A relação populista-militarista e seus impactos para uma educação democrática
Resumen
This article discusses the populist-militarist relationship that structured the Bolsonaro Government and the consequences of this for education and, in particular, for the teaching of Social and Human Sciences, given its role in strengthening a democratic project and, therefore, opposed to forms of government of that type. As a case study, the National Program of Civic-Military Schools (Pecim) is analyzed, which provides for the creation of a hybrid organizational format, the Civic-Military Schools (ECIM). In them, the administrative management and control of students are now carried out by the military. In order to respond to the guiding question of this research, which asks about what the representation of social actors in the context of Pecim reveals to us about the ideological contents that Bolsonarismo seeks to legitimize socially and what are the effects of this in the field of education? The Critical Discourse Analysis (CDA) developed by Theo Van Leeuwen (2008) is used as a methodological reference, for whom the understanding of discursive legitimation processes can be achieved from the way social actors are represented in texts. Since the investigated texts come from official government agencies, from people directly related to Pecim and also from interviews with informants. This study brings contributions on two major fronts considering current debates. The first concerns the investigation of the ideological contents of a militaristic bias disseminated by populist governments. The second is to present the practical implications of this in the educational field. The results of this research show about forms of discursive and representational construction that weaken critical thinking and that place education as an object of common sense, depriving it of the status of scientific work produced from different areas of knowledge.
Descargas
Citas
Adelman, M. (2003). The military, militarism, and the militarization of domestic violence. Violence Against Women, 9(9), 1118-1152. https://doi.org/10.1177/1077801203255292
Almeida Santos, C., Alves, M. F., Mocarzel, M., & Moehlecke, S. (2019). Militarização das escolas públicas no Brasil: um debate necessário. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, 35(3), 580-591. https://doi.org/10.21573/vol35n32019.99295
Alves, M. F., & Toschi, M. S. (2019). A militarização das escolas públicas: uma análise a partir das pesquisas da área de educação no Brasil. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, 35(3), 633. https://doi.org/10.21573/vol35n32019.96283
Andrade, D. P. (2021). Neoliberalismo e guerra ao inimigo interno: da Nova República à virada autoritária no Brasil. Caderno CRH, 34. https://doi.org/10.9771/ccrh.v34i0.44901
Bächtold, F. (2019). Maioria aprova a participação de militares no governo, diz Datafolha. Folha de São Paulo. https://bit.ly/3VYxNdQ
Barbosa, R. (1910). Contra o militarismo: campanha eleitoral de 1909-1910. J. Ribeiro Santos.
Bauer, M. W., & Becker, S. (2020). Democratic backsliding, populism, and public administration. Perspectives on public management and governance, 3(1), 19-31. https://doi.org/10.1093/ppmgov/gvz026
Bellodi, L., Morelli, M., & Vannoni, M. (2021). The costs of populism for the bureaucracy and government performance: evidence from Italian municipalities. BAFFI CAREFIN Centre Research Paper, 2021-158. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3805897
Bergmann, E. (2018) Conspiracy & populism: The politics of misinformation. Springer International Publishing.
Boer, N. (1980). Militarismo e clericalismo em mudança e sua repercussão na educação. T. A. Queiroz.
Brown, W. (2019). Nas ruínas do neoliberalismo: a ascensão da política antidemocrática no Ocidente. Filosófica Politeia.
Carvalho, L. M. L. (2021). Negacionismo instrumental: as oscilações do governo Bolsonaro entre ciência e anticiência [Tese de Doutorado, Programa de Pós-graduação em Sociologia, Universidade Federal de Pelotas]. http://repositorio.ufpel.edu.br:8080/handle/prefix/8477
Castro, C. (1990). O espírito militar: um estudo de antropologia social na Academia Militar das Agulhas Negras. Jorge Zahar.
Costa, J. F. A. (2021). Quem é o ‘cidadão de bem’?. Psicologia USP, 32. https://doi.org/10.1590/0103-6564e190106
Cristaldo, H. (2022, 31 de janeiro). Censo Escolar: mais de 650 mil crianças saíram da escola em três anos. Agência Brasil. https://bit.ly/3UUxzmA
Dussauge-Laguna, M. I. (2021). ‘Doublespeak populism’ and its effects on Public Administration: The case of Mexico’. In M. W. Bauer, B. G. Peters, J. Pierre, K. Yesilkagit, & S. Becker (Eds.), Democratic backsliding and public administration (pp. 178-199). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781009023504.009
Escola Cívico-Militar. O Programa. (2021). Ministério da Educação. http://escolacivicomilitar.mec.gov.br
Foucault, M. (2012). A Arqueologia do saber. Forense.
