The school goes to the museum(!)(?): a view of pedagogical coordinators and educational management in Uberaba, Minas Gerais
Abstract
School education, commonly called Formal Education (EF), invariably lacks support to align with the challenges of the contemporary, globalized, interactive and technological world. Non-formal education (NFE), represented in one of its aspects by museums, presents itself as a strong ally in terms of skill development that actually culminates in a humanized and interactionist educational perspective, a partner of EF. This research investigated the perception of pedagogical coordinators and the manager of the Department of Fundamental Education (DEF) in the city of Uberaba, Minas Gerais, about the approximation between PE and ENF, particularly in the school-museum relationship. We adopted Content Analysis as a theoretical and methodological contribution, according to Laurence Bardin. We used theoretical contributions from exploratory research with a semi-structured interview with the DEF manager and structured questionnaires with the pedagogical coordinators of this segment. The results demonstrate that there is a long way to go in order to align the actions developed by the schools in didactic-pedagogical approach with the museums of the city. Another finding evidenced the lack of knowledge on the part of the pedagogical coordinators about the local museums, despite understanding the importance of an approximation with the school. It is hoped that the reflections brought by this research can contribute to the realization of a more fruitful dialogue between schools and museums, especially within the scope of Elementary Education II.
Downloads
References
Aguiar, B., Correia, W., & Campos, F. (2011). Uso da escala likert na análise de jogos. In Anais do 10º Simpósio Brasileiro de Games e Entretenimento Digital (p. 1-5). Salvador. Recuperado de http://www.sbgames.org/sbgames2011/proceedings/sbgames/papers/art/short/91952.pdf
Almeida, A. M. (1995). A relação do público com o Museu do Instituto Butantã: análise da exposição ‘Na natureza não existem vilões’ (Dissertação de Mestrado em Comunicação). Universidade de São Paulo, São Paulo.
Almeida, A. M. (1997). Desafios da relação museu-escola. Comunicação & Educação, 1(10), 50-56.
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70.
Belle, T. J. (1982). Formal, non-formal and informal education: a holistic perspective on life long education. International Review of Education, 28(1), 159-175. DOI: https://doi.org/10.1007/BF00598444
Carvalho, M. A., Ballestero, H. C. E., & Arruda, S. M. (2009). A atuação de professores da educação básica durante visitas ao Museu de Ciência e Tecnologia de Londrina. In Anais do 7º Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (p. 1-11). Florianópolis, SC. Recuperado de http://www.posgrad.fae.ufmg.br/ posgrad/viienpec/pdfs/1121.pdf
Cazelli, S. (1992). Alfabetização científica e museus interativos de ciências (Dissertação de Mestrado em Educação). Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
Cazelli, S., Costa, A. F., & Mohomed, C. (2010). O que precisa ter um futuro professor em seu curso de formação para vir a ser um profissional de museu? Ensino Em-Revista, 17(2), 579-595.
Coelho, E. A. (2009). A relação entre museu e escola (Relatório Final). Centro Universitário Salesiano de São Paulo, Lorena, São Paulo. Recuperado de https://www.sisemsp.org.br/blog/wp-content/uploads/2016/04/A-rela%C3%A7%C3%A3o-entre-Museu-e-Escola.pdf
Colombo Junior, P. D. (2014). Inovações curriculares em ensino de física moderna: investigando uma parceria entre professores e centro de ciências (Tese de Doutorado em Ensino de Física). Universidade de São Paulo, São Paulo.
Falk, J., & Dierking, L. D. (2010). The 95 Percent solution – school is not where most americans learn most of their science. American Scientist, 98(6), 485-493. Recuperado de https://www.americanscientist.org/article/the-95-percent-solution
Feio, M. H. A. (2014). Relação entre escola e museus: olhar crítico sobre o concurso ‘A minha escola adopta um museu...’ (Dissertação de Mestrado em Educação Artística). Universidade de Lisboa, Lisboa Recuperado de https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/15730/2/ULFBA_TES%20766.pdf
Figueroa, A. M. S., & Marandino, M. (2013). Os modelos pedagógicos na aprendizagem em museus de ciências. In Atas do 9º Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (p. 1-8). Águas de Lindóia, SP. Recuperado de http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/ixenpec/atas/resumos/R0994-1.pdf
Freire, P. (2000). Pedagogia da indignação, cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo, SP: Unesp.
Griffin, J. (1998). Learning science through practical experiences in museums. International Journal of Science Education, 20(6), 655-663. DOI: https://doi.org/10.1080/0950069980200604
Kelly, L., & Gordon, P. (2002). Developing a community of practice: museums and reconciliation in Australia. In R. Sandell (Ed.), Museums, society, inequality (p. 153-174). London, UK: Routledge.
Libâneo, J. C. (2010). Pedagogia e pedagogos, para quê? São Paulo, SP: Cortez.
Marandino, M. (2001). Interfaces na relação museu-escola. Caderno Catarinense de Ensino de Física, 18(1), 85-100.
Marandino, M. (2008). Educação em museus: a mediação em foco. São Paulo, SP: EDUSP.
Marques, J. B. V., & Freitas, D. (2017). Fatores de caracterização da educação não formal. Educação e Pesquisa, 43(4), 1087-1110. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-9702201701151678
Martins, L. C. (2006). A relação museu/escola: teoria e prática educacionais nas visitas escolares ao Museu de Zoologia da USP (Dissertação de Mestrado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.
Mintz, A. (2005). Science, society and science center. História, Ciências, Saúde, Manguinhos, 12(suppl), 267-280. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-59702005000400013
Pimenta, S. G. (1996). Formação de professores - saberes da docência e identidade do professor. Revista da Faculdade de Educação, 22(2), 72- 89.
Smith, M. K. (1996). What is non-formal education? Recuperado de https://infed.org/mobi/what-is-non-formal-education/
Uberaba. (2019). Museus e casa de memórias de Uberaba. Recuperado de http://www.uberaba.mg.gov. br/portal/conteudo,619
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in part or in its entirety.
The copyright belongs exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal are the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distributing the material in any medium or format) and adaptation (remixing, transforming, and building upon the material thus licensed for any purpose, including commercial purposes) are permitted.
It is recommended that you read this link for more information on the subject: providing credits and references correctly, among other crucial details for the proper use of the licensed material.