“It's so much app that I don't know anymore”: Pedagogy students' cultural practices mediated by digital devices

students' practices with digital devices

  • Vera Teresa Valdemarin Universidade Estadual Paulista ‘Júlio de Mesquita Filho’
  • Eduarda Escila Ferreira Lopes Monteiro Universidade Estadual Paulista ‘Júlio de Mesquita Filho’
Keywords: teachers training; pedagogy course; cultural process; digital culture.

Abstract

This article is showing and discussing the data related to an axis of investigation of the research project ‘Cultural Practices and Teacher Education’, i. e. that destined to mapping the cultural practices mediated by digital devices related to students of two in-person Pedagogy courses, offered by a public institution and a private institution, situated in a São Paulo State city. Among the methodological procedures are bibliographical and conceptual research and quantitative data production.  The study, to an exploratory type, collected social and economic data from the form of the National Exam of Students Performance (ENADE). Through a specific instrument collected pieces of information about the use of mobile devices in the classroom, the use of social networks, the relationship to technology with leisure time and consumption and study activity, among others. In the analysis of data are pointed out elements of the process of cultural incorporation and the process of building meanings that, in general, occurs at formative institutions. We hope that the results, besides describing elements of the cultural repertoire of Pedagogy course students', may contribute with valuable information to the thoughts about curriculum issues and professionalization of teaching and, consequently, with the improvement of the education quality. We hope too that in the crisis time, that raise the technology to a significant media communication between people, the data may offer parameters to evaluate its efficacy and its sedimentation as a cultural practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

André, M. E. D. (2009). A produção acadêmica sobre formação docente: um estudo comparativo das dissertações e teses dos anos 1990 e 2000. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, 1(1), 41-56. Recuperado de https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/4

André, M.; Simões, R. H. S.; Carvalho, J. M.; Brzezinski, I. (1999). Estado da arte da formação de professores no brasil. Educação e sociedade, 20(68), 301-309. Doi: 10.1590/S0101-73301999000300015

Araya, E. R., & Vidotti, S. A. B. G. (2010). Ambientes informacionais digitais. São Paulo, SP: UNESP.

Azanha, J. M. P. (1991). Cultura escolar brasileira: um programa de pesquisas. Revista USP, 8, 65-69. Doi: 10.11606/issn.2316-9036.v0i8p65-69

Brzezinski, I. (Coord.), (2014). Formação de profissionais da educação (2003-2010). Brasília, DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira.

Chartier, A. M. (2002). Um dispositivo sem autor: cadernos e fichários na escola primária. Revista Brasileira de História da Educação, 2(1-3), 9-26. Recuperado de http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38731

Chartier, A. M. (2016). Três modelos da leitura entre os séculos XVI e XXI: como as práticas sociais transformam os métodos de ensino. Revista Brasileira de História da Educação, 16(40), 275-295. Doi: 10.4025/rbhe.v16i1.775.2.pt

Ferreira, N. S. C. (2006). Diretrizes curriculares para o curso de pedagogia no Brasil: a gestão da educação como gérmen da formação. Educação & Sociedade, 27(97), 1341-1358. Doi: 10.1590/S0101-73302006000400013

Gatti, B. A., & Barreto, E. S. S. (Coords.), (2009). Professores do brasil: impasses e desafios. Brasília, UF: UNESCO.

Gatti, B. A.; Barreto, E. S. S., & André, M. E. S. (2011). Políticas docentes no brasil: um estado da arte. Brasília, UF: UNESCO.

Geertz, C. (2008). A interpretação das culturas. Rio de Janeiro, RJ: LTC.

Gil, G. (2018). Pela internet 2 [gravado por Gilberto Gil]. In Pela Internet 2 [EP]. Rio de Janeiro, RJ: GeGe. Produções Artísticas.

Hoineff, N. (1992). A nova televisão. Rio de Janeiro, RJ: Relume Dumará.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística [IBGE]. (2016). Cidades e Estados. Recuperado de ibge.gov.br/cidades-e-estados/sp/Araraquara.html

Jordão, G., & Allucci, R. R. (2014). Panorama setorial da cultura brasileira. São Paulo, SP: Allucci & Associados Comunicações.

Monteiro, E. E. F. L. (2020). O uso dos dispositivos móveis e da internet. Jundiaí, SP: Paco Editorial.

Nunes, C. & Carvalho, M. M. C. (1993). Historiografia da educação e fontes. Cadernos Anped, 5, 7-64. Recuperado de https://anped.org.br/sites/default/files/caderno_anped_no.5_set_1993.pdf

Raiman, A. (2008). Impedimentos e proposições para a ação docente no ensino superior no caminho de Habermas (Tese de Doutorado). Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Universidade Estadual Paulista ‘Júlio de Mesquita Filho’, Araraquara.

Roche, D. (2000). História das coisas banais: nascimento do consumo nas sociedades do século XVII ao XIX. Rio de Janeiro, RJ: Rocco.

Rossi, P. (2014). Comer: necessidade, desejo, obsessão. São Paulo, SP: UNESP.

Santos, A. A. C., & Souza, M. P. R. (2005). Cadernos escolares: como e o que se registra no contexto escolar? Revista Psicologia Escolar e Educacional, 9(2), 291-302. Doi: 10.1590/S1413-85572005000200011

Scheibe, L. (2007). Diretrizes curriculares para o curso de Pedagogia: trajetória longa e inconclusa. Cadernos de Pesquisa, 37(130), 43-62. Doi: 10.1590/S0100-15742007000100004

Silva, A. R. (2015). Práticas de leitura de estudantes do curso de Pedagogia: entre apropriações e formalidades (Dissertação de Mestrado). Instituto de Biociências de Rio Claro, Universidade Estadual Paulista ‘Júlio de Mesquita Filho’, Rio Claro.

Williams, R. (2011). Cultura e materialismo. São Paulo, SP: UNESP.

Published
2020-08-27
How to Cite
Valdemarin, V. T., & Monteiro, E. E. F. L. (2020). “It’s so much app that I don’t know anymore”: Pedagogy students’ cultural practices mediated by digital devices. Acta Scientiarum. Education, 42(1), e52912. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v42i1.52912
Section
History and Philosophy of Education