Pedagogical and educational guidance in the Ginásios Vocacionais: interfaces between pedagogy and psychology (1961-1970)
Abstract
The article consists in part of an investigation about the interfaces between Pedagogy and Psychology in Ginásios Vocacionais, public secondary schools existing between 1961 and 1970 in the state of São Paulo. Primary sources that recorded work on Pedagogical Guidance (OP) and Educational Guidance (OE) were analyzed and compared with the reference bibliography, making it possible to identify these areas of the curriculum as a privileged space in the relationship between Pedagogy and Psychology, mainly due to the themes addressed and evidence from authors who supported the pedagogical practice. In this sense, two themes that gained prominence in school work were selected and analyzed: composition of teams of group work and sexual education. It was also noted, however, a difficulty in determining the specificity of each of the two areas and some emblematic changes in the text of the primary sources used, possibly due to the external and internal political changes to schools that occurred since 1967.
Downloads
References
Bastin, G. (1966). Los tests sociométricos. Buenos Aires, AR: Editorial Kapelusz.
Chiozzini, D. F. (2014). Memória e história da inovação educacional no Brasil: o caso dos Ginásios Vocacionais (1961 / 1970). Curitiba, PR: Appris.
Dallabrida, N. (2017). As classes secundárias experimentais: uma tradição escolar (quase) esquecida. Revista Brasileira de História da Educação, 17(3), 213-234. DOI: http://dx.doi.org/10.4025/rbhe.v17n3.978
Dourdin, M., Kieling, S. & Venturi, T. (Produtores), & Venturi, T (Diretor). (2011). Vocacional: uma aventura humana [filme]. Brasil: Mamute Filmes e SescTv Olhar Imaginário.
Figueiró, M. N. D. (1998). Revendo a história da educação sexual no brasil: ponto de partida para construção de um novo rumo. Nuances: Estudos sobre Educação, 4(4), 123-133.
Garnica, A. V. M., & Nakamura, M. E. F. P. (2018). Mapear instituições educacionais e suas práticas: os ginásios vocacionais paulistas. História Oral, 21(1), 27-48.
Lei nº 6.052, de 3 de fevereiro de 1961. (1961). Dispõe sobre o sistema estadual de Ensino Industrial e de Ensino de Economia Doméstica e de Artes Aplicadas, e dá outras providências. São Paulo, SP. Recuperado em 08 novembro 2022 de https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/lei/1961/lei-6052-03.02.1961.html
Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília. Recuperado em 08 novembro 2022, de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Mascellani, M. N. (1999). Uma pedagogia para o trabalhador: o ensino vocacional com base para uma proposta pedagógica de capacitação profissional de desempregados São Paulo (Tese de Doutorado). Faculdade de Educação, USP, São Paulo.
Moreno, J. L. (1992). Quem sobreviverá? Fundamentos da sociometria, Psicoterapia de Grupo e Sociodrama (Vol. 1). Goiânia, GO: Dimensão Editora.
Moreno, J. L. (1994). Quem sobreviverá? Fundamentos da sociometria, Psicoterapia de Grupo e Sociodrama (Vol. 3). Goiânia, GO: Dimensão Editora.
Neves, J. (2011). O ensino público vocacional em São Paulo: renovação educacional como desafio político (Tese de Doutorado). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.
Paula, W. A. (1970). A técnica de sessões de grupo na orientação educacional para alunos das primeiras e segundas séries do primeiro ciclo. Ciência e Cultura, 22(3), 277-281. Recuperado de http://memoria.bn.br/docreader/DocReader.aspx?bib=003069&Pesq=1968&pagfis=8700
Pimentel, M. G. B. (1967). Relato da experiência educacional. São Paulo, SP: Serviço de Documentação e Publicações.
Pimentel, M. G. B., & Sigrist, Á. C. (1971). Orientação educacional. São Paulo, SP: Livraria Pioneira.
Rovai, E. (1996). As cinzas e a brasa: os ginásios vocacionais – um estudo sobre o processo de ensino-aprendizagem no Ginásio Vocacional ‘Oswaldo Aranha’ – 1962/69 (Tese de Doutorado). Psicologia da Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.
Russo, L. (2010). Quem sobreviverá?: fundamentos da sociometria, da psicoterapia de grupo e o sociodrama. Revista Brasileira de Psicodrama, 18(2), 173-188.
Saravali, E. G. (2003). Dificuldades de aprendizagem e interação social (Tese de Doutorado). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
Serviços do Ensino Vocacional [SEV]. (1968). Simpósio sobre Ensino Vocacional. Secção K. Ciência e Cultura, 20(2), 491-502. Recuperado de http://memoria.bn.br/docreader/DocReader.aspx?bib=003069&pagfis=7225
Silva, M. (1999). Revisitando o ginásio vocacional. Um ‘lócus’ de formação continuada (Tese de Doutorado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.
Silva, M. (2010). O coordenador pedagógico e o cotidiano do Ginásio Vocacional. In L. R. Almeida, & V. M; N. S. Placco (Orgs.), O coordenador pedagógico e o cotidiano da escola (p. 121-134). São Paulo, SP: Edições Loyola.
Silva, M. (2013). A escola como lócus privilegiado de formação: revisitando o Ginásio Vocacional. In L. R. Almeida, & V. M. N. S. Placco (Orgs.), O coordenador pedagógico e a formação centrada na escola (p. 45-48). São Paulo, SP: Edições Loyola.
Tamberlini, A. R. M. B. (1998). Os ginásios vocacionais: a dimensão política de um projeto pedagógico transformador (Dissertação de Mestrado). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.
Tamberlini, A. R. M. B. (2003). Comunitarismo e educação: implicações e limites (Tese de Doutorado). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in part or in its entirety.
The copyright belongs exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal are the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distributing the material in any medium or format) and adaptation (remixing, transforming, and building upon the material thus licensed for any purpose, including commercial purposes) are permitted.
It is recommended that you read this link for more information on the subject: providing credits and references correctly, among other crucial details for the proper use of the licensed material.