Mapping of art teaching trends in licensing in artistic languages in Mato Grosso do Sul

  • André Freire Mastrorocco Instituto Federal de Mato Grosso do Sul
  • Isabella Fernanda Ferreira Instituto Federal de Mato Grosso do Sul
Keywords: Political Pedagogical Project; critical theory of society; degree course; teacher training; art education

Abstract

In the present work we aim to identify and map the teaching and learning trends in Art materialized in the Pedagogical Political Projects (PPP) of the initial teacher training courses in this field of knowledge, in person, in Public Higher Education Institutions, in the State of Mato Grosso do Sul. Such mapping is based on Theodor W. Adorno's definitions of training and semi-training. It is a basic exploratory research, procedurally characterized as documentary, with a quantitative-qualitative approach, that is, which aims to investigate the degree to which Art teaching trends are presented and in what ways these formative paths, expressed in PPP´s, they are constituted as tendencies of teaching in Art in the proposed curriculum of these Pedagogical Political Projects. As a methodological path, we developed the study in three distinct and intertwined stages, namely: a) data collection from higher education institutions, in which we obtained the Political Pedagogical Projects that guide the undergraduate courses in Art in the State of Mato Grosso do Sul, b) analysis of these documents according to the trends of Art teaching characterized by Maura Penna (1999) and c) textual production presenting the obtained panorama, with theoretical and critical considerations. The results point to the risks found in a semi-formation, when there is an imbalance of one trend to the detriment of another. We hope that this essay can contribute to the emergence of new proposals for scientific work that have as a target your questions to the initial training of art teachers

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, T. W. (1995). Educação e emancipação (3 ed.). Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.

Adorno, T. W. (2005). Teoria da semicultura. Porto Velho, RD: Edufro.

Adorno, T. W., & Horkheimer, M. (1985). Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar.

Bandeira, B. S., & Oliveira, A. R. (2012). Formação cultural e semiformação: contribuições de Theodor Adorno para pensar a educação hoje. Educação, 35(2), 225-232.

Borba, A. M., & Luz, S. P. (2002). Formação continuada para docentes do ensino superior: apontamentos para novas alternativas pedagógicas. Itajaí, SC: Univali.

Brasil. (1971). Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências. Brasília, DF: Diário Oficial da União.

Brasil. (1997). Parâmetros Curriculares Nacionais: arte. Brasília, DF: MEC/SEF.

Brasil. (2002). Parecer nº CES/CNE 0146/2002. Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de graduação em Direito, Ciências Econômicas, Administração, Ciências Contábeis, Turismo, Hotelaria, Secretariado Executivo, Música, Dança, Teatro e Design. Brasília, DF: CES/CNE.

Correia, F. C. (2016). Theodor Adorno e o problema da (semi)formação. Revista Kínesis, 8(16), 110-126. DOI: https://doi.org/10.36311/1984-8900.2016.v8.n16.09.p110

Penna, M. (1999). Ensino de arte: um momento de transição. Pro-Posições, 10(3), 57-66.

Teuber, M. (2016). Relações entre ensino, práticas artísticas e pesquisa: questões para a formação de professores de artes visuais. In M. A. Vellozo, & S. S. Stecz (Orgs.), Criação, ensino e produção de conhecimento em artes: artes visuais, cinema, dança e teatro (p. 81-102). Campo Mourão, PR: Fecilcam.

Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul [UEMS]. (2016). Projeto pedagógico do curso de artes cênicas – licenciatura. Campo Grande, MS: UEMS.

Universidade Federal da Grande Dourados [UFGD]. (2017). Projeto Político Pedagógico do curso de graduação em Artes Cênicas-Licenciatura e Bacharelado. Dourados, MS: UFGD.

Universidade Federal do Mato Grosso do Sul [UFMS]. (2013). Resolução nº 428, de 17 de dezembro de 2013. Campo Grande, MS: UFMS.

Universidade Federal do Mato Grosso do Sul [UFMS]. (2014). Resolução nº 193, de 5 de maio de 2014. Campo Grande, MS: UFMS.

Vasconcellos, C. S. (2009). Planejamento: projeto de ensino-aprendizagem e projeto político-pedagógico. São Paulo, SP: Liberdad.

Published
2022-03-03
How to Cite
Mastrorocco, A. F., & Ferreira, I. F. (2022). Mapping of art teaching trends in licensing in artistic languages in Mato Grosso do Sul. Acta Scientiarum. Education, 44(1), e52894. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v44i1.52894
Section
History and Philosophy of Education