Historical-critical pedagogy and integral education: reflections on emancipatory human training
Abstract
In the society we live in, structured under the capitalist mode of production, education expresses the contradictory movements that emerge from the process of struggles between classes, in addition to the disputes of antagonistic projects. All of this challenges us to demystify what we call reality with the help of a theoretical and methodological framework. In this sense, we analyze the historical-critical pedagogy and integral education from the perspective of human emancipation, through a bibliographical study based on the critical vision of capitalist society, based on dialectical historical materialism. We infer that Integral Education goes far beyond a curriculum redesign, but requires a cultural change in order to unify the teaching method and methodology in order to expand the student's ability to understand its mediations, determinations and historical possibilities and thus promote an omnilateral education , capable of offering the necessary conditions for the promotion of social emancipation, aims at the potential development of multiple human capacities and the political understanding of the historical condition of the working classes, under capitalism. In this sense, education is inserted, therefore, in society, being determined by it, but it participates in this contradictory movement. With capitalist society, knowledge became a productive force, a means of production; and, as in this society the means of production are private property, we reaffirm the difficulty that the capitalist society has to extend knowledge to everyone in the perspective of comprehensive education considering the need for investment in structural issues of the school , considering the need for investments in structural issues of school that, contradictorily, has been left aside by the implemented educational reforms. From the perspective of historical-critical pedagogy, a pedagogy historically based on the understanding of the specificity of the school and the relevance of the work of such an institution will be possible through cultural, human and emancipatory development. In this sense, the school can contribute to overcoming the current order, which maintains social inequalities, thus seeking a socialist society towards a classless society.
Downloads
References
Arroyo, M. G. (1988). Direito ao tempo de escola. Caderno de pesquisa, 1(65), 3-10.
Batista, E. L., & Lima M. R. (2012). A pedagogia histórico-crítica como teoria transformadora. Da consciência filosófica a prática revolucionária. In A. C.G. Marsiglia, & E. L. Batista (Orgs.), Pedagogia histórico-crítica: desafios para uma educação transformadora. Campinas, SP: Autores Associados.
Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF. Recuperado em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/ConstituicaoCompilado.htm
Brasil. (1990). Lei Federal Nº 8.069, De 13 De Julho De 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Recuperado em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8069.htm
Brasil. (1996). Lei Nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Recuperado em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm
Brasil. (2001). Lei n. 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Recuperado em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm
Brasil. (2009). Emenda Constitucional Emenda constitucional nº 59, de 11 de novembro de 2009. Recuperado em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/emendas/emc/emc59.htm
Brasil. (2016). Portaria MEC nº 1.144/2016, publicada em 11 out. 2016. Institui o Programa Novo Mais Educação. Brasília, DF: Diário Oficial da União.
Brasil. (2017). Resolução FNDE nº 17, de 22 de dezembro de 2017. Recuperado em https://www.fnde.gov.br/
Duarte, N. (2016). Educação escolar e formação humana omnilateral na perspectiva da pedagogia histórico-crítica. In, J. C. Lombardi (Org.), Crise capitalista e educação brasileira (p. 101-122). Uberlândia, MG: Navegando Publicações.
Ferreira, C. G., & Duarte, N. O. (2021). O clássico e os valores universais: uma discussão a partir dos fundamentos da pedagogia histórico-crítica. Acta Scientiarum. Education, 43(1), 1-11. DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v43i1.48852
Frutuoso, C., & Maciel, A. C. (2016). A educação integral: uma experiência e reflexões a partir da pedagogia histórico-crítica. Revista Ciências da Educação Americana, 36(56), 153-166. DOI: https://doi.org/10.18675/1981-8106.vol27.n56.p562-574
Gomes, M. A. O., & Colares, M. L. I S. (2012). A educação em tempos de neoliberalismo: dilemas e possibilidades. Acta Scientiarum. Education, 34(2), 281-280. DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v34i2.16978
Lombardi, J. C. (2010). Reflexões sobre educação e ensino na obra de Marx e Engels. Campinas (Tese de Livre Docência). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP.
