<b>Modern science in Portugal: the ‘class of the sphere’ in the college of Saint Anthony

  • Natália Cristina de Oliveira Universidade Estadual de Maringá
  • Célio Juvenal Costa Universidade Estadual de Maringá
  • Sezinando Luiz Menezes Universidade Estadual de Maringá
Keywords: Society of Jesus, history of science, jesuit science, 16th-century Portugal.

Abstract

With the arrival of the Society of Jesus to Portugal in 1540, Jesuit schools were created by the Crown. The College of St. Anthony, in Lisbon, was the first Jesuit educational institution, created in 1553. We propose a discussion of the main objectives, characteristics and difficulties of the Jesuit religious order in the Portuguese territory, as well as a presentation of one of the most important classes of this College: the ‘Class of the Sphere’. The priests considered fundamental to teach issues related to mathematics and astronomy, because, through these disciplines, they addressed the theory and practice of items and concepts, such as the telescope, logarithms, equations, geometry and others. The curriculum of this college included, in addition to science and mathematics, subjects such as: Latin, Grammar, Humanities, Rhetoric, and Introduction to Moral Theology, Dogmatic Theology and Philosophy, considered only to teaching in the Portuguese context. Studying the College of St. Anthony helps us to understand how these innovations were considered in teaching, in the Jesuit case, in the temporal context of Portugal in the 16th century. We understand that the College, mainly by innovations, was essential to the development of science.

 

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Author Biographies

Natália Cristina de Oliveira, Universidade Estadual de Maringá

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Mestre em Educação na área de História e Historiografia da Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Integrante do grupo de pesquisa interinstitucional Educação, Cultura e História: Brasil, séculos XVI, XVII e XVIII (DEHSCUBRA); do Laboratório de Estudos do Império Português (LEIP) e do Grupo de Pesquisa em Educação (GEPEDUC/UENP - CCP). Possui Especialização em Políticas Públicas para a Educação e Especialização em Educação Especial e Inclusiva, ambos pela Universidade Estadual do Norte do Paraná - Campus Cornélio Procópio (UENP - CCP). Formada em Licenciatura Plena em Pedagogia (2010), pela mesma Universidade. Tem experiência na área da Educação.

Célio Juvenal Costa, Universidade Estadual de Maringá

Possui graduação em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (1987), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (1996) e doutorado em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (2004). Atualmente é docente da Universidade Estadual de Maringá, dos cursos e Pedagogia nas modalidades presencial e a distância e do mestrado e doutorado em Educação. É coordenador adjunto do curso de graduação em Pedagogia a Distância. A área de pesquisa em que atua é Educação, Cultura e História do Brasil Colonial, escrevendo artigos, apresentando trabalhos em eventos, orientando na graduação, mestrado e doutorado. Participa do grupo de pesquisa interinstitucional Educação, Cultura e História: Brasil, séculos XVI, XVII e XVIII (DEHSCUBRA) e do Laboratório de Estudos do Império Português (LEIP) da Universidade Estadual de Maringá.

Sezinando Luiz Menezes, Universidade Estadual de Maringá

Bolsista do Programa Nacional de Pós Doutorado CAPES no PPIFOR da Universidade Estadual do Parana. Graduado em História pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (1986), mestre em História Econômica pela Universidade de São Paulo (1992) e doutor em História Econômica pela Universidade de São Paulo (1999). Professor associado do Departamento de História e do programa de pós-graduação em História da Universidade Estadual de Maringá. Atua nas áreas de História do Império Português da época moderna e História da América portuguesa, estudando os seguintes temas: colonização, escravidão, jesuítas, engenhos, cristãos-novos e Antonio Vieira.

Published
2017-05-22
How to Cite
Oliveira, N. C. de, Costa, C. J., & Menezes, S. L. (2017). <b&gt;Modern science in Portugal: the ‘class of the sphere’ in the college of Saint Anthony. Acta Scientiarum. Education, 39(3), 243-253. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v39i3.28797
Section
History of Education