Coping mechanisms in Education in the face of the COVID-19: adoption of technologies, psychological impacts, and new teaching-learning paradigms
Chamada Temática: Gestão e Trabalho Pedagógico na Educação Básica e suas Interfaces com a Formação dos Profissionais da Educação
Abstract
This research addresses the challenges faced by teachers and students as a consequence of the COVID-19 pandemic, highlighting the psychological impact associated with the sudden need to adopt digital teaching tools in everyday school life. Studies of this nature are necessary to support preventive and/or therapeutic actions aimed at coping with emerging changes. Therefore, we intended to understand the current scenario of distance education and how it interferes in the mental health of teachers and students, in such a way as to enable them to deal with this new context, which tends to remain active beyond this pandemic. We performed a survey of publications in the Web of Science and Google Scholar databases. Thus, we found and analyzed eight field studies on the topic. The main difficulties reported by research participants refer to problems related to the adaptability of computer programs, the adaptation of teaching strategies to the digital model and the need to teach, simultaneously, distance and face-to-face synchronous classes. We found reports of exhaustion, anxiety, stress and fear due to the possibility of job loss and/or exposure to the virus, besides overload of work. As a gap in the literature, we noted an absence of studies on the topic involving teachers and students of elementary and high school in Brazil and abroad.
Downloads
References
Antoniazzi, A. S., Dell’Aglio, D. D., & Bandeira, D. R. (1998). O conceito de coping: uma revisão teórica. Estudos de Psicologia, 3(2). DOI: 10.1590/S1413-294X1998000200006
Antunes Neto, J. M. F. (2020). Sobre ensino, aprendizagem e a sociedade da tecnologia: por que se refletir em tempo de pandemia? Em Tempo de Silêncio e Reflexão. Revista Prospectus, 2(1), 28-38. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.5559765
Arruda, E. P. (2020). Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de COVID-19. EmRede. Revista de Educação a Distância, 7(1), 257-275.
Ballmann de Campos, S. (2008). O impacto das tecnologias no contexto escolar: um saber necessário na educação contemporânea. PerCursos, 8(1). Recuperado de https://www.periodicos.udesc.br/index.php/percursos/article/view/1515
Barbosa, A. M., Viegas, M. A. S., & Batista, R. L. N. F. F. (2020). Aulas presenciais em tempos de pandemia: relatos de experiências de professores do nível superior sobre as aulas remotas. Revista Augustus, 25(51). DOI: https://doi.org/10.15202/1981896.2020v25n51p255
Castells, M. (2002). A era da informação: economia, sociedade e cultura. Lisboa, PT: Fundação Calouste Gulbenkian.
Castells, M. (2003). A galáxia da internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar.
Chell, K., Waller, D., & Masser. B. (2016). The blood donor anxiety scale: a six‐item state anxiety measure based on the Spielberger State‐Trait Anxiety Inventory. Transfusion, 56(6), 1645-1653. DOI: https://doi.org/10.1111/trf.13520
Chin, K. C., Chan, J. C. H., Chen, J. Y., & Lai, J. S. M. (2020). Ophthalmic clinical skills teaching in the time of COVID‐19: a crisis and opportunity. Medical Education, 54(7), 663-664. DOI: https://doi.org/10.1111/medu.14189
Choi, E. P. H., Ho, M., & Smith, R. (2020). What we can do for part-time nursing students during the COVID-19 pandemic?. Medical Education, 00, 1-2. DOI: https://doi.org/10.1111/medu.14196
Cleland, J., McKimm, J., Fuller, R., Taylor, D., Janczukowicz, J., & Gibbs, T. (2020). Adapting to the impact of COVID-19: sharing stories, sharing practice. Medical Teacher, 42(7). DOI: https://doi.org/10.1080/0142159X.2020.1757635
Dickerson, S. S., & Kemeny, M. E. (2004). Acute stressors and cortisol responses: a theoretical integration and synthesis of laboratory research. Psychol Bull, 130(3), 355-391. DOI: https://doi.org/10.1037/0033-2909.130.3.355
Governo do Brasil (2019). Educação Básica. Ministério da Educação avalia resultado do Pisa 2018 e apresenta ações para melhoria da educação brasileira: medidas tomadas, em oito meses de governo, impactam diretamente os resultados dos próximos anos. Recuperado de https://www.gov.br/pt-br/noticias/educacao-e-pesquisa/2019/12/ministerio-da-educacao-avalia-resultado-do-pisa-2018
Hoogerwerf, M. D., Veldhuizen, I. J. T., Merz, E., Kort, W. L. A. M., Frings‐Dresen, M. H. W., & Sluiter, J. K. (2016). Negative experiences and predonation blood pressure at the subsequent donation in blood donors. Vox Sanguinis, 110(2), 107-115. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/vox.12319
Hoogerwerf, M. D., Veldhuizen, I. J. T., Merz, E., Kort, W. L. A. M., Frings‐Dresen, M. H. W., & Sluiter, J. K. (2017). Psychological and hormonal stress response patterns during a blood donation. Vox Sanguinis, 112(8), 733-743. DOI: https://doi.org/10.1111/vox.12556
Hoogerwerf, M. D., Veldhuizen, I. J. T., Tarvainen, M. P., Merz, E., Huis In ‘t, Veld, E. M. J. & Kort, W. L. A. M. (2018). Physiological stress response patterns during a blood donation. Vox Sanguinis, 113(4), 357-367. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/vox.12646
Instituto Península (2020). Sentimento e percepção dos professores brasileiros nos diferentes estágios do coronavírus no Brasil: contexto da educação diante da pandemia de COVID-19. São Paulo, SP: Instituto Península.
Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF.
Lévy, P. (1999). Cibercultura. São Paulo, SP: Editora 34.
