Genius loci: essay on the place of Difference in education for all

Keywords: difference; diversity; inclusion; inclusive education.

Abstract

In this essay, from the contributions of the Philosophy of Difference and the appropriation of the idea of genius loci, we discuss the text in order to inquire about the place of difference in education for all people, having difference and freedom as human values. In ancient Rome, it was thought that every independent being had a guardian spirit. A spirit that brought life to people and places, and that kept them company from birth until the final day. This same spirit also affirmed the nature and essence of people and places. This is the concept of genius loci that we have embraced for this article. The unique presence of the genius loci matters in event, movement and autonomy. The places are liable to change while the genius loci is not conditioned to change the place or disappear. In the revolutionary and hopeful horizon of those who choose to defend and fight for a liberating, democratic and inclusive education for all people, the 'genius Difference' invites us to the resilience and empowerment of each educator to make a difference in the human constitution of those who arrive into your hands as your apprentices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, A. C. O., & Orrú, S. E. (2020). Relações dialógicas e educação democrática: a experiência da EMEF Campos Salles. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 13(32), 1-18.

Boff, L. (2015). Como cuidar de nossa Casa Comum. Recuperado de https://leonardoboff.wordpress.com/2015/08/22/ como-cuidar-de-nossa-casa-comum/

Ceccon, C. (1978, 5 a 11 de maio). Paulo Freire, no exílio, ficou mais brasileiro ainda. Pasquim, p. 10-14. Recuperado de: http://memoria.bn.br/docreader/DocReader.aspx?bib=124745&Pesq=1978&pagfis=16490

Deleuze, G. (1988). Diferença e repetição (L. Orlandi, & R. Machado, Trads.). Rio de Janeiro, RJ: Graal.

Foucault, M. (1987). Vigiar e punir: nascimento da prisão (27a ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.

Foucault, M. (2008). Nascimento da biopolítica: curso dado no College de France (1978-1979) (E. Brandão, & C. Berliner, Trads.). São Paulo, SP: Martins Fontes.

Freire, P. (1967). Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.

Freire, P. (2000). Pedagogia da indignação. São Paulo, SP: Unesp.

Freire, P. (2002). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa . Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.

Freire, P. (2007). Dez anos da morte de Paulo Freire: entrevista com Mário Sérgio Cortella. Revista do Professor, 1(1), 1.

Martins, E. S. (2005). A etimologia de alguns vocábulos referentes à educação. Olhares e Trilhas, Ano, 6(1), 31-36.

Maturana, H. (1997). Reflexões sobre o amor. In H. Maturana, C. Magro, M. Graciano, & N. Vaz, A ontologia da realidade (p. 183-186). Belo Horizonte, MG: UFMG.

Norberg-Schulz, C. (1980). Genius loci: towards a phenomenology of architecture. Nova York, NY: Rizzoli.

Organização das Nações Unidas [ONU]. (1948). Declaração universal dos direitos humanos. Rio de Janeiro, RJ: UNIC. Recuperado de http://www.onu.org.br/img/2014/09/DUDH.pdf

Orrú, S. E. (2016). Aprendizes com autismo: aprendizagem por eixos de interesse em espaços não excludentes. Rio de Janeiro, RJ: Vozes.

Orrú, S. E. (2020). A Inclusão Menor e o Paradigma da Distorção. Rio de Janeiro, RJ: Vozes.

Published
2021-12-16
How to Cite
Orrú, S. E. (2021). Genius loci: essay on the place of Difference in education for all. Acta Scientiarum. Education, 44(1), e52072. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v44i1.52072
Section
History and Philosophy of Education