The new instrument to find the altitude of sun in a practice in the geometry teaching laboratory
Abstract
Research in Mathematics Education has increasingly pointed to the need for a Mathematics Teaching Laboratory to be made available in Basic Education schools and universities. One of the reasons is that this environment favors the education of students, as it is possible to learn in it, as well as learn to learn. In this article, the aim is to present a laboratory practice with students of the Licentiate Degree in Mathematics on the mobilization of the concepts of isosceles rectangle triangle and perpendicularity in space from the construction of the new instrument to find the altitude of sun highlighting its didactic potential. This action has a qualitative nature and was supported by the contribution of a Basic Problematization Unit. The study reveals, for example, based on the need to position the triangle perpendicular to the board, that the action prompted students to think of a strategy taking into consideration material and mathematical aspects. They were also able to visualize and apply abstract concepts in practical terms, a fact that possibly favored the attribution of even more meanings to the mobilized concepts. Therefore, it is concluded that exploring the instrument in practice with undergraduate students can contribute to professional development.
Downloads
References
Almeida, B. J. M. G. P. (2011). A influência da obra de Pedro Nunes na náutica dos séculos XVI e XVII: um estudo de transmissão de conhecimento (Tese de Doutorado). Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências Secção Autónoma de História e Filosofia das Ciências, Lisboa.
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70.
Base Nacional Comum Curricular [BNCC]. (2018). Educação é a Base. Brasília, DF: MEC/CONSED/UNDIME.
Canas, A. J. D. C. (2011). A obra náutica de João Baptista Lavanha (c. 1550 – 1624) (Tese de Doutorado). Universidade de Lisboa Faculdade de Letras Departamento de História, Lisboa.
Carvalho, B. A. (1958). Desenho geométrico. Rio de Janeiro, RJ: Ao livro técnico.
Cohen, E. G., & Lotan, R. A. (2017). Planejando o trabalho em grupo (3a ed.). Porto Alegre, RS: Instituto Sidarta.
Creswell, J. W. (2010). Projeto de pesquisa: método qualitativo, quantitativo e misto (3a ed., M. Lopes, Trad.). Porto Alegre, RS: Artmed.
Farias C. A., & Mendes, I. A. (2014). As culturas são as marcas das sociedades humanas. In I. A. Mendes, & C. A. Farias (Org.). Práticas socioculturais e educação matemática (p. 15-48). São Paulo, SP: Livraria da Física.
Leitão, H. (2008). Anotações ao De arte atque ratione nauigandi. In Pedro Nunes. Obras (p. 515-794, Vol. IV). Lisboa, PT: Academia das Ciências de Lisboa, Fundação Calouste Gulbenkian.
Leonardo, F. M. (2016). Conexões com a matemática (Vol. 2.). São Paulo, SP: Moderna.
Lima, E. L., Carvalho, P. C. P., Wagner, E., & Morgado, A. C. (2016). A matemática do ensino médio (Vol. 2). Rio de Janeiro, RJ: Sociedade Brasileira de Matemática.
Lorenzato, S. (2012). Laboratório de ensino de matemática e materiais didáticos manipuláveis. In S. Lorenzato (Org.), O laboratório de ensino de matemática na formação de professores (p. 57-76, 3a ed.). Campinas, SP: Autores Associados.
Martins, J. P. (2021). Uma linguagem geométrica singular refletida no Códice Atlântico de Leonardo da Vinci: contribuições para a geometria escola (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Belém.
Mendes, I. A. (2001). Ensino da matemática por atividades: uma aliança entre o construtivismo e a história da matemática (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal.
Mendes, I. A. (2008). Tendências metodológicas no ensino de matemática. Belém, PA: UFPA.
Mendes, I. A. (2009). Investigação histórica no ensino da matemática. Rio de Janeiro, RJ: Moderna.
Mendes, I. A. (2015). História da matemática no ensino: entre trajetórias profissionais, epistemologias e pesquisas (1a ed.). São Paulo, SP: Livraria da Física.
Miguel, A., & Mendes, I. A. (2010). Mobilizing histories in mathematics teacher education: memories, social practices, and discursive games. ZDM Mathematics Education, 42, 381-392. DOI: https://doi.org/10.1007/s11858-010-0255-8
Nunes, P. (2008). Obras: De Arte Atque Ratione Navigandi (Vol. IV). Lisboa, PT: Fundação Calouste Gulbenkian.
Oliveira, F. W. S. & Pereira, A. C. C. (2020). Sobre a navegação portuguesa do século XVI à luz do instrumento jacente no plano. Boletim da Sociedade Portuguesa de Matemática, 78, 93-108.
Oliveira, F. W. S. (2019). Sobre os conhecimentos geométricos incorporados na construção e no uso do instrumento jacente no plano de Pedro Nunes (1502-1578) na formação do professor de matemática (Dissertação de Mestrado). Instituto Federação de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, Fortaleza.
Oliveira, F. W. S. (2021). Sobre a Linguagem Matemática de professores em formação inicial. Boletim Cearense De Educação E História Da Matemática, 8(23), 1108–1121. DOI: https://doi.org/10.30938/bocehm.v8i23.5029
Pais, L. C. (1996). Intuição, experiência e teoria geométrica. Zetetike, 4(2), 65-74. DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v4i6.8646739
Passos, C. L. B. (2000). Representações, interpretações e prática pedagógica: a geometria na sala de aula (Tese de Doutorado). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
Passos, C. L. B. (2012). Materiais manipuláveis como recursos didáticos na formação de professores de matemática. In S. Lorenzato (Org.). O laboratório de ensino de matemática na formação de professores (p. 77-92, 3a ed.). São Paulo, SP: Autores Associados.
Pereira, A. C. C., Pinheiro, A. C. M., & Santos, J. N. dos. (2021). A concepção de laboratório de matemática de licenciandos: repensando conceitos, uso e formação. Educação Matemática Em Revista, 26(73), 24-43. DOI: https://doi.org/10.37001/emr.v26i73.2915
Pereira, A. C. C. & Saito, F. (2019). Os conceitos de perpendicularidade e de paralelismo mobilizados em uma atividade com o uso do báculo (1636) de Petrus Ramus. Educação Matemática Pesquisa, 12(1), 405-432. DOI: https://doi.org/10.23925/1983-3156.2019v21i1p405-432
Rêgo, R. M., & Rêgo, R. G. (2012). Desenvolvimento e uso de materiais didáticos no ensino de matemática. In S. Lorenzato (Org.), O laboratório de ensino de matemática na formação de professores (3a ed., p. 39-56). São Paulo, SP: Autores Associados.
Resolução nº 2, de 20 de dezembro de 2019. (2019, 20 dezembro) Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília, DF: CNE/CP.
Turrioni, A. M. S. (2004). O laboratório de educação matemática na formação inicial de professores (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in part or in its entirety.
The copyright belongs exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal are the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distributing the material in any medium or format) and adaptation (remixing, transforming, and building upon the material thus licensed for any purpose, including commercial purposes) are permitted.
It is recommended that you read this link for more information on the subject: providing credits and references correctly, among other crucial details for the proper use of the licensed material.