YAE'S educational pathways: memories, realities and dreams in a humanizing perspective
Abstract
The discussions in this article were based on the reports of a group, including students and a teacher, from the 4th period, from the 1st segment, of the Youth and Adult Education (YAE) teaching modality, in the municipality of Araguaína-TO, about the reasons for having given up on studies based on a demonstration of dehumanization and deterritorialization of spaces, bodies and minds. As a result of injustices, vulnerability is confused with personal demerits, because immersed in myths, the interlocutors think that they are responsible for the incidents and recurring bad weather in their lives. Without conditions to exercise citizenship, because they are expropriated of human dignity, resulting from constant and permanent vulnerability, the perspective of the future is overshadowed and without conditions of self-help and altruism, because culturally dependent, the participatory process in the community becomes truncated, bringing harm for individuals and the collectivity. However, they find in the YAE, a space for learning and coexistence, perspectives for overcoming and transforming realities, for building relationships of trust in themselves and in the other and therefore collaborative, enabling greater participation and a sense of belonging in the community. This article adopted participatory research as a method and the culture circle as a technique, which allowed the participants' speech to be problematized, contributing to the construction of the humanization of the subjects.
Downloads
References
Arroyo, M. G. (2017). Passageiros da noite: do trabalho para a EJA, itinerários pelo direito a uma vida justa. Petrópolis, RJ: Vozes.
Botelho, A., & Schwarcz, L. M. (2012). Introdução – cidadania e direitos: aproximações e relações. In A. Botelho, & L. M. Schwarcz (Orgs.), Cidadania, um projeto em construção: minorias, justiça e direitos (p. 6-27). São Paulo, SP: Claro Enigma.
Brasil. (1990). Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF.
Brasil. (1996). Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF.
Carvalho, J. M. (2012). Cidadania no Brasil: o longo caminho (15a ed.). Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira.
Delors, J., Al-Mufti, I., Amagi, I., Carneiro, R., Chung, F., Geremek, B., ... Nanzhao, Z. (1996). Educação um tesouro a descobrir: relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI (10 ed.). São Paulo, SP: Cortez.
Di Pierro, M. C., & Haddad, S. (2015). Transformações nas políticas de Educação de Jovens e Adultos no Brasil no início do terceiro milênio: uma análise das agendas nacional e internacional. Cadernos CEDES, 35(96), 197-217. DOI: https://doi.org/10.1590/CC0101-32622015723758
Freire, P. (2015). Pedagogia do oprimido (59a ed.). Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.
Galtung, J. (2003). Paz cultural: algumas características. Recuperado de http://www.palasathena.org.br/arquivos/conteudos/Paz_Cultural_Johan_Galtung.pdf
Guillemin, M., & Gillam, L. (2004). Ethics, reflexivity, and “ethically important moments” in research. Qualitative Inquiry, 10(2), 261-280. DOI: https://doi.org/10.1177/1077800403262360
Haesbaert, R. (2016). O mito da desterritorialização: do “fim dos territórios” à multiterritorialidade (9a ed., rev.). Rio de Janeiro, RJ: Bertrand Brasil.
Kowarick, L. (2009). Viver em risco: sobre a vulnerabilidade socioeconômica e civil. São Paulo, SP: Editora 34.
Noleto, M. J. (2010). A construção da cultura de paz: dez anos de história. In L. Diskin, & M. J. Noleto (Coords.), Cultura de paz: da reflexão à ação (p. 11-36). Brasília, DF: Unesco.
Nunes, A. O. (2011). Como restaurar a paz nas escolas: um guia para educadores. São Paulo, SP: Contexto.
Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura [Unesco]. (2016). 3º relatório global sobre aprendizagem e educação de adultos. Brasília, DF: Unesco.
Paiva, J., Haddad, S., & Soares, L. J. G. (2019). Pesquisa em educação de jovens e adultos: memórias e ações na constituição do direito à educação para todos. Revista Brasileira de Educação, 24, e240050. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782019240050
Santos, M. (2006). O papel ativo da geografia, um manifesto. Revista Tamoios, 2(1), 1-6. Recuperado de https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/tamoios/article/view/601/632
Streck, D. R. (2016). Metodologias participativas de pesquisa e educação popular: reflexões sobre critérios de qualidade. Interface, Botucatu, 20(58), 537-47. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-57622015.0443
Streck, D. R., & Adams, T. (2011). Uma prática de pesquisa participante: análise da dimensão social, política e pedagógica. Revista Educação Pública, 20(44), 481-497. DOI: https://doi.org/10.29286/rep.v20i44.319
Von, C. (2003). Cultura de paz: o que os indivíduos, grupos, escolas e organizações podem fazer pela paz no mundo. São Paulo, SP: Peirópolis.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in part or in its entirety.
The copyright belongs exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal are the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distributing the material in any medium or format) and adaptation (remixing, transforming, and building upon the material thus licensed for any purpose, including commercial purposes) are permitted.
It is recommended that you read this link for more information on the subject: providing credits and references correctly, among other crucial details for the proper use of the licensed material.