Didactic pedagogical knowledge and philosophy textbook

Keywords: textbook; didactic pedagogical; teaching philosophy; human formation; mediation.

Abstract

. The article reflects a research with philosophy teachers from Rio Branco, AC, done at PPGE of the Federal University of Acre. Her theme is didactic pedagogical knowledge of teachers. Its object is philosophy textbook. The following problem was raised: ‘What didactic pedagogical knowledge the philosophy teacher may mobilize to organize their work with philosophy textbook?’ The general aim consist of analyze the place that the textbook takes in the work of the high school philosophy teacher. It is about a qualitative research, which prioritized interview with philosophy teachers as a source of information of object analisys. As a whole the research method is inserted in the context historical dialectical. The theoretical frame is guided on pedagogical criticismo. Thus, with regards conception of education, in Saviani (2005) and Viera Pinto (2010). Regarding to didactic pedagogical knowledge references are Pimenta (2015), Libâneo (2015) and Rodrigo (2009). The results show that didactic pedagogical knowledge of teachers, besides being linked their evaluation the language of the book and the quality of its activities, lead teachers to consider the book as the most suitable material in theory to organize a class, but not enough material. So that, the textbook perform a supporting role. Despite this. In conclusion for the teacher to choose a textbook he should consider still other factors be they community or school factors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acre. (2010). Orientações curriculares para o Ensino Médio. Caderno 1 – filosofia. Rio Branco, AC: Secretaria de Estado de Educação.

Araújo, I. L. (2010). Introdução à filosofia da ciência (3a ed., rev.). Curitiba, PR: UFPR.

Choppin, A. (2004). História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, 30(3), 549-566. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000300012

Fleury, R. S. (1961). Livro didático. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 35(82), 174-176.

Franco, M. A. S. (2013). Didática: uma esperança para as dificuldades pedagógicas do ensino superior? Práxis Educacional, 9(15), 147-166.

Freitag, B., Costa, W. F., & Motta, V. R. (1993). O livro didático em questão (2a ed.). São Paulo, SP: Cortez.

Ghedin, E. (2009). Ensino de filosofia no Ensino Médio (2a ed.). São Paulo, SP: Cortez.

Grácio, R., & Dias, S. (2004). Ensi(g)nar filosofia? In VI Encontro de Didática da Filosofia, Conceptualizar, Problematizar, Argumentar, Oficina I “Conceptualizar” (p. 1-10). Coimbra, PT.

Kosik, K. (1995). Dialética do concreto. São Paulo SP: Paz e Terra.

Lajolo, M. (1996). Livro didático: um (quase) manual de usuário. Em Aberto, 16(69), 3-9. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.16i69.2061

Libâneo, J. C. (1990). Didática. São Paulo, SP: Cortez.

Libâneo, J. C. (2015). Antinomias na formação de professores e a busca de integração entre o conhecimento pedagógico-didático e o conhecimento disciplinar. In A. J. Marin, & S. G. Pimenta (Orgs.), Didática: teoria e pesquisa (p. 39-66). Araraquara, SP: Junqueria & Marin.

Pimenta, S. G. (2015). O protagonismo da didática nos cursos de licenciatura: a didática como campo disciplinar. In A. J. Marin, & S. G. Pimenta (Orgs.), Didática: teoria e pesquisa (p. 81-98). Araraquara, SP: Junqueria & Marin.

Pinto, A. V. (2010). Sete lições sobre educação de adultos (16a ed.). São Paulo, SP: Cortez.

Rodrigo, L. M. (2009). Filosofia em sala de aula: teoria e prática para o ensino médio. Campinas, SP: Autores Associados.

Saviani, D. (2005). Sobre a natureza e especificidade da educação. In D. Saviani (Ed.), Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações (9a ed., p. 11-22). Campinas, SP: Autores Associados.

Severino, A. J. (2001). Educação, sujeito e história. São Paulo, SP: Olho d’Agua.

Severino, A. J. (2013). A importância do ler e do escrever no ensino superior. In S. Castanho, & M. E. Castanho (Eds.), Temas e textos em metodologia do ensino superior (p. 71-79). Campinas, SP: Papirus.

Severino, A. J. (2014). Filosofia no Ensino Médio. São Paulo, SP: Cortez.

Silva, E. (1996). Livro didático: do ritual de passagem à ultrapassagem. Em Aberto, 16(69), 11-15. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.16i69.%25p

Published
2022-03-03
How to Cite
Santos, A. M. dos, & Faria, L. R. A. de. (2022). Didactic pedagogical knowledge and philosophy textbook. Acta Scientiarum. Education, 44(1), e53761. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v44i1.53761
Section
History and Philosophy of Education