The panorama of studies that focus on the role of black intellectuals in scientific productions in the field of Education (2010-2019)
Chamada Temática: "Gestão e Trabalho Pedagógico na Educação Básica e suas Interfaces com a Formação dos Profissionais da Educação"
Abstract
This work investigated the panorama of studies that focus on the role of black intellectuals in scientific productions in the field of Education, evaluated as those with the greatest global impact by one of the main institutions for the promotion and monitoring of Brazilian scientific production. Specifically, this study aimed to: understand the scope of the theme in the main vehicles for scientific dissemination; analyze the approach to this issue in the studies published in these spaces for the socialization of knowledge; and evaluate possible trends and theoretical gaps in this field of research for prospective scenarios. From a methodological point of view, this consists of a qualitative and systematic review of the literature. To this end, journals evaluated in the Education area by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes), with stratum A1, were used as databases in the scope of the 2013-2016 four-year evaluation. One by one, all the numbers of the 69 magazines listed with strata A1 were consulted on the Capes Web Qualis portal. As a result, it was found that only 11 journals had socialized any study focusing on the theme of this investigation. Throughout the numbers published by these 11 journals, it was possible to find 18 studies that shed light on the contributions of black women to the field of Education. From the analytical resource of the systematic literature review, it was possible to confirm that racism and machismo are structural within capitalist society and that this is a latent field of investigation, whether at national or international level.
Downloads
References
Almeida, S. L. (2018). O que é racismo estrutural? Belo Horizonte, MG: Letramento.
Almeida, S. L. (2019). Racismo estrutural. São Paulo, SP: Pólen Livros.
Alvarez, S. E. (2012). Feminismos e antirracismo: entraves e intersecções: Entrevista com Luiza Bairros, ministra da Secretaria de Políticas de Promoção da Igualdade Racial (Seppir). Revista Estudos Feministas, 20(3), 833-850. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-026X2012000300012
Benite, A. M. C., Bastos, M. A., Vargas, R. N., Fernandes, F. S., & Faustino, G. A. A. (2018). Cultura africana e afro-brasileira e o ensino de química: estudos sobre desigualdades de raça e gênero e a produção científica. Educação em Revista, 34. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698193098
Bersani, H. (2017). Racismo estrutural e o direito à educação. Educação em Perspectiva, 8(3), 380-397. DOI: https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v8i3.892
Bonelli, M. G. (2017). Docência do direito: fragmentação institucional, gênero e interseccionalidade. Cadernos de Pesquisa, 47(163), 94-120. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/198053143659
Butler, A. (2019). Quiltmaking among African-American women as a pedagogy of care, empowerment, and sisterhood. Gender and Education, 31(5), 590-603. DOI: https://doi.org/10.1080/09540253.2019.1594708
Campos, P. F. S. (2013). Memorial de Maria de Lourdes Almeida: história e enfermagem no Brasil pós-1930. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 20(2), 609-625. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-59702013000200014
Campos, P. F. D. S., & Carrijo, A. R. (2019). Ilustre inominada: Lydia das Dôres Matta e enfermagem brasileira pós-1930. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 26, 165-185.
Carapanã. (2018). A nova direita e a normalização do nazismo e do fascismo. In E. S. Gallego (Org.), O ódio como política: a reinvenção da direita no Brasil (p. 33-40). São Paulo, SP: Boitempo.
Cardoso, C. P. (2014). Amefricanizando o feminismo: o pensamento de Lélia Gonzalez. Revista Estudos Feministas, 22(3), 965-986. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-026X2014000300015
Casimiro, F. H. (2018). As classes dominantes e a nova direita no Brasil contemporâneo. In E. S. Gallego (Org.), O ódio como política: a reinvenção da direita no Brasil (p. 41-46). São Paulo, SP: Boitempo.
Cerqueira, D., Lima, R. S., Bueno, S., Neme, C., Ferreira, H., Coelho, D., ... Marques, D. (2018). Atlas da violência 2018. Rio de Janeiro, RJ: Ipea e FBSP.
