Discourse theory and the production of knowledge in democratic school management

Keywords: poststructuralism; discourse theory; school management; democracy.

Abstract

Our objective is to analyze how Discourse Theory helps to constitute an effective theoretical-methodological reference for researchers in democratic school management that approaches the school as an empirical field. For this, we expose the historical context of research in educational administration/management and the construction of research that focuses on the school, identifying the elements that indicate a predominant mode in this subarea of Education; we explain the epistemological basis of Discourse Theory that can make operate a new analytical tools; we identified and analyzed publications in this subarea that worked with Discourse Theory and ended by exposing their contributions to the establishment of new relationships between the researcher and the school, enabling the advancement of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdian, G. Z. (2018). Revezamento teoria e prática na análise da escola pública democrática. Educar em Revista, 34(68), 107-122. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.57481

Abdian, G. Z., Nascimento, P. H. C., & Silva, N. D. B. da. (2016). Desafios teórico-metodológicos para as pesquisas em administração/gestão educacional/escolar. Educação & Sociedade, 37(135), 465-480. DOI: https://doi.org/ 10.1590/ES0101-73302016154123

Alves, N., & Garcia, R. L. (2000). A necessidade da orientação coletiva nos estudos sobre cotidiano – duas experiências. Revista Portuguesa de Educação, 14(2), 1-37.

André, M. E. D. (1984). Estudo de caso: seu potencial na Educação. Cadernos de Pesquisa, 49(1), 51-54.

Ball, S. J. (1987). The micro-politics of the school: towards a theory of school organization. London, UK; New York, NY: Routledge.

Barroso, J. (1996). O estudo da escola. Porto, PT: Editora Porto.

Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm

Brasil. (1996). Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF. Recuperado de https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf

Brittes, L. R. (2013). Democratização da gestão nas escolas públicas brasileiras em uma abordagem discursiva. Revista Exitus, 3(1), 89-99.

Canário, R. (1996). Os estudos sobre a escola: problemas e perspectivas. In J. Barroso (Org.), O estudo da escola (p. 125-150). Porto, PT: Editora Porto.

Carvalho, M. G. (2021). Discurso sobre Gestão escolar democrática no Brasil (1980-1990) (Dissertação de Mestrado). Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, São Paulo.

Carvalho, V. I. de (2020). Gestão democrática: práticas discursivas dos integrantes de escolas públicas estaduais paulistas ocupadas em 2015/2016 (Dissertação de Mestrado). Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, São Paulo.

Cunha, E. V. R. (2019). Permanecer na luta, para uma democracia radical e plural nas políticas de currículo. Revista de Educação Pública, 28(68), 357-377.

Cury, C. R. J. (2016). Por dentro da escola pública. In Vitor Henrique Faro [homepage] Recuperado de https://www.vitorparo.com.br/por-dentro-da-escola-publica/

Derrida, J. (2002). A escritura e a diferença. São Paulo, SP: Perspectiva.

Facchini, R., Carmo, Í. N., & Lima, S. P. (2020). Movimentos feminista, negro e LGBTI no Brasil: sujeitos, teias e enquadramentos. Educação & Sociedade, 41(1), 1-22. DOI: https://doi.org/10.1590/ES.230408

Gallo, S., & Figueiredo, G. M. (2015). Entre a maioridade e menoridade: as regiões de fronteira no cotidiano escolar. Aprender - Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação, 1(14), 25-51.

Krasilchik, M. (2016). Livros por dentro da escola pública. In Vitor Henrique Paro [Homepage]. Recuperado de https://www.vitorparo.com.br/por-dentro-da-escola-publica/.

Laclau, E. (1978). Política e ideologia na teoria marxista: capitalismo, fascismo e populismo. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.

Laclau, E. (2011). Emancipação e diferença. Rio de Janeiro, RJ: EdUERJ.

Laclau, E. (2018). A razão populista. São Paulo, RJ: Três Estrelas.

Laclau, E., & Mouffe, C. (2015). Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. São Paulo, SP: Intermeios.

Lima, L. C. (1998). A escola como organização educativa. São Paulo, SP: Cortez.

Lopes, A. C. (2015). Normatividade e intervenção política: em defesa de um investimento radical. In A. C. Lopes, & D. Mendonça (Orgs.), A teoria do discurso de Ernesto Laclau: ensaios críticos e entrevistas (p. 117-147). São Paulo, SP: Annablume.

Lopes, A. C., & Mendonça, D. (2015a). A teoria do discurso de Ernesto Laclau: ensaios críticos e entrevistas. São Paulo: Annablume.

Lopes, A. C., & Mendonça, D. (2015b). Conversas com Ernesto Laclau. In A. C. Lopes, & D. Mendonça (Orgs.), A teoria do discurso de Ernesto Laclau: ensaios críticos e entrevistas (p. 9-14). São Paulo, SP: Annablume.

Lüchmann, L. H. H., & Rodrigues, J. (2007). O movimento antimanicomial no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, 12(2), 399-407.

Lüdke, M., & André, M. E. D. A. (2013). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo, SP: EPU.

