Youth and Adult Education: indicators of the use of active methodologies in learning through research
Abstract
This article, composing a systematic literature review - RBS, aims to identify the scientific production on the subject of the use of active methodologies with students of Youth and Adult Education - YAE. The research was carried out using the methodology called Methodi Ordinatio. The guiding question was: ‘Is there the usage of active learning methodologies for the modality of youth and adult education?’ From the point of view of the problem, it consists of qualitative research, as it aims to learn from the production of articles and what is raised about the central questions of the theme. As a result of the survey, 1458 searches were initially obtained. After the filtering process, elimination of duplicates, articles published in congresses and books, 1153 articles remained. From these, titles and abstracts were read and those outside the research area were eliminated, leaving 189 articles. It was observed, in this study, that the use of active methodologies occurs in several divisions of the education area, being possible its application. However, studies published exclusively on the use of active methodologies in Youth and Adult Education are presented in the number of 2 articles until the moment of this research. These articles, which address the use of active methodologies applied with students in professional education, explain and point out its benefits.
Downloads
References
Bacich, L., & Moran, J. (2018). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre, RS: Penso.
Bacich, L., Tanzi Neto, A., & Trevisani, F. M. (2015). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre, RS: Penso.
Bargas, N., & Cabrera, M. E. (2022). Políticas recientes en el nivel secundario de adultos en la provincia de Buenos Aires: los desafíos de la flexibilidad en la enseñanza. Espacios en Blanco. Serie Indagaciones, 32(1), 9-21.
Berssanete, J. H. (2021). Metodologias ativas de aprendizagem e a teoria da carga cognitiva para a construção de caminhos no ensino de programação de computadores (Tese de Doutorado). Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa.
Cocquyt, C., Zhu, C., Diep, A. N., De Greef, M., & Vanwing, T. (2019). Examining the role of learning support in blended learning for adults’ social inclusion and social capital. Computers & Education, 142, 1-19. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103610.
Cortiano, S. A. M., & Menezes, G. G. (2020). Metodologias ativas de ensino utilizadas nas diversas áreas do conhecimento: uma revisão sistemática da literatura. Ensino e Tecnologia em Revista, 4(1), 1-19. DOI: https://doi.org/10.3895/etr.v4n1.10086.
Dewey, J. (1959). Democracia e educação: introdução à filosofia da educação. São Paulo, SP: Companhia Editora Nacional.
Di Pierro, M. C. (2005). Notas sobre a redefinição da identidade e das políticas públicas de Educação de Jovens e Adultos no Brasil. Educação & Sociedade, 26(92), 1115-1139. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000300018.
Freire, P. (2005). Pedagogia do oprimido (42a ed.). Rio de Janeiro, RJ: Paz & Terra.
Ghanim, H. I. (2022). Dynamics of the process of learning and teaching EFL in the basic Education of Youth and Adults. International Journal of Early Childhood Special Education, 14(1), 897-907. DOI: http://doi.org/10.9756/INT-JECSE/V14I1.221104.
Gomes, M. F. F. A., Freitas, M. L. Q., & Marinho, P. (2022). Estudantes do Proeja: de percursos negados a outras possibilidades. Educar em Revista, 38. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.82026.
Laffin, M. H. L. F., & Alcoforado, J. L. M. (2022). Apresentação – Educação de Jovens e Adultos: uma análise de políticas públicas, dos sujeitos e de processos educativos. Educar em Revista, 38, 1-13. DOI: http://doi.org/10.1590/0104-4060.82007.
Leite, D. B. G. (2021). Promoção de metodologias ativas pelo professor universitário atuante na área da saúde (Tese de Doutorado. Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa.
Mattar, J. (2017). Metodologias ativas: para a educação presencial, blended e a distância (1a. ed.). São Paulo, SP: Artesanato Educacional.
Muñoz Olivero, J. A., Villagra Bravo, C. P., & Sepúlveda Silva, S. E. (2016). Proceso de reflexión docente para mejorar las prácticas de evaluación de aprendizaje en el contexto de la Educación para Jóvenes y Adultos (EPJA). Folios, 2(44), 77-91.
O’Byrne, W. I., & Pytash, K. E. (2015). Hybrid and blended learning: modifying pedagogy across path, pace, time, and place. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 59(2), 137-140. DOI: https://doi.org/10.1002/jaal.463.
Oliveira, I. B. (2007). Reflexões acerca da organização curricular e das práticas pedagógicas na EJA. Educar em Revista, 29, 83-100. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602007000100007.
Pagani, R. N., Kovaleski, J. L., & Resende, L. M. (2015). Methodi Ordinatio: a proposed methodology to select and rank relevant scientific papers encompassing the impact factor, number of citation, and year of publication. Scientometrics, 105, 2109-2135. DOI: https://doi.org/10.1007/s11192-015-1744-x.
Palis, A. G., & Quiros, P. A. (2014). Adult learning principles and presentation pearls. Middle East African Journal of Ophthalmology, 21(2), 114-122. DOI: https://doi.org/10.4103/0974-9233.129748.
Pozo Sanchéz, S., Lopez Belmonte, J., Moreno Guerrero, A. J. & Lopez Nunez, J. A. (2019). Impact of educational stage in the application of flipped learning: a contrasting analysis with traditional teaching. Sustainability,11(21), 1-15. DOI: https://doi.org/10.3390/su11215968.
Rummert, S. M., & Ventura, J. P. (2007). Políticas públicas para Educação de Jovens e Adultos no Brasil: a permanente (re)construção da subalternidade: considerações sobre os programas Brasil Alfabetizado e Fazendo Escola. Educar em Revista, 29. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602007000100004.
Santos, R. J., & Sasaki, D. G. G. (2015). Uma metodologia de aprendizagem ativa para o ensino de mecânica em Educação de Jovens e Adultos. Revista Brasileira de Ensino de Física, 37(3), 3506-1-3506-9. DOI: https://doi.org/10.1590/S1806-11173731955.
ScienceDirect: A plataforma de literatura acadêmica revisada por pares da Elsevier. (2022). Elsevier. Recuperado de https://www.elsevier.com/pt-br/solutions/sciencedirect
Scopus: banco de dados de resumos e citações multidisciplinar, abrangente e confiável. (2022). Elsevier. Recuperado de https://www.elsevier.com/pt-br/solutions/scopus
Silva, J. L., & Barbosa, C. S. (2022). Contradições da Educação de Jovens e Adultos em tempos de educação remota. ETD: Educação Temática Digital, 24(1), 14-31. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v24i1.8665776.
Silva, T. E., Silva, F. G., & Enedino, T. R. (2019). As praticidades das metodologias das aulas de biologia na Educação de Jovens e Adultos - EJA. Revista Inclusiones: Revista de Humanidades y Ciencias Sociales, 6(4), 131-145.
Soares, R. G., Corrêa, S. L. P., Folmer, V., & Copetti, J. (2022). A problematização como ferramenta de formação de professores sobre metodologias ativas. Acta Scientiarum Education, 44, 1-13. DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v44i1.52168.
Soek, A. M., Alcoforado, J. L. M., & Haracemiv, S. M. C. (2022). Memoriais de formação e escrita (auto)biográfica no estágio supervisionado na EJA. Educar em Revista, 38. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.82312.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in part or in its entirety.
The copyright belongs exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal are the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distributing the material in any medium or format) and adaptation (remixing, transforming, and building upon the material thus licensed for any purpose, including commercial purposes) are permitted.
It is recommended that you read this link for more information on the subject: providing credits and references correctly, among other crucial details for the proper use of the licensed material.