Teaching natural sciences: an interpretation of the possibilities of developing pedagogical practices through material culture
Abstract
The objective of this study is to analyze the organization and possibilities for developing pedagogical practices for teaching natural sciences in a private religious school founded in 1944 in the interior of Bahia. The study seeks to establish the connections between the materiality for teaching sciences that was described in Inspector Othoniel Almeida Moura’s Verification Report, from 1951, and the teaching concepts proposed by both the intuitive method and the pragmatism proposed by the New School. In this sense, the research is based on the analyses of these teaching conceptions and on the possibilities offered by the material culture of the institution. The evidence obtained from the description of the collection and the images indicates that, although the Verification Report points out that the school was based on a modern pedagogy that, in that context, was associated with escolanovismo, the school institution did not move away from the intuitive method (education by looking) and did not develop pedagogical practices that promoted the students' manual activities. What may have motivated the inspector to consider that the school was guided by a modern pedagogy is the fact that the institution had a well-structured space for the teaching of science. All indications lead to the conclusion that the pedagogical practices of science teaching at the GSC in the early 50s favored education through observation to the detriment of the methodologies defended by the New School.
Downloads
References
Ávila, V. P. S., Bittencourt Júnior, N. F., & Medeiros, D. C. C. (2020). Espaços, mobiliário escolar e práticas culturais no Ginásio Sagrado Coração de Senhor do Bonfim – BA (1951). Revista Educação e Emancipação, 13(3), 233-254. https://doi.org/10.18764/2358-4319.v13n3p233-254
Barboza, R., & Meloni, R. A. (2020). Objetos didáticos de história natural da Escola Caetano de Campos: considerações sobre a aquisição, uso e conservação do acervo. In K. M. Z. Braghini, K. Munakata, & M. A. T. Oliveira. Novos diálogos sobre a história da educação dos sentidos e das sensibilidades (pp. 88-104). Educ-SP.
Braghini, K. Z. (2017). Aulas de demonstração científica e observação de ensino. Revista Brasileira de História da Educação, 17, 2(45), 208-234. http://dx.doi.org/10.4025/rbhe.v17n2.749
Decreto nº 3.890 de 1 de janeiro de 1901. (1901, 1 de janeiro). Approva o Código dos Institutos Oficiais de Ensino Superior e Secundário, dependentes do Ministério da Justiça e Negócios Interiores. Presidência da República. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/1900-1909/D3890impressao.htm
Decreto-Lei nº 4.244, de 9 de abril de 1942. (1942, 9 de abril). Lei Orgânica do Ensino Secundário. Câmara dos Deputados. https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-4244-9-abril-1942-414155-133712-pe.html
Escolano Benito, A. (2017). A escola como cultura: experiência, memória e arqueologia. Alínea.
Furtado, A. C. (2011). Arquivos escolares e sua documentação: possibilidades e limites para pesquisa na história da educação. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, 2(2), 145-159. https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v2i2p145-159
Ginásio Sagrado Coração. (1952). Relatório escolar do ano letivo de 1951 (Preenchido por Othoniel Almeida Moura – Inspetor Federal). Senhor do Bonfim, Bahia.
Hilsdorf, M. L. S. (2007). História da educação brasileira: Leituras. Thomson Learning.
Lorenz, K. M., & Vechia, A. (1998). Programa de ensino da escola secundária brasileira – 1850/1951. Ed. do Autor.
Medeiros, D. C. C., & Ávila, V. P. S. (2020). Inventário de relatórios de inspeção escolar: história e memória do Ginásio Sagrado Coração Marista de Senhor do Bonfim (1944-1954). Interletras, 8(31). https://doi.org/10.29327/214648.8.31-11
Meloni, R. A. (2017). Ensino de Química nos ginásios de São Paulo - 1896/1909. Revista Brasileira da História da Educação, 17(2), 83-106. http://dx.doi.org/10.4025/rbhe.v17n2.890
Ministério da Educação. (2010). Manifesto dos pioneiros da Educação Nova (1932) e dos educadores (1959). Fundação Joaquim Nabuco; Massangana.
Mogarro, M. J. (2006). Arquivos e educação: a construção da memória educativa. Sisifo: Revista de Ciências da Educação, 1, 71-84.
Saviani, D. (2007). História das ideias pedagógicas no Brasil. Autores Associados.
Secretaria de Educação e Saúde do Estado da Bahia. (1947, 22 julho). Estatísticas anuais sobre o ensino fundamental geral (Respondido por Urbano Roberto – Secretário do SGC).
Souza, R, F. (2009). A renovação do currículo do ensino secundário no Brasil: as últimas batalhas pelo humanismo (1920-1960). Currículo sem Fronteiras, 9(1), 72-90.
Souza, R, F. (2013). Objetos de ensino: a renovação pedagógica e material do ensino fundamental no Brasil, no século XX. Educar em Revista, 49, 103-120.
Valdemarin, V. (2004). Os sentidos e experiência: professores, alunos e métodos de ensino. In D. Saviani, J. S. Almeida, R. F. Souza, & V. T. Valdemarin, O legado educacional do século XX no Brasil (pp. 163-203). Autores Associados.
Venancio Filho, F., & Mendonça, E. S. (1933). Ciências físicas e naturais. Introdução geral às ciências experimentais (Vol. 1). Companhia Editora Nacional.
Xavier, L. N. (2002). Para além do campo educacional: um estudo sobre o Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova (1932). Edusf.
Zancul, M. C. S. (2018). Patrimônio educacional da C&T: objetos que permanecem nas primeiras escolas públicas de ensino médio do Estado de São Paulo. Museologia e Patrimônio, 11(1), 138-158.
Copyright (c) 2026 Reginaldo Alberto Meloni, Virgínia Pereira da Silva de Ávila

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in part or in its entirety.
The copyright belongs exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal are the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distributing the material in any medium or format) and adaptation (remixing, transforming, and building upon the material thus licensed for any purpose, including commercial purposes) are permitted.
It is recommended that you read this link for more information on the subject: providing credits and references correctly, among other crucial details for the proper use of the licensed material.




































