The initial training of the teacher who teaches mathematics in the early years: a bibliographic research
Abstract
This article is an excerpt from the master's dissertation in Mathematics Education, defended in 2021 and presents the results of a bibliographic research. Our objective was to identify how the teaching and learning process of Mathematics, in Pedagogy Degree courses, from 2016 to 2020, has been discussed in research, as well as, what are the main discussions carried out in relation to the difficulties faced by teachers of the Initial Years of Elementary School when teaching Mathematics. This is a bibliographic research, developed from 49 (forty-nine) articles selected in national journals of Qualis A1, A2 and B1, and/or published in the Annals of the International Seminar on Research in Mathematics Education (SIPEM), of the National Meeting of Mathematics Education (ENEM) and the Paraná Meeting of Mathematics Education (EPREM). The researches present results that point to advances in the discussions about the teaching and learning of Mathematics, with the use of different methodologies during the Initial Education in Pedagogy, which has been providing resignifications of a personal and professional nature. However, there is still a predominance of difficulties arising from Initial Training, such as, for example, the little relationship between theory and practice, the lack of development and teaching of differentiated methodologies and concepts and contents, which will be taught in the Initial Years, among others. others that directly influence professional performance in the classroom.
Downloads
References
Abrahão, A. M. C., & Silva, S. A. F. (2017). Pesquisas sobre a formação inicial do professor que ensina Matemática no princípio da escolarização. Zetetiké, 25(1), 94-116. DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v25i1.8647742
Alencar, E. S. (2018). A formação do pedagogo para o ensino de matemática em Instituições do Observatório Internacional. In Anais do 7º Seminário Internacional de pesquisa em Educação Matemática (p. 1-12). Foz do Iguaçu, PR. Recuperado de https://bitily.me/sSEjX
Araújo, P. M., & Pereira, C. S. (2016). O ensino de matemática nos cursos de pedagogia na cidade de Campina Grande. In Anais do 12º Encontro Nacional de Educação Matemática (p. 1-13). São Paulo, SP. Recuperado de https://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/7694_4011_ID.
Avanço, P. R. P., Hermann, W., & Coqueiro, V. S. (2019). Sentidos que estudantes de um curso de formação de docentes atribuem à Matemática. In Anais do 15º Encontro Paranaense de Educação Matemática (p. 1-13). Londrina, PR. Recuperado de https://bitily.me/FxMgs
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70.
Bezerra, R. C. (2017). Aprendizagens e desenvolvimento profissional de professores que ensinam matemática nos anos iniciais do ensino fundamental no contexto da lesson study (Tese de Doutorado em Educação). Universidade Estadual Paulista, São Paulo.
Botelho, L. P. F., & Carneiro, R. F. (2019). Narrativas de uma futura professora que ensinará matemática nos anos iniciais. In Anais do 13º Encontro Nacional de Educação Matemática (p. 1-9). Cuiabá, MT. Recuperado de https://www.sbembrasil.org.br/sbembrasil/index.php/anais/enem
Braga, N. C. R., & Morais, M. B. (2020). Desafios da prática docente no ensino de matemática nos anos iniciais: um estudo a partir de três narrativas. Perspectivas da Educação Matemática, 13(31), 1-22. DOI: https://doi.org/10.46312/pem.v13i31.6059
Cabral, W. A., & Carneiro, R. F. (2017). Narrativas de futuros professores dos anos iniciais: um olhar para memórias sobre a matemática e contribuições de uma disciplina na formação inicial. BoEM, 5 (9), 1-17. DOI: http://dx.doi.org/10.5965/2357724X05092017001
Carvalho, J. B. P., & Lima, P. F. (2010). Escolha e uso do livro didático. In J. B. P. F. Carvalho (Coord.), Matemática: ensino fundamental (p. 15-30). Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica.
Cerva D. M. R. (2016). O Desenvolvimento profissional docente e o professor que ensina matemática nos anos iniciais do ensino fundamental. In Anais do 12º Encontro Nacional de Educação Matemática, (p. 1-9). São Paulo, SP. Recuperado de https://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/7680_4376_ID.pdf
Ciríaco, K. T., Faustino, A. C., Almeida, C. R. F. M., & Santino, F. S. (2020). Nas entrelinhas da pesquisa em psicologia da educação matemática e a formação inicial de professores. Revista Eletrônica de Educação Matemática, 15(1), 1-17. DOI: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e65710
Costa, L. P., & Pavanello, R. M. (2017). Números e operações: uma discussão da prática docente nos anos iniciais do ensino fundamental. Curitiba, PR: Editora CRV.
