<b>The institutional program scholarship for new teachers in a university of greater São Paulo: testimonials, contradictions and some considerations

  • Roger Marchesini de Quadros Souza Universidade Metodista de São Paulo
Keywords: teacher education programs, devaluation of the teaching profession, PIBID

Abstract

Current article briefly discusses issues related to the devaluation of teaching (and consequent crisis in teachers´ education programs in Brazil) and to some government initiatives including Higher Education Institutions and Public Policies, to valorize the teaching profession and overcome crises. Based on the Program for Teaching Education, organized by a University of the Greater São Paulo, Brazil, and on the author’s experience in PIBID (Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência – Institutional Scholarship for New Teachers), the essay provides the positive impacts, contradictions and some considerations on its implementation foregrounded on the written record of teachers´ testimonials on the Program.

 

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Author Biography

Roger Marchesini de Quadros Souza, Universidade Metodista de São Paulo
Possui graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Fundação Santo André (1982), especialização em Supervisão Escolar na Faculdade de Filosofia e letras de São Bernardo do Campo, Mestrado em Filosofia e História da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1998) e Doutorado em Educação: História, Política, Sociedade. pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2004). É Professor Colaborador do Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Metodista de São Paulo, também ministrando aulas e Supervisionando a Elaboração dos TCCs no Curso de Pedagogia EaD. Ministra a Disciplina Didática do Ensino Superior em Pós-Graduação Lato Sensu na UGF e é Supervisor de TCCs do Curso de Pedagogia na modalidade EaD da UMESP. Tem Orientado Dissertações de Mestrado e Tese de Doutorado, além de participar em Bancas de Qualificação e Defesa em Pós-Graduação.Tem se dedicado em suas pesquisas, principalmente, aos seguintes temas: Políticas Públicas em Educação, Fracasso Escolar, Sociologia da Educação. Atua como Coordenador de área de gestão de processos educacionais do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência - PIBID (CAPES - UMESP) envolvendo a participação das Licenciaturas da UMESP e escolas Públicas do Município de Mauá, de São Bernardo do Campo e do Estado de São Paulo
Published
2014-07-07
How to Cite
Souza, R. M. de Q. (2014). <b&gt;The institutional program scholarship for new teachers in a university of greater São Paulo: testimonials, contradictions and some considerations. Acta Scientiarum. Education, 36(2), 309-316. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v36i2.21926
Section
Public Policies and Administration