The school goes to the museum(!)(?): a view of pedagogical coordinators and educational management in Uberaba, Minas Gerais

Keywords: formal education; non-formal education; elementary education II.

Abstract

School education, commonly called Formal Education (EF), invariably lacks support to align with the challenges of the contemporary, globalized, interactive and technological world. Non-formal education (NFE), represented in one of its aspects by museums, presents itself as a strong ally in terms of skill development that actually culminates in a humanized and interactionist educational perspective, a partner of EF. This research investigated the perception of pedagogical coordinators and the manager of the Department of Fundamental Education (DEF) in the city of Uberaba, Minas Gerais, about the approximation between PE and ENF, particularly in the school-museum relationship. We adopted Content Analysis as a theoretical and methodological contribution, according to Laurence Bardin. We used theoretical contributions from exploratory research with a semi-structured interview with the DEF manager and structured questionnaires with the pedagogical coordinators of this segment. The results demonstrate that there is a long way to go in order to align the actions developed by the schools in didactic-pedagogical approach with the museums of the city. Another finding evidenced the lack of knowledge on the part of the pedagogical coordinators about the local museums, despite understanding the importance of an approximation with the school. It is hoped that the reflections brought by this research can contribute to the realization of a more fruitful dialogue between schools and museums, especially within the scope of Elementary Education II.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguiar, B., Correia, W., & Campos, F. (2011). Uso da escala likert na análise de jogos. In Anais do 10º Simpósio Brasileiro de Games e Entretenimento Digital (p. 1-5). Salvador. Recuperado de http://www.sbgames.org/sbgames2011/proceedings/sbgames/papers/art/short/91952.pdf

Almeida, A. M. (1995). A relação do público com o Museu do Instituto Butantã: análise da exposição ‘Na natureza não existem vilões’ (Dissertação de Mestrado em Comunicação). Universidade de São Paulo, São Paulo.

Almeida, A. M. (1997). Desafios da relação museu-escola. Comunicação & Educação, 1(10), 50-56.

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70.

Belle, T. J. (1982). Formal, non-formal and informal education: a holistic perspective on life long education. International Review of Education, 28(1), 159-175. DOI: https://doi.org/10.1007/BF00598444

Carvalho, M. A., Ballestero, H. C. E., & Arruda, S. M. (2009). A atuação de professores da educação básica durante visitas ao Museu de Ciência e Tecnologia de Londrina. In Anais do 7º Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (p. 1-11). Florianópolis, SC. Recuperado de http://www.posgrad.fae.ufmg.br/ posgrad/viienpec/pdfs/1121.pdf

Cazelli, S. (1992). Alfabetização científica e museus interativos de ciências (Dissertação de Mestrado em Educação). Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

Cazelli, S., Costa, A. F., & Mohomed, C. (2010). O que precisa ter um futuro professor em seu curso de formação para vir a ser um profissional de museu? Ensino Em-Revista, 17(2), 579-595.

Coelho, E. A. (2009). A relação entre museu e escola (Relatório Final). Centro Universitário Salesiano de São Paulo, Lorena, São Paulo. Recuperado de https://www.sisemsp.org.br/blog/wp-content/uploads/2016/04/A-rela%C3%A7%C3%A3o-entre-Museu-e-Escola.pdf

Colombo Junior, P. D. (2014). Inovações curriculares em ensino de física moderna: investigando uma parceria entre professores e centro de ciências (Tese de Doutorado em Ensino de Física). Universidade de São Paulo, São Paulo.

Falk, J., & Dierking, L. D. (2010). The 95 Percent solution – school is not where most americans learn most of their science. American Scientist, 98(6), 485-493. Recuperado de https://www.americanscientist.org/article/the-95-percent-solution

Feio, M. H. A. (2014). Relação entre escola e museus: olhar crítico sobre o concurso ‘A minha escola adopta um museu...’ (Dissertação de Mestrado em Educação Artística). Universidade de Lisboa, Lisboa Recuperado de https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/15730/2/ULFBA_TES%20766.pdf

Figueroa, A. M. S., & Marandino, M. (2013). Os modelos pedagógicos na aprendizagem em museus de ciências. In Atas do 9º Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (p. 1-8). Águas de Lindóia, SP. Recuperado de http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/ixenpec/atas/resumos/R0994-1.pdf

Freire, P. (2000). Pedagogia da indignação, cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo, SP: Unesp.

Griffin, J. (1998). Learning science through practical experiences in museums. International Journal of Science Education, 20(6), 655-663. DOI: https://doi.org/10.1080/0950069980200604

Kelly, L., & Gordon, P. (2002). Developing a community of practice: museums and reconciliation in Australia. In R. Sandell (Ed.), Museums, society, inequality (p. 153-174). London, UK: Routledge.

Libâneo, J. C. (2010). Pedagogia e pedagogos, para quê? São Paulo, SP: Cortez.

Marandino, M. (2001). Interfaces na relação museu-escola. Caderno Catarinense de Ensino de Física, 18(1), 85-100.

Marandino, M. (2008). Educação em museus: a mediação em foco. São Paulo, SP: EDUSP.

Marques, J. B. V., & Freitas, D. (2017). Fatores de caracterização da educação não formal. Educação e Pesquisa, 43(4), 1087-1110. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-9702201701151678

Martins, L. C. (2006). A relação museu/escola: teoria e prática educacionais nas visitas escolares ao Museu de Zoologia da USP (Dissertação de Mestrado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.

Mintz, A. (2005). Science, society and science center. História, Ciências, Saúde, Manguinhos, 12(suppl), 267-280. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-59702005000400013

Pimenta, S. G. (1996). Formação de professores - saberes da docência e identidade do professor. Revista da Faculdade de Educação, 22(2), 72- 89.

Smith, M. K. (1996). What is non-formal education? Recuperado de https://infed.org/mobi/what-is-non-formal-education/

Uberaba. (2019). Museus e casa de memórias de Uberaba. Recuperado de http://www.uberaba.mg.gov. br/portal/conteudo,619

Published
2021-12-16
How to Cite
Pires, B. I. da S., & Colombo Junior, P. D. (2021). The school goes to the museum(!)(?): a view of pedagogical coordinators and educational management in Uberaba, Minas Gerais. Acta Scientiarum. Education, 44(1), e53678. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v44i1.53678
Section
Teachers' Formation and Public Policy