Learning in cyberculture in postgraduate classes using ‘whatsaula’

Keywords: whatsapp; whatsaula; interactive classroom; pedagogical practices.

Abstract

This article addresses the use of mobile devices in the learning process. It shows, from a activity training, that the virtual communication application whatsapp, can be used as an enhancer in graduate classes, allowing the exchange of information between them, sending text, video, audio and images, something versatile for accessing the involvement of graduate students with formal knowledge and among them, the teacher (facilitator), in a dynamic and innovative way, using this resource as a teaching strategy in extra-class classes. Discusses interactivity in an inverted classroom proposal ‘whatsaula’ (Alves, Porto, & Oliveira, 2019) involving the debate of two videos at various interactive moments in a Strictusensu graduate course. It analyzes the contributions of whatsapp as a support application for learning processes and ‘whatsaula’as a viable pedagogical proposal in extra-class contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alves, A. L., Porto, C. M., & Oliveira, K. E. (2018). Educação online mediada pelo WhatsApp: mapeando rastros e controvérsias de alunos à luz da Teoria Ator-Rede. Revista Diálogo Educacional, 18(56), 164-185. DOI: https://doi.org/10.7213/1981-416X.18.056.DS08

Alves, A. L., Porto, C. M., & Oliveira, K. E. (2019). Educação mediada pelo WhatsApp: uma experiência com jovens universitários. In E. Santos, & C. Porto (Orgs.), APP-Education: fundamentos, contextos e práticas-educativas luso-brasileiras na cibercultura (p. 221-240). Salvador, BA: Edufba.

Bacich, L., Tanzi Neto, A., & Trevisani, F. M. (2015). Ensino híbrido: personalização e tecnologias na educação. Porto Alegre, RS: Penso.

Castells, M. (2005). Internet e sociedade em rede. In D. Moraes (Org.), Por uma outra comunicação: mídia, mundialização cultural e poder (3a ed., p. 255-287). Rio de Janeiro, RJ: Record.

Flipped Classroom Field Guide (2014). Recuperado de https://www.weber.edu/WSUImages/tlf/TLF%202013/Flipped%20Classroom%20Field%20Guide.pdf

GNT. (2020, 04 de novembro). Nação digital [Arquivo de vídeo]. Recuperado de https://vimeo.com/122728708

Horn, M. B., & Staker, H. (2015). Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Porto Alegre, RS: Penso.

INTEL. (2017, 12 de dezembro). Bridging our future. [Arquivo de vídeo]. Recuperado de https://youtu.be/TiteIFUIU-s?t=6

Lemos, A. (2015). A crítica da crítica essencialista da cibercultura. Matrizes, 9(1), 29-51. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v9i1p29-51

Lévy, P. (1999). Cibercultura. São Paulo, SP: Editora 34.

Oliveira Neto, A. A., Versuti, A., & Vaz, W. F. (2016). Perspectivas para o uso doWhatsApp messenger no estímulo à aprendizagem dos sujeitos. In E. Couto, C. Porto, & E. Santos (Orgs.), App-learning: experiências de pesquisas e formação (p. 227-244). Salvador, BA: Edufba.

Oliveira, D. S., Oliveira, F. S., Medeiros, H., Leite, J. E. R., & Anjos, E. G. (2014). Estratégia de uso do WhatsApp como um ambiente virtual de aprendizagem em um curso de formação de professores e tutores. In Anais 2º Simpósio Internacional de educação a distância e 2º Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância (p. 1-15). São Carlos, SP.

Pretto, N. L. (1999). Políticas públicas educacionais: dos materiais didáticos aos multimídias. In Anais da 22ª Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e pesquisa em Educação (p. 1-16), Caxambu, MG.

Rodrigues, T. C., & Teles, L. C. (2019). O uso de mensagens eletrônicas instantâneas como recurso didático. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 100(254), 17-38. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.100i254.3456

Santaella, L. (2013). Comunicação ubíqua:repercussões na cultura e na educação. São Paulo, SP: Paulus.

Santos, E. (2014). Pesquisa-formação na cibercultura.Santo Tirso, PT: Whitebooks.

Santos, E., & Porto, C. (2019). APP-education: fundamentos, contextos e práticas-educativas luso-brasileiras na cibercultura. Salvador, BA: Edufba.

Santos, S. V. (2013). O uso do celular nas práticas de letramento. In Anais do 6º Fórum Identidades e Alteridades e 2º Congresso Nacional Educação e Diversidade (p. 1-10). Itabaiana, SE.

Silva, J. C. (2002). Tecnologia: conceito e dimensões. In Anais do 22º Encontro Nacional de Engenharia de Produção (p. 1-8). Curitiba, PR.

Published
2022-10-06
How to Cite
Mercado, L. P. L., Brito, R. de O., Araújo, M. S. de, & Neves, N. P. S. (2022). Learning in cyberculture in postgraduate classes using ‘whatsaula’. Acta Scientiarum. Education, 45(1), e52911. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v45i1.52911
Section
Teachers' Formation and Public Policy