The fitness muses in cyberculture: perfect bodies pedagogies on Instagram

Chamada temática: Redes Educativas e os desafios atuais da Cibercultura

  • Joana Dourado França de Souza Universidade Federal da Bahia
  • Edvaldo Souza Couto Universidade Federal da Bahia
Keywords: fitness muses; cultural pedagogies; cyberculture; Instagram.

Abstract

This article presents the results of a survey whose purpose was to analyse profiles from fitness muses on Instagram, social networking application which allows photo and video sharing. The main argument developed is that these muses use perfect bodies pedagogies as a visibility strategy. The theoretical field was defined from cultural pedagogies and cyberculture studies, specially, the concepts of visibility, spectacularization of the self and hyper-consumption, around mobility culture in which perfect bodies are shown and consumed as commodities, uninterruptedly, on screens from technological devices. The method used was a qualitative research, with a descriptive and analytical approach. The survey concludes that the fitness muses use Instagram to make their feeding and physical exercises routines spectacular, and to promove, among their followers, their lifestyles through healthy and perfect bodies pedagogies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arroyo, M. (2012). Outros sujeitos, outras pedagogias. Petrópolis, RJ: Vozes.

Bardin, L. (2010). Análise de conteúdo (4a ed.). Lisboa, PT: Edições 70.

Batista, G. (2014). A construção de identidade na ‘geração fitness’ do Instagram: a representação do eu e do corpo no ciberespaço. In Anais do 37 Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação (p. 1-15). Foz do Iguaçu, PR: Intercom.

Bauman, Z. (2008). Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadorias. Rio de Janeiro, RJ: Zahar.

Brasil é a bola da vez no mercado fitness. (2020). Recuperado de http://propmark.com.br/mercado/brasil-e-a-bola-da-vez-no-mercado-fitness

Bruno, F. (2013). Máquinas de ver, modos de ver: vigilância, tecnologia e subjetividade. Porto Alegre, RS: Sulina. (não encontrado no texto, inserir referência) Ok inserido

Camozzato, V., C., Carvalho, R. S., & Andrade, P. D. (Orgs.), (2016). Pedagogias culturais: a arte de produzir modos de ser e viver na contemporaneidade. Curitiba, PR: Appris.

Costa, M., & Andrade, P. (2015). Na produtiva confluência entre educação e comunicação, as pedagogias culturais contemporâneas. Perspectiva, 33, 843-862. Doi: 10.5007/2175-795X.2015v33n2p843 (não encontrado no texto, inserir referência) Ok inserido

Couto, E. (2012). Corpos voláteis, corpos perfeitos: estudos sobre estética, pedagogias e políticas do pós-humano. Salvador, BA: EDUFBA.

Couto, E., Porto, C., & Santos, E. (2016). App-Learning: experiências de pesquisa e formação. Salvador, BA: EDUFBA.

Creswell, J. W. (2011) Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Lincoln, NE: Pearson; University of Nebraska Press.

Debord, G. (1997) A sociedade do espetáculo: comentários sobre a sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro, RJ: Contraponto.

Facebook compra Instagram por US$ 1 bilhão em dinheiro e ações. (2020). Recuperado de http://oglobo.globo.com/sociedade/tecnologia/facebook-compra-instagram-por-us-1-bilhao-em-dinheiro-acoes-4530157

Foucault, M. (2010). A hermenêutica do sujeito. São Paulo, SP: WMF Martins Fontes.

Giroux, H. A. (2018). Education in unsettling times: public intellectual and promise of cultural studies. In D. Carlson, & M. W. Apple (Eds.), Power/knowledge/pedagogy: the meaning of democratic education in unsettling times. Taylor e Francis Group Online. Recuperado de www.taylorfrancis.com/books/e/9780429966613/chapters/10.4324%2F9780429498060-2

Instagram bate marca de 1 bilhão de usuários ativos. (2020). Recuperado de https://canaltech.com.br/redes-sociais/instagram-bate-marca-de-1-bilhao-de-usuarios-ativos-116344/

Le Breton, D. (2012) Individualização do corpo e tecnologias contemporâneas. In E. S. Couto, & S. V. Goellner. O Triunfo do corpo: polêmicas contemporâneas (p. 15-32). Petrópolis, RJ: Vozes.

Lévy, P. (1999). Cibercultura. São Paulo, SP: Editora 34.

Lipovetsky, G. (2006). A felicidade paradoxal: ensaio sobre a sociedade de hiperconsumo. São Paulo, SP: Companhia das Letras.

Louro, G. (2018). O corpo educado. Pedagogias da sexualidade (4a ed.). Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Meyer, D. E., Mello, D. F., Valadão, M., & Ayres, J. R. C. M. (2006). ‘Você aprende. A gente ensina?’: interrogando relações entre educação e saúde desde a perspectiva da vulnerabilidade. Cadernos de Saúde Pública, 22(6), 1335-1342. Doi: 10.1590/S0102-311X2006000600022

Minayo, M., Gomes, R., & Deslandes, S. (2009). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes.

Nascimento, A. B. (2006). Comida: prazeres, gozos e transgressões. Salvador, BA: EDUFBA.

Perissé, G. (2020). Uma pedagogia do corpo. Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Piza, M. (2012). O fenômeno Instagram: considerações sob a perspectiva tecnológica (Monografia de Graduação). Universidade de Brasília, Brasília.

Ribeiro, L., & Calazans, F. (2016). Heróis da boa forma: cotidiano e espetáculo da vida fitness a dois no Instagram. In Anais do 18 Congresso de Ciências da Comunicação na Região Centro-Oeste – Goiânia (p. 1-15). Goiânia, GO: Intercom.

Sanches, R. D. (2018) Corpus Alienum: efeitos do discurso das novas dietas, corpo-projeto e mídia (Tese de Doutorado). Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto.

Sibilia, P. (2008). O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro, RJ: Nova Fronteira.

Silva, T. T. (1999). Documentos de identidade: uma introdução às teoria do currículo. Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Snapchat x Instagram Stories: quem está vencendo a disputa? (2020). Recuperado de http://g1.globo.com/tecnologia/noticia/snapchat-x-instagram-stories-quem-esta-vencendo-a-disputa.ghtml

Sontag, S. (2004). Sobre a fotografia. São Paulo, SP: Companhia das Letras.

Strauss, A., & Corbin, J. Pesquisa qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de teoria fundamentada. Porto Alegre, RS: ArtMed, 2008.

Venturini, I., Jaeger, A., Oliveira, M., & Silva, P. (2020). Musas fitness e a tríade corpo-consumo-felicidade. Movimento, 26, e26003. Doi: 10.22456/1982-8918.86634

Published
2020-08-31
How to Cite
Souza, J. D. F. de, & Couto, E. S. (2020). The fitness muses in cyberculture: perfect bodies pedagogies on Instagram. Acta Scientiarum. Education, 42(1), e52788. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v42i1.52788
Section
History and Philosophy of Education