Fuccille, L. A. (2021). As relações civis-militares no Brasil ontem e hoje: muito por fazer!. In J. R. Martins Filho. Os militares e a crise brasileira (pp. 209-220). Alameda.
Hunter, W., & Vega, D. (2022). Populism and the military: symbiosis and tension in Bolsonaro’s Brazil. Democratization, 29(2), 337-359. https://doi.org/10.1080/13510347.2021.1956466
Johnson, B. (2019). The erotic as resistance: queer resistance at a militarized charter school. Critical Military Studies, 5(3), 195-212. https://doi.org/10.1080/23337486.2019.1608702
Lacerda, M. (2019). O novo conservadorismo brasileiro: de Reagan a Bolsonaro. Zouk.
Leeuwen, T. Van (2007). Legitimation in discourse and communication. Discourse & communication, 1(1), 91-112. https://doi.org/10.1177/1750481307071986
Leeuwen, T. Van (2008). Discourse and practice: new tools for critical discourse analysis. Oxford University Press.
Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996, 20 de dezembro). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Presidência da República. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Lei n° 12.527, de 18 de novembro de 2011. (2011, 18 de novembro). Regula o acesso a informações previsto no inciso XXXIII do art. 5º , no inciso II do § 3º do art. 37 e no § 2º do art. 216 da Constituição Federal; altera a Lei nº 8.112, de 11 de dezembro de 1990; revoga a Lei nº 11.111, de 5 de maio de 2005, e dispositivos da Lei nº 8.159, de 8 de janeiro de 1991; e dá outras providências. Presidência da República. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/lei/l12527.htm
Lei n° 13.987, de 7 de abril de 2020. (2020, 7 de abril). Altera a Lei nº 11.947, de 16 de junho de 2009, para autorizar, em caráter excepcional, durante o período de suspensão das aulas em razão de situação de emergência ou calamidade pública, a distribuição de gêneros alimentícios adquiridos com recursos do Programa Nacional de Alimentação Escolar (Pnae) aos pais ou responsáveis dos estudantes das escolas públicas de educação básica. Presidência da República. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/lei/l13987.htm
Lynch, C., & Cassimiro, P. H. (2022). O populismo reacionário: ascensão e legado do bolsonarismo. Contracorrente.
Manual das Escolas Cívico-Militares. (2020). Ministério da Educação. https://bit.ly/3sz8K32
Martins Filho, J. R. (2021). Os militares e a crise brasileira. Alameda.
Mathias, S. K. (2004). A militarização da burocracia: a participação militar na administração federal das comunicações e da educação, 1963-1990. Unesp.
Mazui, G (2019). Bolsonaro chama coronel Brilhante Ustra de 'herói nacional'. G1. Políticas. https://bit.ly/40H2iq9
Menezes, D., & Sócrates, T. (2020, 26 de fevereiro). Saiba quais são as 54 escolas que receberão o modelo cívico-militar do MEC. Ministério da Educação. https://bit.ly/41BEIw5
Minoria no país, escolas cívico-militares têm orçamento triplicado. (2022, 15 de maio). Agência O Globo. https://bit.ly/3VU9cXs
Moynihan, D., & Roberts, A. (2021). Dysfunction by design: Trumpism as administrative doctrine. Public Administration Review, 81(1), 152-156. https://doi.org/10.1111/puar.13342
Mudde, C. (2019). The far right today. John Wiley & Sons.
Mudde, C., Amadeo, J., & Paula, G. (2021). O Zeitgeist populista. Exilium Revista de Estudos da Contemporaneidade, 2(3), 263-298. https://doi.org/10.34024/exilium.v2i1.12906
Mudde, C., & Kaltwasser, C. R. (2017). Populism: A very short introduction. Oxford University Press.
