The History textbook development process in public school: an analysis in the municipality of Itaipulândia (PR) (2010-2020)
Abstract
The textbook is a widely used tool in Brazil in the various disciplines that make up the curriculum of Basic Education. Thus, the History textbook for the early years of Elementary Education is the object of this investigation, which is based on the following problem: what is the specificity of the textbook for the teaching of History used in the early years of elementary education in the public school system of the city of Itaipulândia (PR)? Methodologically, this is qualitative approach research, based on a bibliographic review and document analysis. The central scope was to analyze the historical process of elaboration and use of the textbook for History teaching in that city, from 2010 to 2020. The theoretical reflections mobilized, which comprise the historical process of production and circulation of the LD, the social, economic, and political dimensions of the constitution of history as a school subject in Brazil, and the elaboration and use of the textbook of History of the Elementary Education in Itaipulândia (PR), are based on the assumptions of Critical-Historical Pedagogy. As result, it is possible to verify that the act of producing the textbook comes from the collective effort of the public school educators in the process of implantation and implementation of Critical-Historical Pedagogy. About the teaching of history, the textbook for pedagogical support is elaborated considering it social and human importance. Thus, the material produced in the city of Itaipulândia (PR) constitutes a possibility to develop a pedagogical work from the perspective of Critical-Historical Pedagogy, which is the pedagogical proposal institutionalized in this teaching network.
Downloads
References
Alves, G. L. (2015). Textos escolares no Brasil: clássicos, compêndios e manuais didáticos. Campinas, SP: Autores Associados.
Associação dos Municípios do Oeste do Paraná [AMOP]. (2007). Currículo básico para a escola pública municipal: Educação Infantil e Ensino Fundamental (anos iniciais). Cascavel, PR: Assoeste.
Bittencourt, C. M. F. (1993). Livro didático e conhecimento histórico: uma história do saber escolar (Tese de Doutorado). Universidade de São Paulo, São Paulo.
Bittencourt, C. M. F. (2018). Ensino de história: fundamentos e métodos (rev. e atual.). São Paulo, SP: Cortez.
Bottomore, T. (1988). Dicionário do pensamento marxista (2 ed.). Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar.
Brasil. (1985). Decreto nº 91.542, de 19 de agosto de 1985. Institui o Programa Nacional do Livro Didático, dispõe sobre sua execução e dá outras providências. Brasília, DF: Diário Oficial da União.
Brasil. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: Ministério da Educação.
Brasil. (2017). Decreto nº 9.099, de 18 de julho de 2017. Dispõe sobre o Programa Nacional do Livro e do Material Didático. Brasília, DF: Diário Oficial da União.
Brasil. (2019). Programas do Livro: Guia PNLD 2019. Brasília, DF: Ministério da Educação/Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação.
Caimi, F. E. (2015). As disciplinas escolares no contexto do PNLD: avanços, lacunas e desafios na avaliação do livro didático. Revista de Educação Pública, 24(57), 525-543. DOI: https://doi.org/10.29286/rep.v24i57.783
Caimi, F. E. (2018). Sob nova direção: o PNLD e seus desafios frente aos contextos político-educativos emergentes. Revista História Hoje, 7(14), 21-40. DOI: https://doi.org/10.20949/rhhj.v7i14.465
Cardoso, L. B. C., Amorim, R. M., & Reis, R. (2016). O ensino de história e o manual didático de Joaquim Manoel de Macedo no início da república brasileira (1889-1940). Roteiro, 41(2), 431-450. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v41i2.7659
Casagrande, R. M., Peletti, A. B., & Batista, E. L. (2016). O trabalho pedagógico na disciplina de História nos anos iniciais do ensino fundamental a partir da pedagogia histórico-crítica. In C. Pagnoncelli, J. Malanchen, & N. S. D. Matos (Eds.), O trabalho pedagógico nas disciplinas escolares: contribuições a partir dos fundamentos da pedagogia histórico-crítica (p. 111-138). Uberlândia, MG: Navegando Publicações.
Cassiano, C. C. F. (2013). O mercado do livro didático no Brasil do século XXI – A entrada do capital espanhol na educação nacional. Araraquara, SP: Unesp.
Freitas, N. K., & Rodrigues, M. H. (2008). O livro didático ao longo do tempo: a forma do conteúdo. DAPesquisa, 3(5), 300-307. DOI: https://doi.org/10.5965/1808312903052008300
Gatti Júnior, D. (2009). Saberes e livros didáticos de história: questões teórico-metodológicas e fontes (1970-1990). In VI Seminário do HISTEDBR da Unicamp. São Paulo, SP: Unicamp.
Horn, G. B., & Germinari, G. D. (2013). O ensino de história e seu currículo: teoria e método (5a ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Itaipulândia. (2013). Projeto de formação continuada e produção de material didático de apoio ao professor da rede pública municipal de Itaipulândia. Itaipulândia, PR: Smed.
Itaipulândia. (2018). Levantamento da realidade educacional. Itaipulândia, PR: Smed.
Itaipulândia. (2019). Proposta pedagógica curricular para a escola pública municipal de Itaipulândia. Itaipulândia, PR: Smed.
Lutke, J. L. B. (2021). O processo de elaboração do Livro Didático de História na escola pública: uma análise no município de Itaipulândia (PR) (2010– 2020) (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel.
Menezes, L., & Silva, M. F. (2012). Ensinando história nas séries iniciais: alfabetizando o olhar. In A. M. Monteiro, A. M. Gaparello, & M. S. Magalhães (Org.), Ensino de História: sujeitos, saberes e práticas (p. 215-228). Rio de Janeiro, RJ: Mauad X.
Mészáros, I. (2008). Educação para além do Capital (2 ed.). São Paulo, SP: Boitempo.
Moretto, M. (2017). O livro didático na educação básica: múltiplos olhares. Jundiaí, SP: Paco Editorial.
Paniago, M. L. (2013). “Livro” didático a simplificação e a vulgarização do conhecimento. São Paulo, SP: Instituto Lukács.
Sapelli, M. L. S. (2005). Livro didático: a serviço de quem? Cascavel, PR: Assoeste.
Saviani, D. (2009). Educação: do senso comum à consciência filosófica (18a ed.). Campinas, SP: Autores Associados.
Saviani, D. (2013). Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações (11a ed.). Campinas, SP: Autores Associados.
Silva, J. C. (2018). A pedagogia histórico-crítica no contexto da luta de classes: contribuições para pensar sobre a escola pública. In N. S. D. Matos, J. F. A. Sousa, & J. C. Silva (Eds.), Pedagogia histórico-crítica: revolução e formação de professores (p. 23-36). Campinas, SP: Autores Associados.
Silva, M. A. (2012). A fetichização do livro didático no Brasil. Educação & Realidade, 37(3), 803-821.
Silva, M. A., & Fonseca, S. G. (2010). Ensino de História hoje: errâncias, conquistas e perdas. Revista Brasileira de História, 31(60), 13-33.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in part or in its entirety.
The copyright belongs exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal are the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distributing the material in any medium or format) and adaptation (remixing, transforming, and building upon the material thus licensed for any purpose, including commercial purposes) are permitted.
It is recommended that you read this link for more information on the subject: providing credits and references correctly, among other crucial details for the proper use of the licensed material.