Digital culture and teaching: possibilities for music education

Keywords: musicality, computers in education, teacher training

Abstract

This article discusses how Digital Culture affects teachers’ work in the field of Music Education, debating the use of technological resources and their challenges in pedagogical practice. Reflecting upon the concepts of Musicality and Digital Culture, the work analyzes a focus on the change in processes of learning and self-learning of music practices assisted by New Digital Technologies (NDT) in the context of Musical Education. The methodology consisted of literature review, on-line questionnaire, and semi-structured interviews with experienced professional musicians, and data were analyzed under the qualitative-quantitative perspective. The results demonstrate that the Digital Culture pervades pedagogical practices from planning and research of materials to implementation of learning and self-learning resources. The research points out challenges to teaching in the field of Music Education, considering the gap between students’ fluency in the Digital Culture and the material limitations of infrastructure, connectivity, and initial and continuing teacher training. It is argued that Music Education benefits from new digital technologies but requires a paradigmatic change to understand students as whole beings and subjects of the musical-educational process, whose technological experience may be crucial in the educational process.

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Author Biographies

Luciane da Costa Cuervo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Professora no Departamento de Música do Instituto de Artes da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, atua nos cursos de Música e Pedagogia, nas modalidades presencial e à distância. Segunda líder do EDUCAMUS - Grupo de Estudos e Pesquisa em Música e Educação do PPGEDU-UFRGS (CNPq), sob coordenação da Dra. Leda Mafioletti. Graduada em Música/UFRGS com ênfase em flauta doce, Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da UFRGS. Atualmente é doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação/PGIE-UFRGS, realizando doutorado sanduíche no Institute of Education of University College London como pesquisadora visitante sob orientação do profº Graham Welch. Como intérprete, dedica-se à interpretação de música antiga e contemporânea, havendo estreado inúmeras composições de autores brasileiros. Vem atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores - práticas musicais (voz e flauta doce), cognição musical, performance no contexto de novas tecnologias.
Graham Frederick Welch, University College London
Professor Graham Welch holds the UCL Institute of Education Established Chair of Music Education (since 2001). He is elected Chair of Society for Education, Music and Psychology Research (SEMPRE), the first UK President of the International Society for Music Education (ISME, 2008–2014), held Visiting Professorships within the UK and overseas, and is a former member of the UK Arts and Humanities Research Council (AHRC) Review College for Music (2007-2015). Publications number 350.
Leda de Albuquerque Maffioletti, Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Pós-doutoramento na Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Professora Visitante da University of Queensland (School of Music, 2015), onde especializou-se em Pesquisa Narrativa em Educação Musical. Licenciada em Música, Mestre e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul UFRGS. Professora Associada da Faculdade de Educação/UFRGS. É líder do grupo de pesquisa EDUCAMUS - Música e Educação (CNPq). Desenvolve pesquisa na área de Música na Infância e Formação de Professores.
Eliseo Reategui, Universidade Federal do Rio Grande do Sul
liseo Reategui é professor da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), e professor permanente dos Programas de Pós-Graduação de Informática na Educação (PGIE-UFRGS) e Programa de Pós-Graduação em Educação (PGEDU-UFRGS). Eliseo é doutor em Informática pela Universidade de Londres, Inglaterra. Cursou o Bacharelado em Informática na PUC-RS, e Mestrado em Ciência da Computação na UFRGS. Trabalhou no departamento de pesquisa e desenvolvimento da empresa Kalisto em Bordeaux, França, aplicando conceitos de inteligência artificial (IA) em jogos de computador. Foi consultor em informática pela empresa americana Cognition em Paris, França, prestando serviços para empresas como Peugeot e Thomson. Foi professor do Departamento de Informática da Universidade de Caxias do Sul por 6 anos, e também gerente de projetos da empresa GoDigital, em Porto Alegre, RS. Suas principais áreas de interesse incluem inteligência artificial, interação humano-computador e aplicações de IA na educação.
Published
2019-01-02
How to Cite
Cuervo, L. da C., Welch, G. F., Maffioletti, L. de A., & Reategui, E. (2019). Digital culture and teaching: possibilities for music education. Acta Scientiarum. Education, 41(1), e34442. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v41i1.34442
Section
Teachers' Formation and Public Policy