Among didactic procedures and scripts of translation – invention conditions

Keywords: didatic, transcreation, writreading.

Abstract

This article is about the conditions for the invention of a translating didactism, through the fable writing. In order to do so, it analyzes the responses given by 26 teachers to the research instrument Didatic Script for the translation of a class or a workshop, which was worked on in the four nuclei of the Project called Writreading: Postulating a translating didactism, from the concepts of pure difference and sign (Gilles Deleuze), as well as invention (Henri Bergson), it triangulates the questions of the Script to show the operative threads of the didactics of the Writreading Project. It concludes that its invention conditions imply to build and to inhabit a certain theoretical domain and to have a certain discipline of the bodies, which is arranged by the encounter with the signs of art. Domains and bodies that enhance thinking, invention and fable; allowing, in this ambulation, the birth of different readings and writings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karen Elisabete Rosa Nodari, Universidade Federal do Rio Grande do Sul
PROFESSORA TITULAR DO DEPARTAMENTO DE HUMANIDADES DA ÁREA DE ORIENTAÇÃO EDUCACIONAL DO COLÉGIO DE APLICAÇÃO DA UFRGS. DOUTORA EM EDUCAÇÃO PELA UFRGS, EM 2007, NA LINHA DE PESQUISA FILOSOFIAS DA DIFERENÇA E EDUCAÇÃO. PESQUISADORA DO OBSERVATÓRIO EDUCACIONAL (CAPES/INEP) PROJETO ESCRILEITURAS ENTRE 2011 A 2014. ATUALMENTE REALIZA ESTÁGIO PÓS DOUTORAL NO PPGEDU/UFRGS SOB A SUPERVISÃO DA PROFA. DRA. SANDRA MARA CORAZZA.
Sandra Mara Corazza, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil(1998). Docente da Faculdade de Educação, Departamento de Ensino e Currículo, Programa de Pós-Graduação em Educação.  Pesquisadora de Produtividade 1 C do CNPq (2002-). Líder dos Grupos de Pesquisa, Diretório do CNPq/Lattes: 1) DIF - Artistagens, Fabulações, Variações (2002 -); 2) Escrileituras da diferença em filosofia-educação (2015 -). Experimentadora de Filosofia-Educação; Escrileituras da Diferença;

Published
2019-03-20
How to Cite
Nodari, K. E. R., & Corazza, S. M. (2019). Among didactic procedures and scripts of translation – invention conditions. Acta Scientiarum. Education, 41(1), e37255. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v41i1.37255
Section
Teachers' Formation and Public Policy