Teaching philosophy and politics: an approach from Hannah Arendt
Abstract
It aims to evaluate the contribution of some conceptual categories developed by the political philosopher Hannah Arendt to understand the contemporary situation of the discipline of philosophy in Brazilian high school. In the light of the concepts of politics, crisis of education, authority and public space and the historical analysis that relates the emergence of Philosophy with the birth of politics in the Greek polis, it is suggested that the discipline of Philosophy is characterized as one of the mediations at school from the pre-political world to the political world. It starts with the historical analysis of the presence of the subject in the Brazilian school curriculum until it reaches the critique of Law nº 13.415 / 2017 related to the counter-reform of high school. In the writing of this law, the overlapping of private interests in the public sphere materializes, which represents the annihilation of the public space itself. In addition, this law makes the presence of Philosophy in the school curriculum optional. This release reinforces the historical instability of Philosophy's legitimacy in Brazilian basic education, as well as contributes to weaken the school's own role in mediating the transition from the pre-political to the political world. It is argued that, in order to guarantee a space in which human beings can act and speak (proper place for political achievement), the teaching of philosophy should not be extinguished from the formal education of individuals.
Downloads
References
Alves Neto, R. R. (2009). Alienações do mundo: uma interpretação da obra de Hannah Arendt. São Paulo, SP: Loyola.
Aranha, M. L. A. (2001). História da educação (2a ed). São Paulo, SP: Moderna.
Arendt, H. (2007). A condição humana (10a ed., 6 reimp.). Rio de Janeiro, RJ: Forense.
Arendt, H. (2011). Entre o passado e o futuro (7a ed.). São Paulo, SP: Perspectiva.
Arendt, H., Correia, A., & Magalhães, T. C. (2019). Trabalho, obra, ação. Cadernos de Ética e Filosofia Política, 2(7), 175-202.
Behring, E. R. (2003). Brasil em contra-reforma: desestruturação do Estado e perda de direitos (2a ed.). São Paulo, SP: Cortez.
Brasil. (1996). Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF.
Brasil. (2008). Lei nº 11.684, de 2 de junho de 2008. Altera o art. 36 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir a Filosofia e a Sociologia como disciplinas obrigatórias nos currículos do ensino médio. Diário Oficial da União, Brasília, DF.
Brasil. (2017). Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis n º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei nº 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Diário Oficial da União, Brasília, DF.
Cartolano, M. T. P. (1985). Filosofia no ensino de 2º grau. São Paulo, SP: Cortez.
Chauí, M. (2002). Introdução à história da filosofia: dos pré-socráticos a Aristóteles (2a ed.). São Paulo, SP: Companhia das Letras.
Costa, J. C. (1960). Panorama da história da filosofia no Brasil. São Paulo, SP: Cultrix.
Dutra, J. C., & Del Pino, M. A. B. (2010). Resgate histórico do ensino de Filosofia nas escolas brasileiras: do século VXI ao século XXI. InterMeio, 16(31), 85-93.
Ferreira, E. B. (2017). A contrarreforma do ensino médio no contexto da nova ordem e progresso. Educação & Sociedade, 38(139), 293-308. DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302017176594
Gentili, P. (2009). O direito à educação e as dinâmicas de exclusão na América Latina. Educação & Sociedade, 30(109), 1059-1079. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302009000400007
Mazai, N., & Ribas, M. A. C. (2001). Trajetória do ensino de Filosofia no Brasil. Disciplinarum Scientia, 2(1), 1-13. DOI: https://doi.org/10.37780/ch.v2i1.1582
Nascimento, M. (2008). A esfera pública na democracia brasileira: uma reflexão Arendtiana. In A. Correia, & M. Nascimento (Orgs.), Hannah Arendt: entre o passado e o futuro (p. 53-72). Juiz de fora, MG: UFJF.
Telles, M. V. (1990). Espaço público e espaço privado na constituição do social: notas sobre o pensamento de Hannah Arendt. Tempo Social, 2(1) 23-48. DOI: https://doi.org/10.1590/ts.v2i1.84786
Telles, V. S. (2006). Direitos sociais: afinal do que se trata? (3a reimp.). Belo Horizonte, MG: UFMG.
Vernant, J. P. (2009). As origens do pensamento grego (18a ed.). Rio de Janeiro, RJ: Difel.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in part or in its entirety.
The copyright belongs exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal are the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distributing the material in any medium or format) and adaptation (remixing, transforming, and building upon the material thus licensed for any purpose, including commercial purposes) are permitted.
It is recommended that you read this link for more information on the subject: providing credits and references correctly, among other crucial details for the proper use of the licensed material.