Art-education and its developments in pedagogical training
Abstract
The text proposes to reflect on the meanings and contributions of art education in pedagogical experiences and teacher education, in view of the tense conversations between art and education. These disturbances translate into the devaluation or usefulness of the aesthetic-expressive dimension to the construction of pedagogical knowledge, generating the centralization of rational content related to the certainties of the world. This is a hermeneutic research that dialogues with art-education as a source of inquiry to understand the formative processes and actions of humanization of educational experiences in the field of human development. Art as a form of expression and sensitive education to think of expressive formation is something scientifically recognized, which does not obey conventionalisms, but provokes acts of freedom, interaction, social participation and motivation of subjects through different inventive and cultural knowledge. However, what are the contributions of art-education to teacher training to dialogue with artistic experiences? We conclude that art gives opportunities for the construction of subjective (inter) experiences as an adventure to relate to knowledge and reinvent itself, bringing developments to the process of (re) creation of educational relations.
Downloads
References
Azevedo Junior, J. G. (2007). Apostila de arte – artes visuais. São Luís, MA: Imagética Comunicação e Design.
Barbosa, A. M. (1989). Arte-educação no Brasil: realidade hoje e expectativas futuras. Estudos avançados, 3(7), 170-182. doi: 10.1590/S0103-40141989000300010
Barbosa, A. M. (2003). As mutações do conceito e da prática. In A. M. Barbosa (Org.), Inquietações e mudanças no ensino da arte (2 ed., p. 13-25). São Paulo, SP: Cortez.
Barbosa, A. M. (2008). Arte-Educação no Brasil (5 ed.). São Paulo, SP: Perspectiva.
Barcelos, P. (2015). Imagem-aprendizagem: experiências da narrativa imagética na educação (Tese de Doutorado). Universidade de Brasília, Brasília.
Benjamin, W. (1975). Textos de Walter Benjamin. A obra de arte na época de suas técnicas de reprodução. São Paulo, SP: Abril Cultural.
Benjamin, W. (1984). Reflexões: a criança, o brinquedo, a educação. São Paulo, SP: Summus.
Benjamin, W. (2002). Sobre el programa de la filosofía venidera. In W. Benjamin (Ed.), Sobre el programa de la filosofia futura: y otros ensayos (p. 8-15). Caracas, VE: Monte Avila.
Brasil. (2002). Estratégias e orientações sobre arte – respondendo com arte às necessidades especiais. Brasília, DF: MEC/SEESP.
Canclini, N. G. (1980). A socialização da arte - teoria e prática na América Latina. São Paulo, SP: Cultrix.
Certeau, M. (1998). A invenção do cotidiano: artes de fazer (3 ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Cunha, M. I. (1998). O professor universitário na transição de paradigmas. Araraquara, SP: JM Editora.
Duarte Júnior, J.-F. (1994). Por que arte-educação? (7 ed.). Campinas, SP: Papirus.
Eça, T. T. P. (2010). Educação através da arte para um futuro sustentável. Cadernos Cedes, 30(80), 13-25. doi: 10.1590/S0101-32622010000100002
Ferraz, M. H. C. T., & Fusari, M. F. R. (2009). Arte na educação escolar (3 ed.). São Paulo, SP: Cortez.
Freire, P. (1998). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa (8 ed.). São Paulo, SP: Paz e Terra.
Freire, P. (2003). Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar (14 ed.). São Paulo, SP: Olho d’Água.
Freire, P. (2006). A educação na cidade (7 ed.). São Paulo, SP: Cortez.
Gadamer, H.-G. (1983). A razão na época da ciência. Rio de Janeiro, RJ: Tempo Brasileiro.
Gadamer, H.-G. (2005). Verdade e método (7 ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Van Gogh, V. (1986). Cartas a Theo. Porto Alegre, RS: L&PM.
Habermas, J. (1994). Sobre Nietzsche y otros ensayos (2 ed.). Madrid, ES: Tecnos.
Habowski, A. C., Conte, E., & Trevisan, A. L. (2019). Por uma cultura reconstrutiva dos sentidos das tecnologias na educação. Educação & Sociedade, 40, e0218349. doi: 10.1590/es0101-73302019218349
Han, B.-C. (2017). Sociedade do cansaço (2 ed., ampl.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Heidegger, M. (2009). Ser e tempo (4 ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Kant, I. (1996). Sobre a pedagogia. Piracicaba. SP: Unimep.
Lipovetsky, G., & Serroy, J. (2015). A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. São Paulo, SP: Companhia das Letras.
Martins, M. C. F. D., Picosque, G., & Guerra, M. T. T. (1998). Didática do ensino de arte: a língua do mundo: poetizar, fruir e conhecer arte. São Paulo, SP: FTD.
Nietzsche, F. (2014). Sobre verdade e mentira no sentido extramoral. In F. Nietzsche (Ed.), Obras incompletas. São Paulo, SP: Editora 34.
Nóvoa, A. (1995). Os professores e a sua formação (2 ed.). Lisboa, PT: Dom Quixote.
Rancière, J. (2005). A partilha do sensível. Estética e política. São Paulo, SP: Editora 34.
Sacristán, J. G. (2003). Educar e conviver na cultura global. Porto, PT: Edições Asa.
Sacristán, J. G. (2005). O aluno como invenção. Porto Alegre, RS: Artmed.
Savater, F. (1997). O valor de educar. Lisboa, PT: Editorial Presença.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in part or in its entirety.
The copyright belongs exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal are the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distributing the material in any medium or format) and adaptation (remixing, transforming, and building upon the material thus licensed for any purpose, including commercial purposes) are permitted.
It is recommended that you read this link for more information on the subject: providing credits and references correctly, among other crucial details for the proper use of the licensed material.