Chassot, A. (2004). A ciência é masculina? É, sim senhora!... Revista Contexto & Educação, 19(71-72), 9-28. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2004.71-72.9-28
Chetcuti, D. A., & Kioko, B. (2012). Girls’ attitudes towards science in Kenya. International Journal of Science Education, 34(10), 1571-1589. DOI: https://doi.org/10.1080/09500693.2012.665196
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico [CNPq]. (2015). Parte II - As negras e os negros nas bolsas de formação e de pesquisa do CNPq. Recuperado de https://docplayer.com.br/19915057-Parte-ii-as-negras-e-os-negros-nas-bolsas-de-formacao-e-de-pesquisa-do-cnpq.html
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico [CNPq]. (2019). Quantitativos de bolsas: por sexo. Recuperado de http://memoria.cnpq.br/documents/10157/a52cb305-e19e-49c1-b312-50b2181a7213
Crisostomo, M. A. S., & Reigota, M. A. S. (2010). Professoras universitárias negras: trajetórias e narrativas. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 15(2), 93-106. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772010000200005
Cruz, A. C. J. (2018). Protagonismo do pensamento negro no Brasil: o lugar das mulheres e crianças negras no Projeto Unesco. Educação em Revista, 34. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698191259
Davis, A. (2011). As mulheres negras na construção de uma nova utopia. Portal Geledés. Recuperado de https://www.geledes.org.br/as-mulheres-negras-na-construcao-de-uma-nova-utopia-angela-davis/
Davis, A. (2016). Mulheres, raça e classe. São Paulo, SP: Boitempo.
Dias, A. F., Silva, I. P., & Rios, P. P. S. (2020). Os estudos de gênero em revistas científicas do FEPAE-NN: uma revisão sistematizada. Revista Exitus, 10, e020039-e020039. DOI: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2020v10n0ID1287
Eriksen, I. M. (2019). Tough femininities: ethnic minority girls’ aggressive school opposition. British Journal of Sociology of Education, 40(8), 1090-1104. DOI: https://doi.org/10.1080/01425692.2019.1646113
Ferreira, L. (2018). Menos de 3% entre docentes da pós-graduação, doutoras negras desafiam racismo na academia. Gênero e Número. Recuperado de http://www.generonumero.media/menos-de-3-entre-docentes-doutoras-negras-desafiam-racismo-na-academia/
Hirshfield, L. E., & Joseph, T. D. (2012). ‘We need a woman, we need a black woman’: Gender, race, and identity taxation in the academy. Gender and Education, 24(2), 213-227. DOI: https://doi.org/10.1080/09540253.2011.606208
Hooks, B. (2013). Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo, SP: WMF Martins Fontes.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística [IBGE]. (2015). Cor ou raça. Recuperado de https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/18319-cor-ou-raca.html
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística [IBGE]. (2018). Quantidade de homens e mulheres. Recuperado de https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/18320-quantidade-de-homens-e-mulheres.html
Lange, N., Mitchell, C., & Bhana, D. (2012). Voices of women teachers about gender inequalities and gender-based violence in rural South Africa. Gender and Education, 24(5), 499-514. DOI: https://doi.org/10.1080/09540253.2011.645022
Leach, F. (2012). Resisting conformity: Anglican mission women and the schooling of girls in early nineteenth-century West Africa. History of Education, 41(2), 133-153. DOI: https://doi.org/10.1080/0046760X.2011.582048
Longaray, D. A., & Ribeiro, P. R. C. (2015). Gêneros e sexualidades nos espaços educativos: estratégias de enfrentamento à homofobia. Revista Educação e Políticas em Debate, 4(2).
Louro, G. L. (2003). Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes.
