#Zikazero: entrepreneurship in the education as a strategy to produce neoliberal governmentality

Keywords: school, subjectivity, biopolitics, biopower.

Abstract

The article uses the campaign to combat the mosquito Aedes Aegypti developed by the Brazilian government in late 2015 and early 2016, and through this, problematize some connections between the notions of biopolitics, biopower and governmentality with what seems to us that it is presented as a production trend of entrepreneurs subjects in the education of this country. We believe that the aforementioned campaign called #ZIKAZERO, can function as an example of what appears to be a directive to education by the society to assume the role of flagship of the gradual entry of entrepreneurship in formal education. On this text we begin developing the three concepts mentioned above having as underlying theme the campaign; then we will connect education with the consumer society using the notion of entrepreneurship as the link that favors the processes back and forth between this two elements; and finally, we will show how the campaign #ZIKAZERO serves as an example to expose some of the practices associated with the movement of entrepreneurship, and as the population is called to ‘do their part’ in what be seen as a production of entrepreneurial subjectivities.

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Author Biographies

Iván Gregorio Silva Miguel, Universidade Federal de Santa Maria

Doutorando em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), bolsista CAPES. Bolsista do Programa de Doutorado Sanduíche no Exterior (PDSE - CAPES), realizou um estágio no Instituto de Creatividade e Inovação Educativa (ICIE) da Universidade de Valência (2017). Mestre em Educação pelo PPGE - UFSM (2014, O enfoque por competências no discurso sobre o Ensino Médio brasileiro: um exercício de problematização. Bolsista OEA-GCUB). Licenciado em Educação Física pelo Instituto Superior de Educação Física (ISEF - Uruguai) (2002). Possui experiência como docente em nível terciário no Instituto Universitário Asociación Cristiana de Jóvenes do Uruguai; assim como no Ensino Médio, Fundamental e Educação Infantil em várias instituições também do Uruguai. Participa do grupo de estudo e pesquisa Filosofia, Cultura e Ensino Médio (FILJEM-UFSM) e é membro do Sistema Nacional de Investigadores do Uruguai.

Elisete Medianeira Tomazetti, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Licenciatura Plena em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Maria (1985), mestrado em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Maria (1991) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2000). Atualmente é professora Titular da Universidade Federal de Santa Maria, Departamento de Metodologia do Ensino. Atua no Curso de Filosofia/UFSM nas disciplinas de Didática da Filosofia, Pesquisa para o Ensino de Filosofia e Estágio Curricular Supervisionado. Líder do Grupo de Pesquisa/CNPQ FILJEM (Filosofia, Cultura e Ensino Médio). Coordenadora do LEAF - Laboratório de Ensino e Aprendizagem de Filosofia, do Curso de Filosofia/UFSM. É professora do Programa de Pós-Graduação em Educação, na Linha de Pesquisa Práticas Escolares e Políticas Públicas, investigando e orientando nos seguintes temas: ensino de filosofia, educação e juventude, ensino médio. Coordenou o Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSM nos anos de 2010 e 2011 e o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência - PIBID/Filosofia/UFSM no período de 2010 a 2015.. Bolsista Produtividade CNPQ.

Published
2019-01-02
How to Cite
Miguel, I. G. S., & Tomazetti, E. M. (2019). #Zikazero: entrepreneurship in the education as a strategy to produce neoliberal governmentality. Acta Scientiarum. Education, 41(1), e35321. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v41i1.35321
Section
Teachers' Formation and Public Policy