Costa, M. S., & Almeida J. M. P. (2016). Professoras dos anos iniciais do ensino fundamental e suas relações com o ensino de matemática. In Anais do 12º Encontro Nacional de Educação Matemática (p. 1-11). São Paulo, SP. Recuperado de https://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/6318_3146_ID.pdf
Curi, E. (2005). A Matemática e os professores nos anos iniciais. São Paulo, SP: Musa.
Curi, E., Nascimento, J. C. P., Martins, P. B., & Alencar, E. S. (2019). Professores que ensinam matemática na educação infantil e nos anos iniciais do ensino fundamental: um mapeamento dos trabalhos publicados em dois eventos representativos da área. Educação Matemática em Revista, 24(62), 59-92.
Duarte, B. K. M., Ferreira, H. L., & Carneiro, R. F. (2016). Formação do professor que ensina matemática nos anos iniciais: disciplinas de um curso de Pedagogia. Perspectivas da Educação Matemática, 9(21), 1004-1021.
Fiorentini, D. (2018). Mapeamento e estado da pesquisa sobre o professor que ensina matemática como campo de estudo. In Anais do 7º Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática (p. 1-12). Foz do Iguaçu, PR. Recuperado de http://www.sbemparana.com.br/eventos/index.php/SIPEM/VII_SIPEM/paper/view/666/272
Gatti, B. A. (2010). Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação e Sociedade, 31(113), 1355-1379.
Gatti, B. A. (2012). O curso de licenciatura em pedagogia: dilemas e convergência. EntreVer,2(3), 151-169.
Gatti, B. A, & Nunes, M. M. R. (2009). Formação de professores para o ensino fundamental: estudo de currículos das licenciaturas em pedagogia, língua portuguesa, matemática e ciências biológicas. São Paulo, SP: FCC/DPE.
Giesel, K. R. L., Souza, H. M., & Soares, F. (2019). A educação matemática nos anos iniciais do ensino fundamental na perspectiva de acadêmicos concluintes de um Curso de Pedagogia. In Anais do 13º Encontro Nacional de Educação Matemática (p. 1-13). Cuiabá, MT. Recuperado de https://www.sbembrasil.org.br/sbembrasil/index.php/anais/enem
Giusti, N. M. R., & Justo, J. C. R. (2016). Considerações sobre sentimentos de estudantes de pedagogia em relação à matemática em um contexto de estágio de docência. Educação Matemática em Revista, 2(17), 7-13.
Gonçalves, F. M., Rodrigues, S. R., Elias, H. R., & Trevisan, A. L. (2019). Conhecimento do conteúdo e dos estudantes mobilizado por uma professora dos anos iniciais do ensino fundamental. In Anais do 15º Encontro Paranaense de Educação Matemática (p. 1-14). Londrina, PR. Recuperado de https://www.sbemparana.com.br/eventos/index.php/EPREM/XV_EPREM/paper/viewFile/1078/690
Guimarães, G. L., Teles, R., & Santos, M. R. (2018) Cenários e desafios da Educação Matemática: da investigação à sala de aula. Em TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, 9(1), 1-23. DOI: https://doi.org/10.36397/emteia.v9i1.236466
Hermann, W., Juvanelli, C., Avanço, P. R. P., Coqueiro, V. S., & Passos, M. M. (2019) O currículo matemático de um Curso de Formação de Docentes e as manifestações dos alunos: algumas contradições. Revista Paranaense de Educação Matemática, 8(17), 149-177. DOI: https://doi.org/10.33871/22385800.2019.8.17.149-177
Julio, R. S., & Silva, G. H. G. (2018). Compreendendo a formação matemática de futuros pedagogos por meio de narrativas. Bolema, 32(62), 1012-1029. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v32n62a13
Juvanelli, C., Coqueiro, V. S., & Hermann, W. (2019). Aspectos da relação que alunos de um Curso de Formação de Docentes têm com a Matemática. In Anais do 15º Encontro Paranaense de Educação Matemática (p. 1-11). Londrina, PR. Recuperado de https://bitily.me/HYsHz
Liell, C. C., & Bayer, A. (2019) O conhecimento matemático e a visão de professores em formação que cursam Pedagogia sobre a 1ª Olimpíada Brasileira de Matemática-nível A. Revista Paranaense de Educação Matemática, 8(17), 395-413. DOI: https://doi.org/10.33871/22385800.2019.8.17.395-413
Lima, T. S. C., Araújo, A. K. O., & Batista, P. C. S. (2019). A relação entre a Matemática e os educandos em Pedagogia: experiência realizada com estudantes da Universidade Estadual do Ceará. In Anais do 13º Encontro Nacional de Educação Matemática (p. 1-8). Cuiabá, MT. Recuperado de https://www.sbembrasil.org.br/sbembrasil/index.php/anais/enem
Maffei, L. Q., & Silva, J. A. (2018a). O que se mostra quando pedagogas em formação escrevem sobre suas experiências com a matemática?. Amazônia Revista de Educação em Ciências e Matemática, 14(29),161-176.
