P., & Mill, L. (2014). Um estudo sobre saberes na docência virtual. In Simpósio Internacional de Educação a Distância e Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância – Sied:EnPED (p. 1-15). São Carlos, SP: UFSCar.
Congresso Internacional de Educação e Tecnologias [CIET]., & Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância [EnPED]. (2019). Histórico. Recuperado de http://cietenped.ufscar.br/historico/
Corrêa, A. G., & Mill, D. (2012). Base de conhecimentos de professores na educação a distância: um estudo sobre a educação musical. In Simpósio Internacional de Educação a Distância e Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância – Sied:EnPED (p. 1-12). São Carlos, SP: UFSCar.
Freire, P. (2002). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa (25a ed.). São Paulo, SP: Paz e Terra.
Galvão, T. F., Pansani, T. S. A., & Harrad, D. (2015). Principais itens para relatar revisões sistemáticas e meta-análises: A recomendação prisma. Epidemiologia e Serviços de Saúde, 24(2), 335-342. DOI: https://doi.org/10.5123/S1679-49742015000200017
Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa (4a ed.). São Paulo, SP: Atlas.
Jenkins, H. (2008). Cultura da convergência. São Paulo, SP: Aleph.
Lakatos, E. M., & Marconi, M. A. (1991). Fundamentos de metodologia científica (3 ed.). São Paulo, SP: Atlas.
Lemos, A. (2003). Cibercultura. Alguns pontos para compreender a nossa época. In A. Lemos & Cunha, P. (Orgs.), Olhares sobre a Cibercultura (p. 11-23). Porto Alegre, RS: Sulina.
Lemos, A. (2007). Ciberespaço e tecnologias móveis: processos de territorialização e desterritorialização na cibercultura. In A. S. L. D. Médola, D. C. Araujo, & F. Bruno (Orgs.), Imagem, visibilidade e cultura midiática: livro da XV Compós (p. 277-293). Porto Alegre, RS: Sulina.
Lévy, P. (2003). A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço (4a ed.). São Paulo, SP: Loyola.
Mill, D. (2017). Polidocência: configurações para a docência na educação a distância. São Carlos, SP: Pixel.
Mill, D., & Silva, C. P. R. (2018). Saberes docentes na educação a distância: uma breve revisão de literatura sobre docência virtual. In Congresso Internacional de Educação e Tecnologias e Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância – Ciet:EnPED (p. 1-14). São Carlos, SP: UFSCar.
Mill, D., Santiago, G., Santos, M., & Pino, D. (2018). Dimensões pedagógicas da Educação a Distância: uma apresentação. In D. Mill, G. Santiago, M. Santos, & Pino, D. (Eds.), Educação a Distância: dimensões da pesquisa, da mediação e da formação (p. 7-18). São Paulo, SP: Artesanato Educacional.
Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x
Mizukami, M. G. N. (2004). Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L. S. Shulman. Revista do Centro de Educação, 29(2), 33-49. DOI: https://doi.org/10.5902/19846444
Nazario, K. R. P., & Oliveira, M. R. G. (2014). Curso Formação Docente em EaD: análise parcial dos dados de um questionário online. In Simpósio Internacional de Educação a Distância e Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância – Sied:EnPED (p. 1-13). São Carlos, SP: UFSCar.
Ramos, A., Faria, P. M., & Faria, Á. (2014). Revisão sistemática de literatura: contributo para a inovação na investigação em Ciências da Educação. Diálogo Educacional, 14(41), 17-36. DOI: https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS01
Rosa, R. A. (2016). Saberes docentes e o planejamento em EaD. In Simpósio Internacional de Educação a Distância e Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância – Sied:EnPED (p. 1-7). São Carlos, SP: UFSCar.
Rossit, F. H. A., & Oliveira, M. R. G. (2014). Base de conhecimento docente para o ensino de teclado a distância. In Simpósio Internacional de Educação a Distância e Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância – Sied:EnPED (p. 1-12). São Carlos, SP: UFSCar.
Santo, E. E., Cardoso, A. L., & Santos, A. G. (2018). Conhecimento tecnológico pedagógico do conteúdo (Tpack). In Congresso Internacional de Educação e Tecnologias e Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância – Ciet:EnPED (p. 1-7). São Carlos, SP: UFSCar.
Santos, M. (2008). Técnica, espaço, tempo: globalização e meio técnico-científico-informacional (5a ed.). São Paulo, SP: EdUSP.
Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-23. DOI: https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411
Tardif, M. (2012). Saberes docentes e formação profissional (13a ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in part or in its entirety.
The copyright belongs exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal are the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distributing the material in any medium or format) and adaptation (remixing, transforming, and building upon the material thus licensed for any purpose, including commercial purposes) are permitted.
It is recommended that you read this link for more information on the subject: providing credits and references correctly, among other crucial details for the proper use of the licensed material.