Naguib, R. (2020). Legitimacy and “transitional continuity” in a monarchical regime: case of Morocco. International Journal of Public Administration, 43(5), 404-424. https://doi.org/10.1080/01900692.2019.1672733
Neves, F. (2019). Qual a diferença entre mal e mau?. Dicionário Norma Culta. https://www.normaculta.com.br/mal-ou-mau/
Novodvorski, A. (2008). A representação de atores sociais nos discursos sobre o ensino de espanhol no Brasil em corpus jornalístico [Dissertação de Mestrado em Estudos Linguísticos, Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos, Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais].
Organization for Economic Cooperation and Development. (2021, 16 de setembro). The State of Global Education: 18 Months into the Pandemic. https://doi.org/10.1787/1a23bb23-en
Peci, A. (2021). Populism and bureaucratic frictions: lessons from Bolsonarism. Journal of Policy Studies, 36(4), 27-35. https://doi.org/10.52372/kjps36403
Peters, B. G., & Pierre, J. (2019). Populism and public administration: Confronting the administrative state. Administration & Society, 51(10), 1521-1545. https://doi.org/10.1177/0095399719874749
Portaria n° 1.071, de 24 de dezembro de 2020. (2020, 24 de dezembro). Regulamenta a implantação do Programa Nacional das Escolas Cívico-Militares - Pecim em 2021, para implementação das Escolas Cívico-Militares - Ecim nos estados, nos municípios e no Distrito Federal. Diário Oficial da União. https://bit.ly/3W27EdU
Portaria n° 2.015, de 20 de novembro de 2019. (2019, 20 de novembro). Regulamenta a implantação do Programa Nacional das Escolas Cívico-Militares - Pecim em 2020, para consolidar o modelo de Escola Cívico-Militar - Ecim nos estados, nos municípios e no Distrito Federal. https://bit.ly/3VZbGUH
Quem são e quanto recebem os servidores militares que atuam nas escolas cívico-militares. (2021, 18 de janeiro). Don't LAI to Me - Fiquem Sabendo, 48. https://bit.ly/3HAGeYo
Rocha, J. C. C. (2021). Guerra cultural e retórica do ódio: crônicas de um Brasil pós-político. Caminhos.
Sant, E., & Brown, T. (2021). The fantasy of the populist disease and the educational cure. British Educational Research Journal, 47(2), 409-426. https://doi.org/10.1002/berj.3666
Segatto, C., Alves, M. A., & Pineda, A. (2022). Populism and religion in Brazil: The view from education policy. Social Policy and Society, 21(4), 560-574. https://doi.org/10.1017/S147474642100004X
Schmidt, F. H. (2022). Presença de militares em cargos e funções comissionados do Executivo Federal. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (IPEA). https://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/11211/1/NT_Presenca_de_militares_Publicacao_Preliminar.pdf
Silva, J. (2014) Militarismo. In L. Sansone, & C. A. Furtado (Orgs.), Dicionário crítico das ciências sociais dos países de fala oficial portuguesa (pp. 349-362). Universidade Federal da Bahia.
Solano, E. (2018). Crise da democracia e extremismos de direita. Friedrich-Ebert-Stiftung.
Tiellet, M. H. S. (2019). Expansão das escolas e colégios militares retoma a lógica da exclusão. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, 35(3), 806. https://doi.org/10.21573/vol35n32019.93780
Vieira, V., & Resende, V. M. (2016). Análise de discurso (para a) crítica: o texto como material de pesquisa. Pontes.
Derechos de autor 2025 Greice Martins Gomes

Esta obra está bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento 4.0.
DECLARACIÓN DE ORIGINALIDAD Y DERECHOS DE AUTOR
Declaro que este artículo es original y no ha sido presentado para publicación en ninguna otra revista nacional o internacional, ni en parte ni en su totalidad.
Los derechos de autor pertenecen exclusivamente a los autores. Los derechos de licencia utilizados por el periódico son la licencia Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0): por lo tanto, se permite compartir (copiar y distribuir el material en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear material a partir del contenido). licencia para cualquier propósito, incluidos fines comerciales).
Se recomienda leer este enlace para obtener más información sobre el tema: proporcionar créditos y referencias correctamente, entre otros detalles cruciales para el buen uso del material licenciado.