Maffei, L. Q., & Silva J. A. (2018b) Pelo caminho de tijolos amarelos: os afetos em relação à Matemática na formação inicial de Pedagogas. Revista Paranaense de Educação Matemática, 7(13), 124-151.
Manfredo, E. C. G., & Araújo, M. M. (2020). A percepção de professores egressos de um curso de licenciatura sobre sua formação matemática. Revista Eletrônica de Educação Matemática, 15(1), 1-22.
Nacarato, A. M. (2000). Educação continuada sob a perspectiva da pesquisa-ação: currículo em ação de um grupo de professoras ao aprender ensinando Geometria (Tese de Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
Nacarato, A. M., Mengali, B. L. S., & Passos, C. L. B. (2009). A matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: tecendo fios do ensino e do aprender. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora.
Oliveira, R. (2016). Aprendizagem matemática de professores dos anos iniciais. In Anais do 12º Encontro Nacional de Educação Matemática (p. 1-12). São Paulo, SP. Recuperado de https://sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/7417_3254_ID.pdf
Paula, E. F., & Cyrino, M. C. T. C. (2017). Mapeamento de pesquisas Paranaenses sobre o professor que ensina Matemática. Revista Paranaense de Educação Matemática, 6(11), 18-45.
Passos, É. O., & Takahashi E. K. (2016). A formação de professores dos Anos Iniciais e suas necessidades formativas em relação ao conhecimento pedagógico do conteúdo específico em matemática. In Anais do 12º Encontro Nacional de Educação Matemática (p. 1-12). São Paulo, SP. Recuperado de https://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/5576_2802_ID.pdf
Pavanello, R. M. (2000). Geometria: atuação de professores e aprendizagem nas séries iniciais. In Anais do 1º Simpósio Brasileiro de Psicologia da Educação Matemática (p. 172-183). Curitiba, PR.
Pinheiro, R. M., & Araman, E. M. O. (2017). Matemática nos anos iniciais: um panorama das teses e dissertações Paranenses da última década. In Anais do 14º Encontro Paranaense de Educação Matemática (p. 1-16). Cascavel, PR. Recuperado de http://www.sbemparana.com.br/eventos/index.php/EPREM/XIV_EPREM/paper/viewFile/50/161
Proença, M. C. (2019). Análise da compreensão sobre formação de professores desenvolvida por pós-graduandos da área de ensino de Matemática. Em TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, 10(2), 1-14. DOI: https://doi.org/10.36397/emteia.v10i2.239529
Rangel, D. M., & Alves, A. M. M. (2019). Ensino de matemática nos anos iniciais: com a palavra as professoras polivalentes de uma escola de Bagé/RS. In Anais do 13º Encontro Nacional de Educação Matemática (p. 1-16). Cuiabá, MT. Recuperado de https://www.sbembrasil.org.br/sbembrasil/index.php/anais/enem
Ribeiro, J. A., & Albrecht, E. (2016). Reflexões sobre o ensino de matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: formação do professor. In Anais do 12º Encontro Nacional de Educação Matemática (p. 1-12). São Paulo, SP. Recuperado de https://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/5172_3143_ID.pdf
Ricordi, E. L., & Ricordi, J. C. (2017). Alfabetização matemática: análise teórica de estudantes de Licenciatura. In Anais do 14º Encontro Paranaense de Educação Matemática (p. 1-12). Cascavel, PR. Recuperradao de http://www.sbemparana.com.br/eventos/index.php/EPREM/XIV_EPREM/paper/viewFile/12/158
Roth, I., & Noguti, F. C. H. (2019). Um estudo sobre o ensino de Matemática nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental: a visão dos Docentes. In Anais do 13º Encontro Nacional de Educação Matemática (p. 1-8). Cuiabá, MT. Recuperado de https://www.sbembrasil.org.br/sbembrasil/index.php/anais/enem
Santos, E. O., & Ghedin, E. (2016). A formação inicial de professores que ensinam matemática nos anos iniciais nas pesquisas nacionais e regionais. In Anais do 12º Encontro Nacional de Educação Matemática (p. 1-12). São Paulo, SP. Recuperado de https://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/7660_3791_ID.pdf
Santos, P. C., Thiengo, E. R., & Santos Junior (2016). Os professores dos anos iniciais e sua relação com a Matemática. In Anais do 12º Encontro Nacional de Educação Matemática (p. 1-12). São Paulo, SP. Recuperado de https://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/4646_4181_ID.pdf
Santos, P. R., Soares, F., Souza, H. M., & Nehring, C. M. (2019). As lacunas apontadas por um grupo de alunos do Curso de Pedagogia sobre conceitos matemáticos inerentes aos anos iniciais do ensino fundamental. In Anais do 13º Encontro Nacional de Educação Matemática (p. 1-15). Cuiabá, MT. Recuperado de https://www.sbembrasil.org.br/sbembrasil/index.php/anais/enem
Santos, R. M., & Gusmão, T. C. R. S. (2016). Representações sociais da matemática: contribuições da formação em Pedagogia. In Anais do 12º Encontro Nacional de Educação Matemática (p. 1-12). São Paulo, SP. Recuperado de https://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/6065_3379_ID.pdf
Severino, A. J. (2013). Metodologia do trabalho científico. São Paulo, SP: Cortez.
