Vigotski and the aesthetic teacher formation: dialogues with scientific production in Brazil
Abstract
This investigation analyzes researches that discuss the aesthetic development of teachers from the Vygotskian perspective in Brazil. We carried out a systematic review of the researches that investigate the aesthetic formation of teachers, in an attempt to apprehend which are the main concepts of the Vygotskian theory that underlie the selected researches. We analyzed studies published from 2008 to 2020 in the CAPES Bank of Theses and Dissertations and in IBICT. The corpus of analysis consisted of nine theses and 24 dissertations. The most found key concepts were creative activity/creation; imagination; art; aesthetic education; experience; experience; aesthetic reaction; emotions; catharsis; feelings; senses and fantasy. Most research uses several concepts simultaneously, due to the intense relationship between them. However, few researches deepened the aesthetic itself, as well as the apex of this process - catharsis. Few studies also related the concepts of art and aesthetics to Vygotski's basic ideas, such as consciousness, culture, thought and language. We understand that, through the systematic review carried out, we can offer elements to understand Vygotski's main concepts articulated in research on aesthetic teacher training, strengthening a certain investigative identity in this field and highlighting some of its weaknesses. Another contribution is aimed at valuing the sensitive and creative dimension of the teacher in professional teacher development.
Downloads
References
Andrade, J. J., & Smolka, A. L. B. (2009). A construção do conhecimento em diferentes perspectivas: contribuições de um diálogo entre Bacherlard e Vigotski. Ciência & Educação, 15(2), 245-268. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132009000200002.
Blanck, G. (2003). Prefácio. In L. S. Vigotski, Psicologia pedagógica (p. 15-32). Porto Alegre, RS: Artmed.
Magiolino, L. L. S. (2010). Emoções humanas e significação numa perspectiva histórico-cultural do desenvolvimento humano: um estudo teórico da obra de Vigotski (Tese de Doutorado). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
Marques, P. N. (2015). O Vygotsky incógnito: escritos sobre arte (1915-1926) (Tese de Doutorado). Universidade de São Paulo, São Paulo.
Nóvoa, A. (1992). Os professores e a sua formação. Lisboa, PT: Dom Quixote.
Pino, A. (2006). A produção imaginária e a formação do sentido estético. Reflexões úteis para uma educação humana. Pro-Posições, 17(2), 47-69.
Prestes, Z. (2010). Quando não é quase a mesma coisa. Análise de traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil. Repercussões no campo educacional (Tese de Doutorado em Educação). Universidade de Brasília. Brasília.
Schlindwein, L. M. (2010). O desenvolvimento estético na escola. In A. Pino, M. L. Schlindwein, & A. A. Neitzel (Orgs.), Cultura, escola e educação criadora: formação estética do ser humano (1a ed., p. 31-50). Curitiba, PR: CRV.
Smolka, A. L. B. (2006). Experiência e discurso como lugares de memória. In S. Z. da Ros, K. Maheirie, & A. V. Zanella (Orgs.), Relações estéticas, atividade criadora e imaginação: sujeitos e (em) experiência (p. 117-130, Coleção Cadernos CED, 11). Florianópolis, SC: UFSC.
Toassa, G. (2009). Emoções e vivências em Vigotski: investigação para uma perspectiva histórico-cultural (Tese de Doutorado). Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo.
Toassa, G., & Souza, M. P. R. (2010). As vivências: questões de tradução, sentido e fontes epistemológicas no legado de Vigotski. Psicologia USP, 21(4). DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-65642010000400007
Vigotski, L. S. (1984). A formação social da mente (1a ed.). São Paulo, SP: Martins Fontes.
Vigotski, L. S. (2010). Psicologia pedagógica. São Paulo, SP: Martins Fontes.
Vigotski, L. S. (2012). La imaginación y el arte en la infancia. Madrid, ES: Akal.
Vigotski, L. S. (2018). Sete aulas de L. S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia (Z. Prestes, & E. Tunes, Org. e Trad., 1a. ed.). Rio de Janeiro, RJ: E-Papers.
Vosgerau, D., & Romanowski, J. P. (2014). Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, 14(41),165-189. DOI: https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS08
Vygotsky, S. L. (1987). Pensamento e linguagem. São Paulo, SP: Martins Fontes.
Vygotsky, L. S. (1991). A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores (4a ed.). São Paulo, SP: Martins Fontes.
Vygotsky, L.S. (1995). Obras escogidas (Vol. III). Madrid, ES: Visor.
Vygotsky, L. S. (1996). Obras escogidas (Vol. IV). Madrid, ES: Visor.
Vygotsky, S. L. (1999). A psicologia da arte. São Paulo, SP: Martins Fontes.
Vygotsky, L. S. (2001). Psicologia pedagógica. São Paulo, SP: Martins Fontes.
Vygotsky, S. L. (2003). Psicologia Pedagógica (ed. comentada). Porto Alegre, RS: Artmed.
Vygotsky, L. S. (2004). Pensamento e linguagem. São Paulo, SP: Martins Fontes.
Vygotsky, L. S. (2007). A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo, SP: Martins Fontes.
Vygotsky, L. S. (2009). Imaginação e criação na infância. São Paulo, SP: Ática.
Vygotsky, L. S., Lúria, A. R., & Leontiev, A. N. (1998). Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo, SP: Ícone.
Wedekin, L. M. (2015). Psicologia e arte: os diálogos de Vigotski com a arte russa de seu tempo. Florianópolis (Tese de Doutorado). Programa de Pós-graduação em Psicologia, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
Wedekin, L. M., & Zanella, V. M. (2016). Vigotski e as artes russas de seu tempo. Boletim Arte na Escola. Abr./Jun.
Zanella, A. V., Cabral, M. G., Maheirie, K., Da Ros, S. Z., Urnau, L. C., Titon, A. P., ... Sander, L. (2006). Relações estéticas, atividade criadora e constituição do sujeito: algumas reflexões sobre a formação de professores(as). Cadernos de Psicopedagogia, 6(10),
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in part or in its entirety.
The copyright belongs exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal are the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distributing the material in any medium or format) and adaptation (remixing, transforming, and building upon the material thus licensed for any purpose, including commercial purposes) are permitted.
It is recommended that you read this link for more information on the subject: providing credits and references correctly, among other crucial details for the proper use of the licensed material.