School management regulation via interactive school development: world bank, management and monitoring

Keywords: education administration; education productivity; education planning.

Abstract

The main goal of this paper is to problematize the Plano de Desenvolvimento da Escola Interativo (PDDE Interativo) and the objectification of school management regulation mechanisms. The reflection has as reference the movement of administrative modernization and the regulation called ‘post-bureaucratic’, in which changes in the role of the State are identified, with a focus on managerial management. The analysis is done considering the World Bank’s prescription for the reform of the education systems of its partner countries, especially those in its ‘2020 strategy for education’. We highlight a movement of constriction to a given model of educational reform, based on strategic monitoring, carried out through the creation of online databases. Regulation is discussed from the perspective of the economic imperative, control over the work of the school management, the systematic and strategic collection of school data, as well as the result-oriented financing mechanism. Final considerations indicate the conflict of the PDDE Interativo with the Political Pedagogical Project, as well as pointing to the need to reinforce the autonomy of the school units and the commitment of organized civil society in the search for quality public education and socially referenced.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afonso, A. J. (2001). Reforma do estado e políticas educacionais: entre a crise do estado-nação e a emergência da regulação supranacional. Educação & Sociedade, 22(75), 15-32. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302001000200003

Azevedo, J. (2007). Sistema Educativo Mundial. Ensaio sobre a regulação transnacional da educação. Vila Nova de Gaia, PT: Fundação Manuel Leão.

Baraúna, R. S. (2009). Autonomia Monitorada: o Fundescola e a Gestão de Educação Municipal (Dissertação de Mestrado em Política e Gestão da Educação). Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA. Recuperado de https://bitlybr.com/EtZGIu

Barroso, J. (2003). Organização e regulação dos ensinos básico e secundário, em Portugal: sentidos de uma evolução. Educação & Sociedade, 24(82), 63-92. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302003000100004

Barroso, J. (2005). O Estado, a educação e a regulação das políticas públicas. Educação & Sociedade, 26(92), 725-751. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302005000300002

Barroso, J., Afonso, N., Dinis, L. L., Macedo, B., Maroy, C., Pinhal, J., ... Zanten, A. V. (2006). A regulação das políticas públicas de educação: espaços, dinâmicas e actores. Lisboa, PT: Educa.

Brasil. (2002). Empréstimo nº 7122-BR. Terceiro Projeto de Melhoria de Escolas – Fundescola IIIA, celebrado entre a República Federativa do Brasil e Banco Internacional para Reconstrução e Desenvolvimento. Brasília, DF. Recuperado de http://www.ioepa.com.br/pages/2008/04/03/2008.04.03.DOE_46.pdf.

Como elaborar o Plano de Desenvolvimento da Escola. Aumentando o desempenho da escola por meio do planejamento eficaz (2006). (3a ed.). Brasília, DF: Ministério da Educação.

Dias Sobrinho, J. (2004). Avaliação ética e política em função da educação como direito público ou como mercadoria?. Educação & Sociedade, 25(88), 703-725. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302004000300004

Feldfeber, M. (2007). Nuevas formas de regulación del sistema educativo en Montreál. Argentina: LASA. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1935/193514385002.pdf

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira [INEP]. (2017). Panorama da educação: Destaques do Education at a Glance 2017. Recuperado de https://bitlybr.com/21hR

Laval, C. (2004). A escola não é uma empresa. O neo-liberalismo em ataque ao ensino público. Londrina, PR: Planta.

Maués, O. C. (2008) A política de educação superior para a formação e o trabalho docente: a nova regulação educacional. In Anais da Reunião anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, ANPED, Caxambu (p. 1-16).

Maués, O. C. (2011). A política da OCDE para a educação e a formação docente. A nova regulação?. Educação, 34(1).

Oliveira, D. A. (2005). Regulação das políticas educacionais na América Latina e suas consequências para os trabalhadores docentes. Educação & Sociedade, 26(92), 753-775. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302005000300003

Oliveira, D. A. (2009). Política educacional e regulação no contexto Latino Americano: Argentina, Brasil e Chile. Linhas Críticas, 15(28), 45-62. DOI: http://dx.doi.org/10.26512/lc.v15i28.3520.

Plano Diretor da Reforma do Aparelho do Estado. (1995). Brasília, DF: Câmara da Reforma do Estado, Presidência da República.

Prioridades y Estrategias para la Educación. Una revisión del Banco Mundial. Prioridades y estrategias para la educación. Examen del Banco Mundial (Español). (1996). Washington, DC: Banco Mundial.

Robertson, S. L. (2013). ‘Situando’ os professores nas agendas globais de governança. Teoria e Prática da Educação, 15(2), 9-24. DOI: http://dx.doi.org/10.4025/tpe.v15i2.20178

Speck, R. A. (2012). O Plano de Desenvolvimento da Escola (PDEE) como expressão do gerencialismo na educação (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel.

The World Bank Group. (2011). Learning for all: Investing in people’s knowledge and skills to promote development (Working Paper. World Bank Group Education Strategy 2020). Washington, DC: The World Bank Group.

Published
2022-06-06
How to Cite
Speck, R. A., & Lara , A. M. de B. (2022). School management regulation via interactive school development: world bank, management and monitoring. Acta Scientiarum. Education, 44(1), e53625. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v44i1.53625
Section
Teachers' Formation and Public Policy