Traditional knowledge and <i>Kaiowá</i> and <i>Guarani</i> maternal language on indigenous school education field at <i>Ñandejara</i>, indigenous village <i>Te’ýikue</i>, Caarapó (MS)

  • Lídio Cavanha Ramires Escola Municipal Indígena Ñandejara Pólo
  • Heitor Queiroz Medeiros Universidade Católica Dom Bosco
Keywords: traditional knowledge, maternal language, indigenous school education, Kaiowá e Guarani.

Abstract

This article is part of a research result developed on the Post Graduation Program in Education at Universidade Católica Dom Bosco-UCDB (a Catholic University in Campo Grande, Mato Grosso do Sul State)  with the objective of describing traditional Guarani and Kaiowá knowledge, the cosmology and principles that underpins Indigenous education, mediated by their maternal language, considering its use on the scope of Indigenous Municipal School Ñandejara Center at the Indigenous village Te’ýikue, in Caarapó, municipality of Mato Grosso do Sul State. The methodology for data base was qualitative and structured through postmodern etnography built through the participation on leadership and community meetings, interviews with the elders and during teachers formation. The work results demonstrate that Kaiowá and Guarani education occurs trough its own teaching-learning process of the traditional knowledge and based on the conceptions of territoriality and sustentability, built up through cosmology, enhacing traditional knowledge as science on Indigenous school education field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Heitor Queiroz Medeiros, Universidade Católica Dom Bosco
Pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) 2018. Doutorado em Ciências - Ecologia e Recursos Naturais, pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) 2006. Mestrado em Ciência Ambiental, pela Universidade de São Paulo (USP) 1999. Graduação em História pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) 1979-1982 e Faculdades Unidas Católica de Mato Grosso (FUCMAT) 1983. Atualmente é Professor na Universidade Católica Dom Bosco (UCDB) no Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado e Doutorado) atuando na Linha de Pesquisa 'Diversidade Cultural e Educação Indígena'.  Lider do Grupo de Pesquisa 'Diversidade Cultural, Educação Ambiental e Artes'. Foi professor visitante no Mestrado em Ciências Ambientais da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) 2008-2014. Foi professor substituto na Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) no Departamento de Pedagogia (2001-2003). Ex-técnico do Departamento de Educação Ambiental do Ministério do Meio Ambiente (DEA/MMA). Fundador, ex-editor chefe e membro do conselho editorial da Revista Brasileira de Educação Ambiental (2004-Atual). Tem experiência nas áreas de Docência de Ensino Superior, Diversidade Cultural e Educação Indígena, Interculturalidade e Educação Ambiental, História e Ciências Ambientais, Políticas Públicas.
Published
2019-05-13
How to Cite
Ramires, L. C., & Medeiros, H. Q. (2019). Traditional knowledge and <i>Kaiowá</i> and <i>Guarani</i> maternal language on indigenous school education field at <i>Ñandejara</i>, indigenous village <i>Te’ýikue</i&gt;, Caarapó (MS). Acta Scientiarum. Education, 41(1), e43402. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v41i1.43402
Section
Teachers' Formation and Public Policy