Silva, A. J. N., & Passos C. L. B. (2016). Impressões dos futuros professores quanto a alfabetização e o ensino de Matemática: uma análise de narrativas autobiográficas produzidas em diários reflexivos. In Anais do 12º Encontro Nacional de Educação Matemática (p. 1-12). São Paulo, SP. Recuperado de https://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/5161_2760_ID.pdf
Silva, L. B. L. R., & Guérios, E. C. (2019a). Mapeamento das pesquisas Sul brasileiras sobre a formação matemática do (a) pedagogo (a) – um olhar. In Anais 13º Encontro Nacional de Educação Matemática (p. 1-16). Cuiabá, MT. Recuperado de https://www.sbembrasil.org.br/sbembrasil/index.php/anais/enem
Silva, L. B. L. R., & Guérios, E. C. (2019b). Formação matemática de pedagogos (as) no Brasil: uma metanálise qualitativa das pesquisas stricto sensu. In Anais do 15º Encontro Paranaense de Educação Matemática (p. 1-8). Londrina, PR. Recuperado de http://www.sbemparana.com.br/eventos/index.php/EPREM/XV_EPREM/paper/viewFile/1299/724
Silva, S. M., & Silva, G. H. G. (2019). Microagressões relacionadas ao conteúdo matemático e a formação de futuras pedagogas de um curso na modalidade a distância. In Anais do 13º Encontro Nacional de Educação Matemática (p. 1-13). Cuiabá, MT. Recuperado de https://www.sbembrasil.org.br/sbembrasil/index.php/anais/enem
Silva, V., & Burak, D. (2016). A formação de pedagogos para o ensino de matemática nos anos iniciais: alguns apontamentos a partir de dissertações e teses. In Anais do 12º Encontro Nacional de Educação Matemática (p. 1-12). São Paulo, SP. Recuperado de https://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/6449_2957_ID.pdf
Souza, K. C. S., & Borges, M. F. (2016). A formação matemática dos professores dos anos iniciais do ensino fundamental para a docência. In Anais do 12º Encontro Nacional de Educação Matemática (p. 1-12). São Paulo, SP. Recuperado de https://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/6449_2957_ID.pdf
Wanderer, F., & Longo, F. (2020). Enunciados que constituem as docências em matemática nos anos iniciais do ensino fundamental. Bolema, 34(67), 421-440. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v34n67a04
Wanderer, F., Longo, F., & Carneiro, F. H. F. (2018). O ensino de matemática e a constituição da docência nos anos iniciais do ensino fundamental. Em TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, 9(2), 1-19. DOI: https://doi.org/10.36397/emteia.v9i2.237582
Wirmond, T. K., Souza, G. F., Huf, S. F., & Pinheiro, A. M. (2019). Concepções e desafios enfrentados pelos professores que ensinam matemática nos anos iniciais. In Anais do 15º Encontro Paranaense de Educação Matemática (p. 1-15). Londrina, PR. Recuperado de http://www.sbemparana.com.br/eventos/index.php/EPREM/XV_EPREM/paper/viewFile/1160/843
Zeferino, J. L. B. (2019). Os currículos em questão: vamos falar de matemática na pedagogia? In Anais do 13º Encontro Nacional de Educação Matemática (p. 1-16). Cuiabá, MT. Recuperado de https://www.sbembrasil.org.br/sbembrasil/index.php/anais/enem
Zortêa, G. A. P., & Ciríaco K. T. (2016). Iniciação profissional de professoras que ensinam matemática. In Anais do 12º Encontro Nacional de Educação Matemática (p. 1-14). São Paulo, SP. Recuperado de https://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/5183_2364_ID.pdf
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in part or in its entirety.
The copyright belongs exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal are the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distributing the material in any medium or format) and adaptation (remixing, transforming, and building upon the material thus licensed for any purpose, including commercial purposes) are permitted.
It is recommended that you read this link for more information on the subject: providing credits and references correctly, among other crucial details for the proper use of the licensed material.