Mapping multiterritorialities of teachers and students in cyberculture
Chamada temática: Redes Educativas e os desafios atuais da Cibercultura
Abstract
This paper aims to analyze the multiterritoriality and the knowledge building processes of teachers and students, when accessing the virtual territory. The study participants belong to a full-time public school in a medium-sized city in Minas Gerais State, Brazil. The source of the data produced was a narrative interview. The theoretical foundations are the contributions of Rogério Haesbaert about territory, Gilles Deleuze and Félix Guattari about rhizome, in dialogue with authors who focus on Information and Communication Technologies and their relations with education. The analysis mobilizes the cartography, as one of the principles of the rhizome, and maps the appropriations of the virtual territory of teachers and students, when accessing a network of rhizomatic interactions in cyberculture. The results indicate in the constitution of the multiterritoriality of teachers and students, there are different degrees of informational vulnerability, and different knowledge processes. These processes concern about knowledge in technology, the ability of communication and interaction possibilities due the content production and sharing. The study's conclusions point to the importance of the debate in the education field about the ubiquity movements that demarcate teachers and students knowledge building processes, beyond school learning, in proposing reflexions about the access to the virtual territory marked by subjects identity movement, whose experiences are built in different socioeconomic and cultural conditions.
Downloads
References
Alonso, K. M. (2008). Tecnologias da informação e comunicação e formação de professores: sobre rede e escolas. Educação & Sociedade, 29(104), 747-768. Doi: 10.1590/S0101-73302008000300006
Comitê Gestor da Internet no Brasil [CGI.BR]. (2019). Pesquisa sobre o uso da internet por crianças e adolescentes no Brasil: TIC kids online Brasil 2018. São Paulo, SP: CGI.BR. Recuperado de: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/216370220191105/tic_kids_online_2018_livro_eletronico.pdf
Deleuze, G., & Guattari, F. (1995). Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia (A. G. Neto & C. P. Costa, Trad.). São Paulo, SP: Editora 34.
Flick, U. (2013). Introdução à metodologia de pesquisa: um guia para iniciantes. Porto Alegre, RS: Penso Editora.
Gallo, S. (2008). Deleuze & a educação (2a ed.). Belo Horizonte, MG: Autêntica.
Gil, G. (1996). Pela internet [gravado por Gilberto Gil]. In Quanta [CD]. Rio de Janeiro, RJ: Warner Music Brazil.
Gil, G. (2018). Pela internet 2 [gravado por Gilberto Gil]. In Pela Internet 2 [EP]. Rio de Janeiro, RJ: GeGe. Produções Artísticas.
Haesbaert, R. (2007). Território e multiterritorialidade: um debate. GEOgrafia, IX(107), 19-45. Doi: 10.22409/GEOgraphia2007.v9i17.a13531
Haesbaert, R. (2011a). Concepções de território para entender a desterritorialização. In M. Santos et al. Território, territórios: ensaios sobre o ordenamento territorial (3a ed., p. 44-71). Rio de Janeiro, RJ: Lamparina.
Haesbaert, R. (2011b). O mito da desterritorialização: do ‘fim dos territórios’ à multiterritorialidade (6a ed.). Rio de Janeiro, RJ: Bertrand Brasil.
Kenski, V. M. (2008). Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação (3a ed.). Campinas, SP: Papirus.
Lemos, A (2002). Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura contemporânea. Porto Alegre, RS: Sulina.
Lévy, P. (1999). Cibercultura. São Paulo, SP: Editora 34.
Moran, J. M. (2013). Novas tecnologias e mediação pedagógica (21a ed.). Campinas, SP: Papirus.
Moran, J. (2015). Mudando a educação com metodologias ativas. In C. A. Souza, & O. E. T. Morales (Orgs.). Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens (p. 15-33). Ponta Grossa, PR: Proex/UEPG.
Santaella, L. (2007). Linguagens líquidas na era da mobilidade. São Paulo, SP: Paulus.
Santaella, L. (2010). A aprendizagem ubíqua substitui a educação formal? Revista de Computação e Tecnologia (ReCeT), 2(1), 17-22. ISSN 2176-7998
Santos, E. (2019). Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina, PI: EDUFPI. Recuperado de: http://www.edmeasantos.pro.br/assets/livros/Livro%20PESQUISA-FORMA%C3%87%C3%83O%20NA%20CIBERCULTURA_E-BOOK.pdf
Silva, T. T. (2000). Teoria cultural e educação: um vocabulário crítico. Belo Horizonte, MG: Autêntica.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in part or in its entirety.
The copyright belongs exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal are the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distributing the material in any medium or format) and adaptation (remixing, transforming, and building upon the material thus licensed for any purpose, including commercial purposes) are permitted.
It is recommended that you read this link for more information on the subject: providing credits and references correctly, among other crucial details for the proper use of the licensed material.