Massarani, L., & Lima, L. (2012). Brasil-Moçambique, laços na política científica: entrevista com Lídia Brito. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 19(2), 533-540. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-59702012000200010
Miguel, L. F. (2018). A reemergência da direita brasileira. In E. S. Gallego (Org.), O ódio como política: a reinvenção da direita no Brasil (p. 17-26). São Paulo, SP: Boitempo.
Nunes, E. T., Silva, I. P., & Mercado, L. P. L. (2016). Levantamento dos temas TIC e EAD nos periódicos qualis. Informática na Educação: Teoria & Prática, 19(3). DOI: https://doi.org/10.22456/1982-1654.62116
Plataforma Sucupira. (2020). Recuperado de https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/veiculoPublicacaoQualis/listaConsultaGeralPeriodicos.jsf
Ramos, A., Faria, P. M., & Faria, Á. (2014). Revisão sistemática de literatura: contributo para a inovação na investigação em Ciências da Educação. Revista Diálogo Educacional, 14(41), 17-36. DOI: http://dx.doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS01
Reznik, G., Massarani, L, Ramalho, M., & Amorim, L. (2014). Ciência na televisão pública: uma análise do telejornal Repórter Brasil. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 7(1), 157-178. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/38182
Santos, E. S. (2018). O legado de Virgínia Leone Bicudo para a sociologia da infância no Brasil. Cadernos de Pesquisa, 48(170), 1194-1217. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/198053146009
Segura Muñoz, S. I., Takayanagui, A. M. M., Santos, C. B. D., & Sanchez-Sweatman, O. (2002). Revisão sistemática de literatura e metanálise: noções básicas sobre seu desenho, interpretação e aplicação na área da saúde. In Proceedings of the 8th Brazilian Nursing Communication Symposium. São Paulo, SP: Sibracen. Recovered from http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=MSC0000000052002000200010&lng=en&nrm=van
Silva, I. P. D. (2018). Em busca de significados para a expressão “ideologia de gênero”. Educação em Revista, 34. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698190810
Silva, I. P. D., & Mercado, L. P. L. (2015). Levantamento dos temas TIC e EAD na biblioteca virtual Educ@. Cadernos de Pesquisa, 45(158), 970-988. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/198053143367
Silva, J. D., & Euclides, M. S. (2018). Falando de gênero, raça e educação: trajetórias de professoras doutoras negras de universidades públicas dos estados do Ceará e do Rio de Janeiro (Brasil). Educar em Revista, 34(70), 51-66. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.58760
Silva, I. P., Dias, A. F., & Rios, P. P. S. (2020a). Os estudos de gênero na Revista Tempos e Espaços em Educação: uma revisão sistematizada. Educação & Formação, 5(14). DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v5i14mai/ago.2495
Silva, S. M. P., Maciel, V. V., & França, M. H. O. (2020b). Conservadorismo como instrumento capitalista em tempos de barbárie. Revista Katálysis, 23(2), 256-265. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1982-02592020v23n2p256
Stockfelt, S. (2018). We the minority-of-minorities: a narrative inquiry of black female academics in the United Kingdom. British Journal of Sociology of Education, 39(7), 1012-1029. DOI: https://doi.org/10.1080/01425692.2018.1454297
Teles, E. (2018). A produção do inimigo e a insistência do Brasil violento e de exceção. In E. S. Gallego (Org.), O ódio como política: a reinvenção da direita no Brasil (p. 65-72). São Paulo, SP: Boitempo.
West, N. M. (2019). In the company of my sister-colleagues: Professional counterspaces for African American women student affairs administrators. Gender and Education, 31(4), 543-559. DOI: https://doi.org/10.1080/09540253.2018.1533926
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in part or in its entirety.
The copyright belongs exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal are the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distributing the material in any medium or format) and adaptation (remixing, transforming, and building upon the material thus licensed for any purpose, including commercial purposes) are permitted.
It is recommended that you read this link for more information on the subject: providing credits and references correctly, among other crucial details for the proper use of the licensed material.