Intelligence and morality in skills / gifting: piagetian perspectives
Abstract
People with giftedness have specific characteristics such as, above average skills, creativity and involvement with the task. Such characteristics must be recognized in the educational and social environment, including with regard to moral development. This article aims to discuss aspects related to the construction of intelligence and morality in people with giftedness from the perspective of genetic epistemology, highlighting its importance for the educational context. The methodology used consisted of bibliographic research using a systematic review method on the date of Scielo. This is exploratory research on the constructs: intelligence and morality in Piaget's view. In the search, thirty-four articles were found. Thirty-one were excluded for not addressing the topic. The synthesis of the results points to a lack of evidence from studies because only three articles were found in the last decade. It was necessary to expand the search with the magazine Schème - Electronic Journal of Psychology and Genetic Epistemology. The researches analyzed show that in giftedness there is a complexity in the formation of thought structures, there is an anticipation of the stages of intelligence development, a keen sense of morality and peculiar characteristics such as reversibility and awareness. It is suggested, therefore, that a teaching that presupposes such characteristics provides appropriate challenges to the development of intelligence and morals considering the specificities of gifted subjects, who will not always be aligned with their age group. Therefore, it is suggested that further research be carried out in order to elucidate the gap found to deepen the issue.
Downloads
References
Almeida, L. S., Costa-Lobo, C., Almeida, A. I. S., Rocha, R. S., & Piske, F. H. R. (2017). Processos cognitivos e de aprendizagem em crianças sobredotadas: atenção dos pais e professores. In F. H. R. Piske, C. L. B. Vestena, J. M. Machado, A. O. M. Barby, T. Stoltz, S. Bahia, ... S. P. Freitas (Orgs.), Processos afetivos e cognitivos de superdotados e talentosos (p. 15-39). Curitiba, PR: Editora Prismas.
Bahiense, T. R. S., & Rossetti, C. B. (2014). Altas habilidades/superdotação no contexto escolar: percepções de professores e prática docente. Revista Brasileira Educação Especial, 20(2), 195-208. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-65382014000200004
Becker, F., & Marques, T. B. I. (2012). Epistemologia genética e criança superdotada. In L. C. Moreira, & T. Stoltz (Coords.), Altas habilidades/superdotação, talento, dotação e educação (p. 155-169). Curitiba, PR: Juruá.
Berg, J., & Vestena, C. L. B. (2014). Meninas quilombola: um olhar sobre gênero e lugar. Terr@ Plural, 8(2), 389-408.
Berg, J., Vestena, C. L. B., & Costa-Lobo, C. (2020). Creativity in brazilian education: review of a decade of literature. Creative Education, 11(3), 420-433, DOI: https://doi.org/10.4236/ce.2020.113030
Costa-Lobo, C., Pereira-Pinho, S., Vestena, C. L. B., Piske, F. H. R., Stoltz, T., & Vázquéz-Justo, E. (2019). Impact of a psychological intervention with parents of gifted students. In Proceedings of 13th International Technology, Education and Development Conference (p. 637-642). Valencia, ES.
Dolle, J. M. (1987). Para compreender Piaget: uma iniciação à psicologia genética piagetiana. Rio de Janeiro, RJ: Guanabara.
Fabril, F. R., & Calsa, G. C. (2009). A obra piagetiana no Brasil: fecundidades e distorções na educação. Revista Teoria e Prática da Educação,12(2), 243-250. DOI: https://doi.org/10.4025/tpe.v12i2.13975
Garcia, R. M. C. (2012). A educação especial nos encontros de pesquisa em educação da região sul - AnpedSul: a pós-graduação e suas interlocuções com a educação básica. In F. B. Ramos, M. S. Paviani, & T. M. Azevedo (Orgs.), A pós-graduação e suas interlocuções com a educação básica: múltiplos olhares. Caxias do Sul, RS: Educs.
La Taille, Y. (2006). Moral e ética: dimensões intelectuais e afetivas. Porto Alegre, RS: Artmed.
Levy, Y., & Ellis, T. J. (2006). A systems approach to conduct an effective literature review in support of information systems research. International Journal of an Emerging Transdiscipline, 9(1), 181-212. DOI: https://doi.org/10.28945/479
Luz, J. L. B. (1994). Jean Piaget e o sujeito do conhecimento. Lisboa, PT: Instituto Piaget.
Machado, J. (2013). Habilidades cognitivas e metacognitivas do aluno com altas habilidades/superdotação na resolução de problemas de matemática (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Paraná, Curitiba.