Marques, L. R. (2011). A cultura democrática na gestão da escola pública: um estudo da análise do discurso dos conselheiros escolares. Revista Portuguesa de Educação, 24(1), 73-93. DOI: https://doi.org/10.21814/rpe.3041

Marques, L. R. (2020). Repercussões da nova gestão pública na gestão da educação: um estudo da rede estadual de Goiás. Educar em Revista, 36, 1-19. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.69772

Marques, L. R., Mendes, J. C. B., & Maranhão, I. M. de L. (2019). A nova gestão pública no contexto da educação pernambucana e a qualidade educacional. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, 35(2), 351-367. DOI: https://doi.org/10.21573/vol35n22019.95409

Marx, K. (1985). O Capital: crítica da economia política. São Paulo, SP: Abril Cultural.

Mendes, J. C. B. (2019). Política de responsabilização educacional: traduzindo a modernização da gestão pública em Pernambuco (Tese de Doutorado). Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, Pernambuco.

Mendonça, D., & Rodrigues, L. P. (2014a). Do estruturalismo ao pós-estruturalismo: entre fundamentar e desfundamentar. In D. Mendonça, & L. P. Rodrigues (Orgs.), Pós-estruturalismo e teoria do discurso: em torno de Ernesto Laclau (p. 27-45). Porto Alegre, RS: EDIPUCRS.

Mendonça, D., & Rodrigues, L. P. (2014b). Em torno de Ernesto Laclau: pós-estruturalismo e teoria do discurso. In D. Mendonça, & L. P. Rodrigues (Orgs.), Pós-estruturalismo e teoria do discurso: em torno de Ernesto Laclau (p. 47-57). Porto Alegre, RS: EDIPUCRS.

Mouffe, C. (2003). Democracia, cidadania e a questão do pluralismo. Política & Sociedade, Florianópolis, 1(3), 11-26. DOI: https://doi.org/10.5007/%25x

Mouffe, C. (2005). Por um modelo agonístico de democracia. Revista de Sociologia e Política, 1(25), 11-23. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-44782005000200003

Mouffe, C. (2015). Sobre o político. São Paulo, SP: WMF Martins Fontes.

Mouffe, C. (2019). Por um populismo de esquerda. São Paulo, SP: Autonomia Literária.

Nosella, P., & Buffa, E. (2013). Instituições escolares: por que e como pesquisar. Campinas, SP: Alínea.

Novaes, H. T. (2010). A relação universidade-movimentos sociais na América Latina: habitação popular, agroecologia e fábricas recuperadas (Tese de Doutorado). Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

Nóvoa, A. (1992). Para uma análise das instituições escolares. In A. Nóvoa (Org.), As organizações escolares em análise (p. 13-43). Lisboa, PT: Publicações Dom Quixote.

Oliveira, M. E. N. (2020). Processo de reestruturação curricular: do discurso democrático ao corporativismo docente. Currículo Sem Fronteiras, 13(2), 320 -339.

Paredes, C. G. (2017). Publicações sobre gestão escolar democrática: análise a partir da metapesquisa (2005-2014) (Trabalho de Conclusão de Curso de Pedagogia). Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, São Paulo.

Paro, V. H. (1986). Administração escolar: introdução crítica. São Paulo, SP: Autores Associados/Cortez.

Paro, V. H. (1995). Por dentro da escola pública. São Paulo, SP: Xamã.

Ribeiro, J. Q. (1952). Ensaio de uma teoria da administração escolar (Boletim 158). São Paulo, SP: FFCL-USP.

Rockwell, E., & Ezpeleta, J. (2007). A escola: relato de um processo inacabado de construção. Currículo Sem Fronteiras, 7(2), 131-147.

Rosa, D. B. (2020). Perspectiva de Gestão escolar para/na Pedagogia Histórico-Crítica (Dissertação de Mestrado). Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, São Paulo.

Russo, M. H. (2004). Escola e paradigmas de gestão. Eccos, 6(1), 25-42.

Silva Júnior, C. A. (2002). O espaço da administração no tempo da gestão. In L. M. Machado, & N. S. C. Ferreira (Orgs.), Política e gestão da educação: dois olhares (p. 199-212). Rio de Janeiro, RJ: DP & A Editora.

Silva Júnior, J. R., & Ferretti, C. J. (2004). O institucional, a organização e a cultura da escola. São Paulo, SP: Xamã.

Sousa Santos, B. (1999). Por que é tão difícil construir uma teoria crítica? Revista Crítica de Ciências Sociais, 54, 197-215.

Souza, A. R. (2006). Perfil da gestão escolar no Brasil (Tese de Doutorado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

Torres, L. L. (2005). Cultura organizacional no contexto escolar: o regresso à escola como desafio na reconstrução de um modelo teórico. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 13(49), 435-451.

Vieira, S. L. (2007). Políticas e gestão da educação básica: revisitando conceitos simples. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, 23(1), 53-69.

Published
2023-08-10
How to Cite
Abdian, G. Z., Nascimento, P. H. C., Carvalho, T. S. de, Casagrande, N., & Carvalho, M. G. de. (2023). Discourse theory and the production of knowledge in democratic school management. Acta Scientiarum. Education, 45(1), e65509. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v45i1.65509
Section
METODOLOGIAS DE PESQUISAS PÓS-CRÍTICAS: FRATURAS, EXPANSÕES E ABERTURAS EM INVES