The “fight against ‘gender ideology’” and its Impact on the teaching of human and social sciences

Keywords: gender ideology; teaching, teaching of humanities and social sciences; right-wing radicalism.

Abstract

This study focuses on the contemporary debate surrounding the so-called ‘gender ideology’, analyzing, through a literature review, the process of incorporation of this debate by the so-called ‘new right’ in the Brazilian context starting from 2013. In the midst of the political transformations that occurred during this period, the impeachment against Dilma Rousseff in 2016 and the subsequent election of Jair Bolsonaro in 2018 stand out. The so-called ‘fight against gender ideology’ gained even more visibility in the field of education, with a notable role played by the ‘Escola sem Partido’ (School without Party) movement, founded in 2004. Projects inspired by this movement, aimed at limiting teachers' autonomy, gained popularity in Brazil, leading to a continuous process of surveillance of these professionals, particularly regarding discussions about gender and sexuality. In this context, we find that teachers in the humanities and social sciences are especially affected by these actions, as gender studies are integral to their disciplinary fields. Furthermore, we observe that the main mechanism employed by these movements is to deny the scientific character of gender studies, suggesting that they encompass topics that should remain within the private sphere and, therefore, taught by families and not by schools. However, we argue that this debate should be brought to the center of pedagogical practice, considering its social and scientific relevance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, T. W. (2020). Aspectos do novo radicalismo de direita. São Paulo, SP: Unesp.

Alfano, B. (2021, 22 de julho). Em ao menos 14 estados, Bolsonaristas querem proibir uso de linguagem neutra nas escolas. Extra. Recuperado de https://extra.globo.com/noticias/educacao/em-ao-menos-14-estados-bolsonaristas-querem-proibir-uso-de-linguagem-neutra-nas-escolas-25120902.html

Álvarez, J. E., Martín, C. J., & Puello-Socarrás, J. F. (2020). Prólogo. In J. E. Álvarez, C. J. Martín, & J. F. Puello-Socarrás (Eds.), Contra nuestra América: estrategias de la derecha en el siglo XXI (p. 11-16). Buenos Aires, AR: CLACSO.

Balieiro, F. F. (2018). “Não se meta com meus filhos”: a construção do pânico moral da criança sob ameaça. Cadernos Pagu, (53), e185306. DOI: https://doi.org/10.1590/18094449201800530006

Bento, B. (2017). Transviad@s: gênero, sexualidade e direitos humanos. Salvador, BA: EDUFBA.

Bolsonaro critica 'kit gay' e diz querer 'mudar alguma coisa' na Câmara (2011, 1 de fevereiro). G1. Recuperado de https://g1.globo.com/politica/noticia/2011/02/bolsonaro-critica-kit-gay-e-diz-querer-mudar-alguma-coisa-na-camara.html

Borges, R. O., & Borges, Z. N. (2018). Pânico moral e ideologia de gênero articulados na supressão de diretrizes sobre questões de gênero e sexualidade nas escolas. Revista Brasileira de Educação, 23, e230039. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782018230039

Butler, J. (2015). Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade (8. ed.). Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira.

Butler, J. (2019). Ideologia anti-gênero e a crítica da era secular de saba mahmood. Debates do NER, 2(36), 219-235. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8136.99586

Caponi, S. (2020). Covid-19 no Brasil: entre o negacionismo e a razão neoliberal. Estudos Avançados, 34(99), 209-224. DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2020.3499.013

César, M. R. A., & Duarte, A. M. (2017). Governamento e pânico moral: corpo, gênero e diversidade sexual em tempos sombrios. Educar em Revista, (66), 141-155. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.54713

Cesarino, L. (2019). Identidade e representação no bolsonarismo. Corpo digital do rei, bivalência conservado-rismo-neoliberalismo e pessoa fractal. Revista de Antropologia, 62(3), 530-557. DOI: https://doi.org/10.11606/2179-0892.ra.2019.165232

Cesarino, L. (2020). Como vencer uma eleição sem sair de casa: a ascensão do populismo digital no Brasil’. Internet & Sociedade, 1(1), 92-120.

Corrêa, S., & Parker, R. (2021). Prefácio. In S. Corrêa (Ed.), Políticas antigênero na América Latina: estudos de caso - versões condensadas (p. 10-20). Rio de Janeiro, RJ: ABIA.

Covas, F. S. N., & Bergamini, L. M. (2021). Análise crítica da linguagem neutra como instrumento de reco-nhecimento de direitos das pessoas LGBTQIA+. Brazilian Journal of Development, 7(6), 54892-54913. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n6-067

Estellés, M., Oliveira, A., & Castellví, J. (2023). National curricula and citizenship education in populist times. The cases of Brazil and Spain. Compare: A Journal of Comparative and International Education. DOI: https://doi.org/10.1080/03057925.2023.2170167

Evans, R. W., Avery, P. G., & Pederson, P. V. (1999). Taboo topics: cultural restraint on teaching social issues. The Social Studies, 90(5), 218-224. DOI: https://doi.org/10.1080/00377999909602419

Fassin, É. (2019). Populismo e ressentimento em tempos neoliberais. Rio de Janeiro, RJ: UERJ.

Fernandéz, A. S. (2019). La enseñanza de las Ciencias Sociales a partir de problemas sociales o temas controvertidos: estado de la cuestión y resultados de una investigación. El Futuro del Pasado, 10, 57-79. DOI: https://doi.org/10.14516/fdp.2019.010.001.002

Frigotto, G. (2017). A gênese das teses do Escola sem Partido: esfinge e ovo da serpente que ameaçam a sociedade e a educação. In G. Frigotto (Org.), Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira (p. 17-34). Rio de Janeiro, RJ: LPP/UERJ.