Machado, J., & Stoltz, T. (2014). O pensamento criativo de aluno superdotado matematicamente talentoso na resolução de problemas de matemática. In F. H. R. Piske, J. M. Machado, S. Bahia, & T. Stoltz (Orgs.), Altas habilidades/superdotação (AH/SD) criatividade e emoção (p. 245-263). Curitiba, PR: Juruá.
Piaget, J. (1961). Psicologia da inteligência. Rio de Janeiro, RJ: Editora Fundo de Cultura Brasileira.
Piaget, J. (1975). O nascimento da inteligência na criança (A. Cabral, Trad., 2a ed.). Brasília, DF: Zahar.
Piaget, J. (1977). O desenvolvimento do pensamento: equilibração das estruturas cognitivas (Á. Figueiredo, Trad.). Lisboa, PT: Publicações Dom Quixote.
Piaget, J. (1977a). A tomada de consciência. São Paulo, SP: Melhoramentos.
Piaget, J. (1980). Para onde vai a educação? Rio de Janeiro, RJ: Livraria José Olympio Editora.
Piaget, J. (1994). O julgamento moral na criança (E. Lenardon, Trad.). São Paulo, SP: Summus.
Piaget, J. (2005). Inteligencia y afectividad. Buenos Aires, AR: Aique Grupo Editor.
Piaget, J., & Inhelder, B. (2012). A psicologia da criança. Rio de Janeiro, RJ: Difel.
Piske, F. H. R., & Stoltz, T. (2012). O desenvolvimento afetivo de superdotados: uma contribuição a partir de Piaget. Schème – Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genética, 4(1), 149-166. DOI: https://doi.org/10.36311/1984-1655.2012.v4n1.p149-166
Piske, F. H. R., Stoltz, T., & Bahia, S. (2015). Percepções de famílias de superdotados sobre o processo de ensino-aprendizagem: um olhar a partir de Piaget. Schème – Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genética, 7(2), 78-97.
Renzulli, J. S. (2014). A concepção de superdotação no modelo dos três anéis: um modelo de desenvolvimento para a promoção da produtividade criativa. In A. M. R. Virgolim, & E. C. Konkiewitz, Altas habilidades/superdotação, inteligência e criatividade: uma visão multidisciplinar (p. 219-264). Campinas, SP: Papirus.
Sabatella, M. L. P. (2005). Talento e superdotação: problema ou solução? Curitiba: IBPEX.
Sabatella, M. L. P. (2012). Expandir horizontes para compreender alunos superdotados. In L. C. Moreira, & T. Stoltz (Coords.), Altas habilidades/superdotação, talento, dotação e educação (p. 113-142). Curitiba, PR: Juruá.
Salles, A. M. B., & Alencar, H. M. (2018). Projetos de vida e moralidade em adolescentes com indícios de altas habilidades/superdotação. Revista de Psicología, 36(2), 491-524. DOI: http://dx.doi.org/10.18800/psico.201802.004
Silveira, D. T., & Córdova, F. P. (2009). Pesquisa científica. In T. E. Gerhardt, & D. T. Silveira (Orgs.), Métodos de Pesquisa (p. 31-42). Porto Alegre, RS: Editora da UFRGS.
Tognetta, L. R. P. (2009). A formação da personalidade ética: estratégias de trabalho com afetividade na escola. Campinas, SP: Mercado das Letras.
Valentim, B. F. B. (2020). Tomada de consciência de estudantes com altas habilidades/superdotação na vivência de conflitos sociopedagógicos (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Paraná, Curitiba.
Valentim, B. F. B., & Vestena, C. L. B. (2019). Análise da noção de justiça em estudantes com altas habilidades/superdotação: uma contribuição educacional. Revista Educação Especial, 32(1), 1-21. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X20149
Valentim, B. F. B., Vestena, C. L. B., & Neumann, P. (2014). Educadores e estudantes: um olhar para a afetividade nas altas habilidades/superdotação. Revista de Educação Especial de Santa Maria, 27(50), 713-724. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X14421
Vestena. C. L. B. (2009). A problemática genética e epistemologia do desenvolvimento do pensamento e da linguagem. Schème – Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas, 2(3), 99-159. DOI: https://doi.org/10.36311/1984-1655.2009.v2n3.578
Vestena, C. L. B., Dias, C. L., & Colombo, T. F. S. (2012). Hábito sensório-motor: o preparo para a inteligência e suas implicações para a educação. Revista Educação Unisinos, 16(3), 215-224. DOI: https://doi.org/10.4013/edu.2012.163.1870
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in part or in its entirety.
The copyright belongs exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal are the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distributing the material in any medium or format) and adaptation (remixing, transforming, and building upon the material thus licensed for any purpose, including commercial purposes) are permitted.
It is recommended that you read this link for more information on the subject: providing credits and references correctly, among other crucial details for the proper use of the licensed material.