<b>Italian ethnical schools: Urussanga as the main Italian-Brazilian center in the state of Santa Catarina in the early 20th Century

  • Tatiane dos Santos Virtuoso Prefeitura Municipal de Criciúma
  • Giani Rabelo Universidade do Extremo Sul Catarinense
Keywords: school, Italian immigrants, Santa Catarina

Abstract

Italian ethnic schools in the south of the state of Santa Catarina, Brazil, in the early decades of the twentieth century are discussed. The establishment of ethnic schools in the southern Brazilian settlements, influenced by the predominant Italian ethnicity, was favored by the precariousness of public education inBrazil. Schools subsidized by the Italian government were introduced in the regions colonized by European immigrants and their descendants. Documentary sources showed that these schools received subsidies fromItaly in cash and books, and were visited and inspected by the Italian educational authorities. The Secretariat for Italian Schools in the south of the state of Santa Catarina was established in Urussanga in 1900 since the town was the main Italian-Brazilian center of the state in the early twentieth century.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiane dos Santos Virtuoso, Prefeitura Municipal de Criciúma
Graduada em História pela Universidade do Extremo Sul Catarinense - UNESC (2004). Mestra em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC (2008) e membro do Grupo de Pesquisa História e Memória da Educação (GRUPEHME).
Giani Rabelo, Universidade do Extremo Sul Catarinense
Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (1997) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2008). Professora titular da Universidade do Extemo Sul Catarinense (UNESC), desde 1996. Atua no Curso de Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação. No PPGE/UNESC é coordenadora da Linha de Pesquisa "Educação, Linguagem e Memória". Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação, atuando e pesquisando, principalmente, nos seguintes temas: História, Memória e Educação; Memória Docente; Gênero e Educação; Religião e Educação; História das Instituições Escolares; História da escrita e da leitura e Cultura Escolar.. É líder do Grupo de Pesquisa "História e Memória da Educação" (GRUPEHME), cadastrado no CNPq e coordena o Centro de Memória da Educação do Sul de Santa Catarina - virtual (CEMESSC).
Published
2015-01-01
How to Cite
Virtuoso, T. dos S., & Rabelo, G. (2015). <b&gt;Italian ethnical schools: Urussanga as the main Italian-Brazilian center in the state of Santa Catarina in the early 20th Century. Acta Scientiarum. Education, 37(1), 65-77. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v37i1.22261
Section
History of Education