YAE'S educational pathways: memories, realities and dreams in a humanizing perspective

Keywords: territoriality; citizenship; humanization; Youth and Adult Education (YAE).

Abstract

The discussions in this article were based on the reports of a group, including students and a teacher, from the 4th period, from the 1st segment, of the Youth and Adult Education (YAE) teaching modality, in the municipality of Araguaína-TO, about the reasons for having given up on studies based on a demonstration of dehumanization and deterritorialization of spaces, bodies and minds. As a result of injustices, vulnerability is confused with personal demerits, because immersed in myths, the interlocutors think that they are responsible for the incidents and recurring bad weather in their lives. Without conditions to exercise citizenship, because they are expropriated of human dignity, resulting from constant and permanent vulnerability, the perspective of the future is overshadowed and without conditions of self-help and altruism, because culturally dependent, the participatory process in the community becomes truncated, bringing harm for individuals and the collectivity. However, they find in the YAE, a space for learning and coexistence, perspectives for overcoming and transforming realities, for building relationships of trust in themselves and in the other and therefore collaborative, enabling greater participation and a sense of belonging in the community. This article adopted participatory research as a method and the culture circle as a technique, which allowed the participants' speech to be problematized, contributing to the construction of the humanization of the subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arroyo, M. G. (2017). Passageiros da noite: do trabalho para a EJA, itinerários pelo direito a uma vida justa. Petrópolis, RJ: Vozes.

Botelho, A., & Schwarcz, L. M. (2012). Introdução – cidadania e direitos: aproximações e relações. In A. Botelho, & L. M. Schwarcz (Orgs.), Cidadania, um projeto em construção: minorias, justiça e direitos (p. 6-27). São Paulo, SP: Claro Enigma.

Brasil. (1990). Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF.

Brasil. (1996). Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF.

Carvalho, J. M. (2012). Cidadania no Brasil: o longo caminho (15a ed.). Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira.

Delors, J., Al-Mufti, I., Amagi, I., Carneiro, R., Chung, F., Geremek, B., ... Nanzhao, Z. (1996). Educação um tesouro a descobrir: relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI (10 ed.). São Paulo, SP: Cortez.

Di Pierro, M. C., & Haddad, S. (2015). Transformações nas políticas de Educação de Jovens e Adultos no Brasil no início do terceiro milênio: uma análise das agendas nacional e internacional. Cadernos CEDES, 35(96), 197-217. DOI: https://doi.org/10.1590/CC0101-32622015723758

Freire, P. (2015). Pedagogia do oprimido (59a ed.). Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.

Galtung, J. (2003). Paz cultural: algumas características. Recuperado de http://www.palasathena.org.br/arquivos/conteudos/Paz_Cultural_Johan_Galtung.pdf

Guillemin, M., & Gillam, L. (2004). Ethics, reflexivity, and “ethically important moments” in research. Qualitative Inquiry, 10(2), 261-280. DOI: https://doi.org/10.1177/1077800403262360

Haesbaert, R. (2016). O mito da desterritorialização: do “fim dos territórios” à multiterritorialidade (9a ed., rev.). Rio de Janeiro, RJ: Bertrand Brasil.

Kowarick, L. (2009). Viver em risco: sobre a vulnerabilidade socioeconômica e civil. São Paulo, SP: Editora 34.

Noleto, M. J. (2010). A construção da cultura de paz: dez anos de história. In L. Diskin, & M. J. Noleto (Coords.), Cultura de paz: da reflexão à ação (p. 11-36). Brasília, DF: Unesco.

Nunes, A. O. (2011). Como restaurar a paz nas escolas: um guia para educadores. São Paulo, SP: Contexto.

Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura [Unesco]. (2016). 3º relatório global sobre aprendizagem e educação de adultos. Brasília, DF: Unesco.

Paiva, J., Haddad, S., & Soares, L. J. G. (2019). Pesquisa em educação de jovens e adultos: memórias e ações na constituição do direito à educação para todos. Revista Brasileira de Educação, 24, e240050. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782019240050

Santos, M. (2006). O papel ativo da geografia, um manifesto. Revista Tamoios, 2(1), 1-6. Recuperado de https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/tamoios/article/view/601/632

Streck, D. R. (2016). Metodologias participativas de pesquisa e educação popular: reflexões sobre critérios de qualidade. Interface, Botucatu, 20(58), 537-47. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-57622015.0443

Streck, D. R., & Adams, T. (2011). Uma prática de pesquisa participante: análise da dimensão social, política e pedagógica. Revista Educação Pública, 20(44), 481-497. DOI: https://doi.org/10.29286/rep.v20i44.319

Von, C. (2003). Cultura de paz: o que os indivíduos, grupos, escolas e organizações podem fazer pela paz no mundo. São Paulo, SP: Peirópolis.

Published
2022-03-03
How to Cite
Santos, M. P. dos, & Nakashima, R. H. R. (2022). YAE’S educational pathways: memories, realities and dreams in a humanizing perspective. Acta Scientiarum. Education, 44(1), e54638. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v44i1.54638
Section
History and Philosophy of Education