Fuks, M., & Marques, P. (2020). Afeto ou ideologia: medindo polarização política no Brasil? In 12º Encontro da Associação Brasileira de Ciência Política (p. 1-15). Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB.

Hamlin, C. L. (2020). Gender ideology: an analysis of its disputed meanings. Sociologia & Antropologia, 10(3), 1001-1022. DOI: https://doi.org/10.1590/2238-38752020v10310

Harsin, J. (2015). Regimes of posttruth, postpolitics, and attention economies. Communication, Culture & Critique, 8(2), 327-333. DOI: https://doi.org/10.1111/cccr.12097

Laclau, E. (2009). Populismo: ¿qué nos dice el nombre? In F. Panizza (Coord.), El Populismo como espejo de la democracia (p. 51-70). Buenos Aires, AR: Fondo de Cultura Económica.

Las Casas, L. (2022, 3 de março). Professor de Jaguariúna é ameaçado após vídeo de aula sobre gênero viralizar. A Cidade On. Recuperado de https://www.acidadeon.com/campinas/cotidiano/professor-de-jaguariuna-e-ameacado-apos-video-de-aula-sobre-genero-viralizar/

Leal, A. (2021, 1 de dezembro). 'Exposição a conceitos comunistas' e 'ideologia de gênero': escola municipal do RJ recebe intimação da polícia após denúncia encaminhada pelo Ministério de Damares. O Globo. Recuperado de https://bitlybr.com/GAg

Messenberg, D. (2017). A direita que saiu do armário: a cosmovisão dos formadores de opinião dos manifestantes de direita brasileiros. Sociedade e Estado, 32(3), 621-647. DOI: https://doi.org/10.1590/s0102-69922017.3203004

Miskolci, R. (2018). Exorcizando um fantasma: os interesses por trás do combate à “ideologia de gênero”. Cadernos Pagu, (53), e185302. DOI: https://doi.org/10.1590/18094449201800530002

Miskolci, R. (2021). Batalhas morais: política identitária na esfera pública técnico-midiatizadora. Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Miskolci, R., & Campana, M. (2017). “Ideologia de gênero”: notas para a genealogia de um pânico moral contemporâneo. Sociedade e Estado, 32(3), 725-747. DOI: https://doi.org/10.1590/s0102-69922017.3203008

Moraes, A. C., & Guimarães, E. F. (2010). Metodologia de Ensino de Ciências Sociais: relendo as OCEM-Sociologia. In A. C. Moraes (Org.), Sociologia: ensino médio (p. 45-62). Brasília, DF: MEC/SEB.

Oliveira, A. (2021). Reading the world through the educational curriculum: the social sciences curriculum in Brazil in the context of the rise of conservatism. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Lit-erature, 14(2), e948. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.948

Oliveira, A. (2022). The rise of the School Without Party movement and the denunciations against the ?in-doctrinating teachers? in Brazil. REIDICS - Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, (11), 85-100. DOI: https://doi.org/10.17398/2531-0968.11.85

Oliveira, A. (2023). Entre os movimentos conservadores e os movimentos identitários: uma análise dos em-bates na esfera pública no Brasil contemporâneo. Cadernos Pagu, (67), e236721. DOI: https://doi.org/10.1590/18094449202300670021

Peters, M. A. (2017). Education in a post-truth world. Educational Philosophy and Theory, 49(6), 563-566. DOI: https://doi.org/10.1080/00131857.2016.1264114

Pinho, A. (2022, 11 de outubro). Banheiros unissex viram pauta de campanha, e Lula e Bolsonaro se dizem contra. Estado de Minas. Recuperado de https://bitlybr.com/ujy

Rodrigues, F., Brevilheri, U. B. L., & Nalli, M. C. (2022). Da proibição da neolinguagem a “infinitas possibili-dades de gêneros não existentes”. Relegens Thréskeia, 11(1), 231-246. DOI: https://doi.org/10.5380/rt.v11i1.86250

Rodrigues, L. S. (2018). Uma revolução conservadora dos intelectuais (Brasil/2002–2016). Política & Sociedade, 17(39), 277-312. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7984.2017v17n39p277

Seidel, V. F. (2021). Linguagem neutra: uma análise baseada na teoria dialógica do discurso. Letrônica, 14(4), e39869. DOI: https://doi.org/10.15448/1984-4301.2021.4.39869

Soares, W. (2015, 1 de fevereiro). Conheça o "kit gay" vetado pelo governo federal em 2011. Nova Escola. Recuperado de https://novaescola.org.br/conteudo/84/conheca-o-kit-gay-vetado-pelo-governo-federal-em-2011

Tricontinental. (2021). Novas roupas, velhos fios. A perigosa ofensiva das direitas na América Latina. Dossiê 47. Recuperado de https://thetricontinental.org/pt-pt/dossie-47-ofensiva-da-direita-na-america-latinaamerica-latina/

Young, M. (2007). Para que servem as escolas? Educação & Sociedade, 28(101), 1287-1302. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000400002

Published
2023-11-30
How to Cite
Barbosa, I. I., & Oliveira, A. (2023). The “fight against ‘gender ideology’” and its Impact on the teaching of human and social sciences . Acta Scientiarum. Education, 46(1), e68066. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v46i1.68066
Section
Chamada Temática - A ascensão dos populismos e a crise democrática: desafios par