<b>Cinema as a place of memory of music training and teaching practice

  • Ednardo Monteiro Gonzaga do Monti Universidade Federal do Piauí
Keywords: history of education, biodocumentary, piano teaching.

Abstract

 

The present work refers to the Coleção Pianistas Brasileiras as a place of memory, into a History perspective in Education. It analyzes how Norma Bengell´s work guides explored the themes related to teaching practice and piano formation from the three brazilian pianists on the cinebiography that constitute the series, this is: Infinitamente Guiomar Novaes (2003); Antonietta Rudge: o êxtase em movimento (2003) e Magda Tagliaferro: o mundo dentro de um piano (2004). It is also highlighted through the course written articles, iconographic and oral sources mobilized by the filmmaker in these films. As a result, it was possible to get the comprehension that the cinematographic production in question highlights the musical formation consolidated and followed by the family support that involved overseas stages of studying, Europe, and the teaching action of these musicians as a mechanism of circularity of the musical knowledge in Brazil.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ednardo Monteiro Gonzaga do Monti, Universidade Federal do Piauí
Doutor em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - ProPEd/UERJ (Conceito CAPES 7), com período de estágio no exterior financiado pela CAPES, realizado no programa de Pós-graduação em História da Universidad Alcalá (Madri - Espanha), mestre em Educação pela Universidade Católica de Petrópolis, especialista em Educação Musical pelo Conservatório Brasileiro de Música - Centro Universitário (CBM), especialista em Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica pela Universidade Gama Filho. Fez os cursos de Música (piano) e licenciatura em Educação Artística - Habilitação em Música no CBM, e o de licenciatura em Pedagogia na Universidade Nove de Julho. Foi membro da equipe que elaborou o currículo de Artes/Música da rede de escolas da Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro SEEDUC. Atuou como regente coral do sistema PETROBRAS (2008-2014), Coordenador Geral Acadêmico e professor dos cursos de graduação e pós-graduação do CBM e Vice-diretor Geral da Faculdade de Belford Roxo - RJ. Hoje trabalha como avaliador do Ministério da Educação - MEC/INEP nos processos de regulação para autorização e reconhecimento de cursos de graduação. É professor do Programa de Pós-graduação em Educação - PPGEd e da graduação em Música da Universidade Federal do Piauí - UFPI. Apresentou trabalhos em eventos científicos internacionais no Brasil, Estados Unidos, Espanha, Portugal, México, Argentina e Colômbia. Integra o GT 1.3 (História da Educação Musical) da Associação Brasileira de Educação Musical - ABEM
Published
2018-10-05
How to Cite
Monti, E. M. G. do. (2018). <b&gt;Cinema as a place of memory of music training and teaching practice. Acta Scientiarum. Education, 40(4), e41964. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v40i4.41964
Section
Thematic Section: Teaching History of Education and Cinema