Pedagogical coordination: perceptions of school coordinators in a democratic management perspective
Abstract
Resultantly from a master’s research that aims to analyze the perceptions of school coordinators about the work of pedagogical coordination from the perspective of democratic management as well as the challenges at carrying out collective work. A research developed at the Municipal Education Network - Elementary School, in Itapetinga, Bahia, with seven school pedagogical coordinators and four school managers from the same school and two technical coordinators work as subjects of the research. As a method of analysis, the study is based on dialectics, from the perspective of historical materialism. We have appropriated bibliographic research for theoretical study of the object of study and as instruments for data collection we used documentary analysis and semi-structured interviews. The research results reveal, among other aspects, important aspects for reflection; the conditions for the coordinator to ‘articulate’ pedagogical activities within spaces that are not considered democratic; training cannot only be a duty of the pedagogical coordinator, but requires action by the State; the difficulties the coordinator has when there are no working conditions and performance of the tasks guaranteed by the State.
Downloads
References
Bahia, Estado da Bahia. Casa Civil. (2002). Lei nº 8.261 de 29 de maio de 2002. Dispõe sobre o estatuto do magistério público do ensino fundamental e médio do Estado da Bahia. Recuperado de https://governo-ba.jusbrasil.com.br/legislacao/85404/lei-8261-02
Brito, R. S., Prado, J. R., & Nunes, C. P. (2017). As condições de trabalho docente e o pós-estado de bem-estar social. Tempos e Espaços em Educação, 10(23), 165-174. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v10i23.6676
Bruno, E. B. G. (2006). O trabalho coletivo como espaço de formação. In A. A. Guimarães, C. H. Mate, E. B. G. Bruno, F. C. B. Villela, L. R. Almeida, L. H. S. Cristov., ... V. M. N. S. Placo (Orgs.), O coordenador pedagógico e a educação continuada (p. 13-20). São Paulo, SP: Loyola.
Ferreira, N. S. C. (2008). A gestão da educação e as políticas de formação de profissionais da educação: desafios e compromissos. In N. S. C. Ferreira (Org.), Gestão democrática da educação: atuais tendências, novos desafios (p. 97-115). São Paulo, SP: Cortez.
Gandin, D. (1997). A prática do planejamento participativo: na educação e em outras instituições, grupos e movimentos dos campos cultural, social, político, religioso e governamental. Petrópolis, RJ: Vozes.
Garrido, E. (2001). Espaço de formação continuada para o professor coordenador. O coordenador pedagógico e a formação docente. In E. B. G. Bruno, L. R. Almeida, & L. H. S. Cristov (Orgs.), O coordenador pedagógico e a formação docente (p. 09-15). São Paulo, SP: Loyola.
Hungaro, E. M. (2014). A questão do método na constituição da teoria social de Marx. In C. C., J. V. Sousa, & M. A. Silva (Orgs.), O método dialético na pesquisa em educação (p. 15-78). Brasília, DF: UnB.
Lück, H., Girling, R., & Keith, S. (2012). A escola participativa: o trabalho do gestor escolar. Petrópolis, RJ: Vozes.
Masson, G. (2012). As contribuições do método materialista histórico e dialético para a pesquisa sobre políticas educacionais. In Anais do IX Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul (p. 1-13). Caxias do Sul, RS. Recuperado de http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/%209anpedsul/paper/viewFile/96 6/126
Mészáros, I. (2002). Para além do capital. São Paulo, SP: Boitempo.
Moraes, R. A. (2014). O método materialista dialético e a consciência. In C. Cunha, J. V. Sousa, M. A. Silva, & E. Bombardi, (Orgs.). O método dialético na pesquisa em educação (p. 79-96). Brasília, DF: UnB.
Oliveira, A. O., Santos, J. J. R., & Pereira; S. M. C. (2015.). Estudo introdutório sobre a constituição da coordenação pedagógica no contexto da rede estadual de ensino da Bahia (Direc 20). In C. P. Nunes, & N. M. C. Crusoé (Orgs.), Formação de professores, currículo e gestão educacional (p. 137-155). Curitiba, PR: CRV.
Placco, V. M. N. S., Souza, V. L. T., & Almeida, L. R. (2012). O coordenador pedagógico: aportes à proposição de políticas públicas. Cadernos de Pesquisa, 42(147), 754-771 DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742012000300006
Silva, A. L. (2011). Gestão democrática: a ação do colegiado escolar como estratégia de democratização da gestão. In Anais do 25º Simpósio Brasileiro e 2º Congresso Ibero-Americano de Política e Administração da Educação (p. 1-17). São Paulo, SP. Recuperado de https://www.anpae.org.br/simposio2011/cdrom2011/PDFs/trabalhosCompletos/ comunicacoesRelatos/0055.pdf
Silva, L. G. A., & Sampaio, C. L. (2015). Trabalho e autonomia do coordenador pedagógico no contexto das políticas públicas educacionais implementadas no estado de Minas Gerais. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 23(89), p. 964-983. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362015000400007
Pires, E. D. P. B. (2005). A prática do coordenador pedagógico: limites e perspectivas (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in part or in its entirety.
The copyright belongs exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal are the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distributing the material in any medium or format) and adaptation (remixing, transforming, and building upon the material thus licensed for any purpose, including commercial purposes) are permitted.
It is recommended that you read this link for more information on the subject: providing credits and references correctly, among other crucial details for the proper use of the licensed material.




































