About ‘formation’ and pedagogical work of teachers: ‘it seems that the wind arrest the time’
Abstract
The text aims to argue about ‘pedagogical work’ and to consider the naturalization of the very recurrent expression ‘teacher training’. The expression is marked with quotation marks to highlight and indicate how much a way of thinking can be recurrently applied, becoming natural, and, therefore, being little questioned about its existence and the assumptions that guide it. It is not a matter of merely replacing expressions, but, in effect, proposing the necessary meanings to reconstruct the way teachers relate to what they produce and understand themselves as professionals. The arguments were elaborated with the systematization of developed studies and bibliographic research. Those studies were the remote empirical field, insofar as, from them, systematizations and records were analyzed. From the theoretical-methodological point of view, Analysis of the Movement of Senses was applied, which included the dialectical movement between synthesis-analysis-synthesis of the senses as a ‘asking about’, a coming and going to the speeches. Thus, this article presents the concepts of ‘teacher training’; follows an approach to teachers, their work and the ‘training’process; it also presents the work of teachers as a practice and as praxis. Finally, emphasizing the pedagogical work, it is argued that it is practical, surpassing practice, as an element of ‘teacher training’.
Downloads
References
Alarcão, I. (1996). Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto, PT: Porto Editora.
Amaral, C. L. C. (2016). Pertença profissional, trabalho e sindicalização de professores: mediações e contradições nos movimentos do capital (Tese de Doutorado). Programa de Pós-graduação em Educação. Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria.
Antunes, R. (2005). O caracol e sua concha ensaios sobre a nova morfologia do trabalho. São Paulo, SP: Boitempo.
Bezerra, C., & Silva, S. P. (2006). Mercadorização e precarização do trabalho docente: contradições entre prática pedagógica e trabalho pedagógico. In Anais do VI Seminário da REDESTRADO – Regulação Educacional e trabalho docente (p. 1-12). Rio de Janeiro, RJ: UERJ.
Brzezinski, I., & Garrido, E. (2001). Análise dos trabalhos do GT Formação de Professores: o que revelam as pesquisas do período 1992-1998. Revista Brasileira de Educação, 18, 82-100. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782001000300008
Castoriadis, C. (2007). Sujeito e verdade no mundo social-histórico. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira.
Chauí, M. (2001). Escritos sobre a universidade. São Paulo, SP: Unesp.
Davis, C. L. F, Nunes, M. M. N., Almeida, P. C. A., Silva, A. P. F., & Souza, J. S. (2012). Formação continuada de professores: uma análise das modalidades e das práticas em estados e municípios brasileiros. São Paulo, SP: FCC/DPE.
Decreto nº 8.752 de 9 de maio de 2016. (2016, 9 maio). Dispõe sobre a Política Nacional de Formação dos Profissionais da Educação Básica. Diário Oficial da União, Brasília.
Duarte, N. (2001). Vigotski e o aprender a aprender: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. Campinas, S.P.: Autores Associados.
Duarte, N. (2003). Conhecimento tácito e conhecimento escolar na formação do professor (por que Donald Schön não entendeu Luria). Educação e Sociedade, 24(83), 601-625. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302003000200015
Estrela, M. T., & Estrela, A. (2006). A formação contínua de professores numa encruzilhada. In R. Bizarro, & F. B. Silva (Orgs.), Formação de professores de línguas estrangeiras: reflexões, estudos e experiências (p. 73-79). Porto, PT: Porto Editora.
Ferreira, L. S. (2001). Educação & História. Ijuí, RS: Unijui.
Ferreira, L. S. (2017). Trabalho pedagógico na escola: sujeitos, tempo e conhecimentos. Curitiba, PR: CRV.
Ferreira, L. S. (2018). Trabalho Pedagógico na Escola: do que se fala?. Educação e Realidade, 43(2), 591-608. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2175-623664319
Ferreira, L. S. (2020). Discursos em análise na pesquisa em educação: concepções e materialidades. Revista Brasileira de Educação, 25(e250006). DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782019250006
Ferreira, L. S. (2022). Análise dos movimentos de sentidos sobre trabalho pedagógico na pesquisa em educação. Revista Brasileira de Educação, 27(e270014). DOI: http://doi.org/10.1590/S1413-24782022270014
Gadamer, H. G. (1988). Verdad y método – fundamentos de una hermenéutica filosófica (3a ed.). Salamanca, ES: Ediciones Sígueme.
