The challenge of meaning the past: The teaching of medieval history in Brazil

  • Mário Jorge da Motta Bastos Universidade Federal Fluminense
Keywords: medieval history; brazilian medievalistic; historical consciousness; appropriations of the past; education

Abstract

The professionals who teachs History, at any level in which their teaching is exercised, are increasingly threatened in their activity and challenged in their essential condition of exercise – the mobilization of the public – by a growing sense of contempt for the past, especially the more remote, within the framework of capitalist societies that are only recognized in projections for the future. To this we dedicate, more and more, our greatest feeling of empathy! The ‘daily dismantling in the air of any and all expressions of historical solidity’ frees us from the feeling of the weight of time on our backs, accelerating history in a present that is experienced as a constant change that only links us to the future, only projects us ahead. Historicity increasingly seems to reside in science fiction, and past tense in novels that celebrate a lost world or that may not have even existed! In view of this scenario, historians in general, and medievalists (and antiquists!) in particular, need to reflect on the conditions, perspectives, practices and meanings of the study and teaching of our ‘time slices’ in all levels of education in Brazil. How is the present and what will be the future of this past in the intellectual formation of Brazilians?

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ariès, Ph. (1989). O tempo da história. Rio de Janeiro, RJ: Francisco Alves.

Baschet, J. (2006). A civilização feudal: do ano mil à colonização da américa. São Paulo, SP: Editora Globo.

Bastos, M. J. M. (2016). Quatro décadas de História Medieval no Brasil: contribuições à sua crítica. Diálogos, 20(3), 2-15. DOI: https://doi.org/10.4025/dialogos.v20i3.33600.

Bastos, M. J. M. (2017). Estabelecidos e ’outsiders’ na medievalística contemporânea. Revista Ágora, 26(2). Recuperado de https://periodicos.ufes.br/agora/article/view/18722

Benjamin, W. (1987). Teses sobre o conceito da história. In W. Benjamin, Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura (Vol. 1, Obras escolhidas, Sérgio Paulo Rouanet, Trad., Pub. Original de 1940, p. 222-232). São Paulo, SP: Brasiliense.

Bernardo, J. (2006). Propostas para uma metodologia da história. História Revista, 11(2), 193-197. DOI: https://doi.org/10.5216/hr.v11i2.9006

Associação Nacional de História [ANPUH]. (2020, 15 de dezembro) BNCC História (Documentos Diversos). Recuperado de https://anpuh.org.br/index.php/bncc-historia

Cerri, L. F. (2001). Os conceitos de consciência histórica e os desafios da didática da história. Revista de História Regional, 6(2), 93-112. Recuperado de https://revistas2.uepg.br/index.php/rhr/article/view/2133/1614

Conrad, S. (2019). O que é História Global? Porto, PT: Edições 70.

Dosse, F. (1992). A história em migalhas: dos Annales à Nova História. São Paulo, SP: Ensaio; Campinas, SP: Unicamp.

Duby, G. (1971). Les sociétés médiévales: une approche d'ensemble. Annales. Économies, Sociétés, Civilisations, 26(1), 1-13. DOI: https://doi.org/10.3406/ahess.1971.422453.

Fontana, J. (1998). História: análise do passado e projeto social. Bauru, SP: Edusc.

Franco Júnior, H. (1986). A Idade Média. Nascimento do Ocidente. São Paulo, SP: Brasiliense.

Frankopan, P. (2019). Why We Need to Think About the Global Middle Ages. Journal of Medieval Worlds, 1(1), 5-10. DOI: https://doi.org/10.1525/jmw.2019.100002

Frosini, F. (2013). A ‘história integral’ desde a perspectiva dos subalternos: contribuição para uma teoria marxista da história. Crítica Marxista, 37(2), 27-46. Recuperado de https://bitlybr.com/REVkmISS

Gadamer, H.-G. (1998). Problemas epistemológicos das ciências humanas. In P. Fruchon (Org.), O problema da consciência histórica. Rio de Janeiro, RJ: Fundação Getúlio Vargas.

Guerreau, A. (1980). Le féodalisme: Un horizon théorique. Paris, FR: Sycomore.

Guerreau, A. (2001). L’Avenir d’Un Passé Incertain. Quelle histoire du Moyen Âge au XXIe siècle? París, FR: Éditions du Seuil.

Heller, A. (1993). Uma teoria da história. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira.

Holmes, C. & Standen, N. (2018). The global middle ages. Past & Present Supplement, 13, 1-44. DOI: https://doi.org/10.1553/medievalworlds_no1_2015s106

Kottak, C. (2006). Mirror for Humanity. New York, New YorkEstado?: McGraw Hill.

Ladurie, E. L. R. (1975). Montaillou, Village Occitan de 1294 a 1324. Paris, FR: Gallimard.

Leher, R. (2015). Movimentos sociais, padrão de acumulação e crise da universidade. In Anais da 37a Reunião Científica da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação – ANPEd (p. 51-75). Recuperado de https://play.google.com/store/apps/details?id=dmx.appyou.anped37

Lukács, G. (2013). Para uma ontologia do ser social (Vol. 2). São Paulo, SP: Boitempo.

Marx, K. (1961). O dezoito brumário de Luis Bonaparte. Rio de Janeiro, RJ: Vitória.

Pachá, P. (2019). Why the brazilian far rightr loves the european middle ages. Pacific Standard, 18 fev. Recuperado de https://psmag.com/ideas/why-the-brazilian-far-right-is-obsessed-with-the-crusades

Reta, J. O., & Casquero, M. A. (1982). Isidoro de Sevilla. Etymologiarum (2 Vols.) Madrid: BAC.

Rosa, M., & Orey, D. C. (2012). O campo de pesquisa em etnomodelagem: as abordagens êmica, ética e dialética. Educação e Pesquisa, 38(4). Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/ep/v38n4/06.pdf

Rosa, M. L., & Bertoli, A. (2010). Medievalismos irmãos e (menos) estranhos? Para um reforço do diálogo entre as historiografias brasileira e portuguesa sobre Portugal medieval. Revista Portuguesa de História, (41). Recuperado de https://bitlybr.com/B6yu

Rüsen, J. (2001). Razão histórica. Teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Brasília, DF: UnB.

Xia, J. (2011). An anthropological emic‐etic perspective on open access practices. Journal of Documentation, 67(1), 75-94. DOI: https://doi.org/10.1108/00220411111105461

Published
2021-08-04
How to Cite
Bastos, M. J. da M. (2021). The challenge of meaning the past: The teaching of medieval history in Brazil. Acta Scientiarum. Education, 43, e55177. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v43i0.55177
Section
History and Philosophy of Education