Maciel, A. (2018). Marx e a politecnia, ou: do princípio educativo ao princípio pedagógico. Revista Exitus, 8(2), 85-110. DOI: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2018v8n2ID530
Maciel, A. C., Jacomeli, M. R. M., & Brasileiro, T. S. A. (2017). Fundamentos da educação integral politécnica: da teoria à prática. Educação & sociedade, 38(139), 473-488. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302017158639
Maciel, A. C., Silva, C. A., & Frutuoso, C. (2019). Conceito de educação integral e as possibilidades da educação integral politécnica em Manaus. Revista Práxis Educacional, 15(32), 174-204.
Malanchen, J., & Anjos, R. E. (2013). O papel do currículo escolar no desenvolvimento humano: contribuições da pedagogia histórico-crítica e da psicologia histórico-cultural. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, 5(2), 118-129. DOI: http://dx.doi.org/10.9771/gmed.v5i2.9704
Malanchen. J. (2016). Cultura, conhecimento e currículo: contribuições da pedagogia histórico-crítica. Campinas, SP: Autores associados.
Marsiglia, A. C. G. (2011). Pedagogia histórico-crítica: 30 anos. Campinas. S.P: Autores Associados.
Martins, L. M. (2013). O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico–cultural e da pedagogia histórico–crítica. Revista HISTEDBR, 13(52), 286-300. DOI: http://dx.doi.org/10.20396/rho.v13i52.8640243.
Marx, K. (1844). Glosas Críticas Marginais ao Artigo "O Rei da Prússia e a Reforma Social". De um Prussiano (Ivo Tonet, Trad.). The Marxists Internet Archive. Recuperado em https://www.marxists.org/portugues/marx/1844/08/07.htm
Marx, K. (1857). O método da economia política. In Introdução à crítica da economia política (Fausto Castilho, Trad.). The Marxists Internet Archive. Recuperado em https://www.marxists.org/portugues/marx/1857/mes/metodo.htm
Marx, K. (1863). Manuscritos econômicos de Marx de 1861 a 1863 [Parte 3) mais valia relativa - k) produtividade do capital, trabalho produtivo e improdutivo. Recuperado em https://www.pcb.org.br/portal/docs/manuscritos.pdf
Marx, K., & Engels, F. (2011). Textos sobre educação e ensino. Campinas, SP: Navegando.
Mészáros, I. ( 2008). A educação para além do capital. São Paulo, SP: Boitempo.
Mészáros, I. (2016). A teoria da alienação em Marx. São Paulo, SP: Boitempo.
Orso, P. J. (2019). Escola ‘sem’ partido ou um partido a serviço da burguesia? In E. L. Batista, P. J. Orso, & C. Lucena (Orgs.), Escola sem partido ou a escola da mordaça e do partido único a serviço do capital (p. 131-162). Uberlândia, MG: Navegando Publicações.
Saviani, D. (1999) Sistemas de ensino e planos de educação: o âmbito dos municípios. Educação & Sociedade, XX(69).
Saviani, D. (2008). Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas, SP: Autores Associados.
Saviani, D. (2012a). Escola e Democracia. Campinas: Autores Associados.
Saviani, D. (2012b). Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre a educação política. Campinas, SP: Autores Associados.
Saviani, D. (2013). História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados.
Saviani, D. (2014). A Pedagogia histórico-crítica. Revista Binacional Brasil Argentina, 3(2), 11-36.
Saviani, D. (2018). Como avançar? Desafios teóricos e políticos da pedagogia histórico–crítica hoje. In J. C. Pasquali, L. A. Teixeira, & M. M. Agudo (Orgs.), Pedagogia histórico-crítica: legado e perspectivas (p. 235-255). Uberlândia, MG: Navegando Publicações.
Saviani, D. (2019). Pedagogia histórico-crítica, quadragésimo ano novas aproximações. Campinas, SP: Autores Associados
Soares, L. V., & Colares, M. L. I. S. (2020). A educação integral em encontros regionais do grupo de estudos e pesquisas HISTEDBR/UFOPA na Amazônia. Ensino em Perspectivas, 1(2), 1-18. Recuperado em https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas
Suchodolski, B.(1966). Teoría marxista de la educación. Ciudad de México, MX: Grijalbo, 1966.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in part or in its entirety.
The copyright belongs exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal are the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distributing the material in any medium or format) and adaptation (remixing, transforming, and building upon the material thus licensed for any purpose, including commercial purposes) are permitted.
It is recommended that you read this link for more information on the subject: providing credits and references correctly, among other crucial details for the proper use of the licensed material.