Garcia, C. M. (1999). Formação de professores – para uma mudança significativa. Porto, PT: Porto Editora.
Gatti, B. A. (2008). Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Revista Brasileira de Educação, 13(37), 57-70. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000100006
Gauthier, C. (1998). Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijui, RS: Unijui.
Kuenzer, A. Z. (1998). Educação e trabalho: questões teóricas. In A. Z. Kuenzer, M. L. Franco, R. Verhine, & F. Ramirez. Educação e trabalho (p. 13-30). Salvador, BA: Fator.
Kuenzer, A. Z., & Rodrigues, M. (2009). As diretrizes curriculares para o curso de Pedagogia: uma expressão da epistemologia da prática. Olhar de Professor, 10(1). Retrieved from https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/1474
Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. (1996, 20 dezembro). Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília.
Lei nº 13.415 de 16 de fevereiro de 2017. (2017, 16 fevereiro). Altera as Leis n º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei nº 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Diário Oficial da União, Brasília.
Moraes, M. C. M. (Org.), (2003). Iluminismo às avessas: produção de conhecimento e políticas de formação docente. Rio de Janeiro, RJ: DP&A.
Nóvoa, A. (1992). Os professores e sua formação. Lisboa, PT: Dom Quixote.
Perrenoud, P. (2007). A formação de professores no século XXI. In P. Perrenoud, M. G. Thurler, L. Macedo, N. J. Machado, & C. D. Allessandrini. As competências para ensinar no século XXI – A formação dos professores e o desafio da avaliação (p. 11-27). Porto Alegre, RS: Artes Médicas.
Pimenta, S. G. (2002). Professor reflexivo: construindo uma crítica. In S. G. Pimenta, & E. Ghedin (Orgs.), Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito (p. 17-52). São Paulo, SP: Cortez.
Ramos, M. N. (2014). História e política da educação profissional. Curitiba, PR: Instituto Federal do Paraná.
Santos, E. O (2011). Políticas de formação continuada para os professores da Educação Básica. In Anais do Simpósio Brasileiro de Política e Administração da Educação (p. 1-12). São Paulo, SP: ANPAE.
Saviani, D. (2005). História e formação docente no Brasil: três momentos decisivos. Revista Educação, 30(2), 11-26.
Shiroma, E. O. (2003). O eufemismo da profissionalização. In M. C. M. Moraes, E. O. Shiroma, O. Evangelista, & P. L. Torriglia (Orgs.), Iluminismo às avessas: produção de conhecimento e políticas de formação docente (p. 61-79). Rio de Janeiro, RJ: DP&A.
Shiroma, E. O., & Evangelista, O. (2004). A colonização da utopia nos discursos sobre profissionalização docente. Perspectiva, 22(2), 525-545. DOI: https://doi.org/10.5007/%25x
Soares, K. C. D. (2008). Trabalho docente e conhecimento (Tese de Doutorado). Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
Schön, D. (2000). Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e para a aprendizagem. Porto Alegre, RS: Artes Médicas.
Tardif, M., & Lessard, C. (2005). O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis, RS: Vozes.
Veiga, I. P. (2006). Docência: formação, identidade profissional e inovações pedagógicas. In XIII ENDIPE – Educação, Questões Pedagógicas e Processos Formativos: compromisso com a inclusão social. Recife, PE: UFPE.
Veríssimo, E. (2004). O tempo e o vento – O continente (Vol. 1, 3a ed.). São Paulo, SP: Companhia das Letras.
Zeichner, K. (1992). Novos caminhos para o practicum: uma perspectiva para os anos 90. In A. Nóvoa. Os professores e sua formação (p. 115-138). Lisboa, PT: Dom Quixote.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in part or in its entirety.
The copyright belongs exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal are the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distributing the material in any medium or format) and adaptation (remixing, transforming, and building upon the material thus licensed for any purpose, including commercial purposes) are permitted.
It is recommended that you read this link for more information on the subject: providing credits and references correctly, among other crucial details for the proper use of the licensed material.