Lima, J. O., Andrade, M. N., & Damasceno, R. J. A. (2017). A resistência do professor diante das novas tecnologias: o uso das novas tecnologias na educação, segundo uma visão nova do processo ensino aprendizagem. Brasil Escola. Meu Artigo. Recuperado de https://meuartigo.brasilescola.uol.com.br/educacao/a-resistencia-professor-diante-das-novas-tecnologias.htm
Lipovetsky, G. (2012). O império do efêmero. São Paulo, SP: Companhia das Letras.
Longhurst, G. J., Stone, D. M., Dulohery, K., Scully, D., Campbell, T., & Smith, C. F. (2020). Strength, Weakness, Opportunity, Threat (SWOT) analysis of the adaptations to Anatomical Education in the United Kingdom and Republic of Ireland in response to the COVID-19 Pandemic. Anatomical Sciences Education, 13(3), 301-311. DOI: https://doi.org/10.1002/ase.1967
Ministério da Saúde. (2020). Protocolo de manejo clínico da COVID-19 na atenção especializada. Brasília, DF: Ministério da Saúde.
Moran, J. M. (1997). Como utilizar a internet na educação. Ciência da Informação, 26(2). Recuperado de http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/700
Moran, J. M. (2009). Como utilizar a internet na educação. In J. T. F. Suzuki & S. R. R. Rampazzo. Tecnologias em educação: pedagogia (sem paginação). São Paulo, SP: Pearson Education.
Moran, J. M. (2013). Novas tecnologias e mediação pedagógica (21a ed.). Campinas, SP: Papirus.
Moran, J. M. (2015). Educação Híbrida: um conceito-chave para a educação, hoje. In L. Bacich, A. Tanzi Neto, & F. M. Trevisani (Eds.), Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação (p. 27-45). Porto Alegre, RS: Penso.
Moran, J. M. (2017). Metodologias ativas e modelos híbridos na educação. In S. F. R. Yaegashi (Org.), Novas tecnologias digitais: reflexões sobre mediação, aprendizagem e desenvolvimento (p. 23-35). Curitiba, PR: CRV.
Moran, J. M. (2020). Formação on line: metodologias ativas no ensino híbrido. Curitiba, PR: Instituto GRPCOM.
Moreira, M. A. (1999). Teorias de aprendizagem. São Paulo, SP: EPU.
Pather, N., Blyth, P., Chapman, J. A., Dayal, M. R., Flack, N. A. M. S., Fogg, Q. A., … Lazarus, M. D. (2020). Forced disruption of Anatomy Education in Australia and New Zealand: an acute response to the COVID-19 pandemic. Anatomical Sciences Education, 13(3), 284-300. DOI: http://dx.doi.org/10.1002/ase.1968
Piaget, J. (1969). Seis estudos de psicologia. Rio de Janeiro, RJ: Forense.
Portaria n. 395, de 16 de março de 2020. (2020). Estabelece recurso do Bloco de Custeio das Ações e Serviços Públicos de Saúde - Grupo de Atenção de Média e Alta Complexidade-MAC, a ser disponibilizado aos Estados e Distrito Federal, destinados às ações de saúde para o enfrentamento do Coronavírus - COVID 19. Diário Oficial da União, Brasília, DF.
Portaria n. 544, de 16 de junho de 2020. (2020). Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus - Covid-19, e revoga as Portarias MEC nº 343, de 17 de março de 2020, nº 345, de 19 de março de 2020, e nº 473, de 12 de maio de 2020. Diário Oficial da União, Brasília, DF.
Resolução CNE/CP 1, de 18 de fevereiro de 2002. (2002). Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Diário Oficial da União, Brasília, DF.
Rose, C., Mott, S., Alvarez, A., & Lin, M. (2020). Physically distant, educationally connected: interactive conferencing in the era of COVID-19. Medical Education, 54, 758-768. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/medu.14192
Saragioto, V. A. V. (2015). Narrativas de usos pedagógicos de ferramentas tecnológicas na docência no ensino médio. (Dissertação de Mestrado). Universidade Metodista de São Paulo, São Paulo.
Straub, R. O. (2014). Psicologia da saúde: uma abordagem biopsicossocial. Porto Alegre, RS: Artmed.
Suzuki, J. T. F., & Rampazzo, S. R. R. (2009). Tecnologias em educação: pedagogia. São Paulo, SP: Pearson Education.
Tv Brasil. (2020). A educação em tempos de pandemia: realidade e desafios [Vídeo]. YouTubeBR. Rio de Janeiro, RJ: Tv Brasil.
Vercelli, L. C. A. (2020). Aulas remotas em tempos de COVID-19: a percepção de discentes de um programa de mestrado profissional em educação. Revista @mbienteeducação, 13(2), 13. DOI: http://dx.doi.org/10.26843/ae19828632v13n22020p47a60
Voyant Tools (2020). Corpus [Online]. Voyant Tools. Recuperado em 16 de Agosto de 2020 de http://voyant-tools.org/
Vygotsky, L. S. (1984). A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo, SP: Martins Fontes.
Weide, J. N., Vicentini, E. C. C., Araujo, M. F., Machado, W. L., & Enumo, S. R. F. (2020). Cartilha para enfrentamento do estresse em tempos de pandemia. Porto Alegre, RS: PUCRS/; Campinas, SP: PUC.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in part or in its entirety.
The copyright belongs exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal are the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distributing the material in any medium or format) and adaptation (remixing, transforming, and building upon the material thus licensed for any purpose, including commercial purposes) are permitted.
It is recommended that you read this link for more information on the subject: providing credits and references correctly, among other crucial details for the proper use of the licensed material.




































