Sister Maria Montenegro as school manager: from elitist schooling to the education of the poor in Ceará (1969-1987)
Chamada Temática: Gestão e Trabalho Pedagógico na Educação Básica e suas Interfaces com a Formação dos Profissionais da Educação
Abstract
The object of this study is the biography of Maria Lúcia de Sousa Montenegro, she became known socially as Sister Maria Montenegro, a nun who dedicated more than 60 years of her life to education, exercising the functions of teacher, educational counselor and director. The objective was to understand the professional performance of Sister Maria Montenegro as a manager in the educational scenario of the second half of the 20th century, in the city of Fortaleza, Ceará (1969-1987). The study is supported theoretically on Cultural History, by developing a research of the biographical type that used Oral History as a methodology. The thematic interviews, conducted with five collaborators, were recorded, transcribed, textualized and validated, then interwoven with documentary sources - books, newspapers, biographical record, curriculum vitae. The results showed that Sister Maria finished primary education in a school group in the city of Quixadá, central hinterland of Ceará and then moved to the capital to take the normal course at Colégio Justiniano de Serpa. At the age of 19, she entered the religious life, becoming a Sister of Charity and dedicating herself to instructing young women of the society's elite, as a teacher and director of the Colégio da Immaculada Conceição. He used his prestige and social recognition to then dedicate himself to the education of the poor in public schools Cristo Redentor and Patronato Sagrada Família, located on the outskirts of the capital. Sister Maria Montenegro won prizes and honors, however, her memory did not win due preservation, even though it crosses the history of Ceará's education, allowing a better understanding of it.
Downloads
References
Alberti, V. (2013). Manual de história oral. Rio de Janeiro, RJ: FGV.
Almeida, J. M. F. (2009). A reforma da instrução pública do Ceará de 1922: as diretrizes da política educacional do governo Justiniano de Serpa (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza.
Almeida, J. S. (1998). Mulher e educação: a paixão pelo possível. São Paulo, SP: Unesp.
Avelar, A. S. A. (2007). A retomada da biografia histórica. Oralidades: Revista de História Oral, 2, 45-60. Recuperado de https://diversitas.fflch.usp.br/sites/diversitas.fflch.usp.br/files/2019-09/Oralidades%202_0.pdf
Bosi, E. (2003). O tempo vivo da memória: ensaios de Psicologia Social. São Paulo, SP: Ateliê.
Burke, P. (2008). O que é História cultural? (2a ed.). Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar.
Cavalcante, L. E. (2001). Os herdeiros da memória: os saberes populares e a educação comunitária. In J. G. Vasconcelos, & A. G. Magalhães Junior (Orgs.), Memórias no plural (p. 60-70). Fortaleza: LCR.
Cavalcante, M. J. M. (2008). Identidade narrativa e autobiografia: elementos teóricos e metodológicos para uma pedagogia da escrita histórica. In J. A. B. Bezerra, & A. M. Rocha (Orgs.), História da educação: arquivos, documentos, historiografia, narrativas orais e outros rastros (p. 13-29). Fortaleza: UFC.
Correia, M. B. A. (2018). Entrevista concedida a Scarlett O’hara Costa Carvalho por Maria Bernadete de Alcântara Correia (22 fev., 1h10min.). Fortaleza.
Dosse, F. (2009). O desafio biográfico: escrever uma vida. São Paulo, SP: USP.
Farias, A. (2012). História do Ceará (6a ed.). Fortaleza, CE: Armazém da Cultura.
Ferreira, M. M. (2002). História, tempo presente e História Oral. Topoi, 3(5), 314-332. DOI: https://doi.org/10.1590/2237-101X003006013
Fialho, L. M. F. (2012). A experiência socioeducativa de internação na vida de jovens em conflito com a lei (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.
Fialho, L. M. F., & Braga Júnior, V. R. S. (2015). Educadora Irmã Maria Montenegro (1923/2008): mulher luz. In L. M. F. Fialho, J. G. Vasconcelos, J. R. Santana, R. E. P. Vasconcelos Júnior, & R. Martinho Rodrigues (Orgs.), História, literatura e educação (p. 109-128). Fortaleza: UECE.
Freitas, M. C., & Biccas, M. S. (2009). História social da educação no Brasil (1926-1996). São Paulo, SP: Cortez.
Girão, B. (1999). “Colégio das órfãs ao Imaculada”: um itinerário de amor ao próximo. In M. J. N. Silveira (Org.), Colégio da Imaculada Conceição: do Gênese ao Apocalipse (p. 357-362). Fortaleza, CE: Tipogresso.
Jacomeli, M. R. M. (2010). A Lei 5.692 de 1971 e a presença dos preceitos liberais e escolanovistas: os estudos sociais e a formação da cidadania. Revista Histedbr, 10(39), 76-90. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v10i39.8639718
Kuhlmann Junior, M. (2000). Histórias da educação infantil brasileira. Revista Brasileira de Educação, 14, 5-18. Recuperado de https://www.scielo.br/j/rbedu/a/CNXbjFdfdk9DNwWT5JCHVsJ/?format=pdf&lang=pt
Landim, R. M. M. (2018). Entrevista concedida a Scarlett O’hara Costa Carvalho por Rita Maria Machado Landim (9 abr., 1h30min.). Fortaleza.
Lei nº 4.024 de 20 de dezembro de 1961. (1961). Fixa as Diretrizes e as Bases para o Ensino de 1º e 2º graus, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília.
Lei nº 5.540 de 28 de novembro de 1968. (1968). Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília.
Lei nº 5.692 de 11 de agosto de 1971. (1971). Fixa Diretrizes e Bases para o Ensino de 1º e 2º Graus, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília.
Leite, A. M. F. (2018). Entrevista concedida a Scarlett O’hara Costa Carvalho por Aíla Maria Fernandes Leite (6 mar., 50 min.). Fortaleza.
Levi, G. (1992). Sobre a micro-história. In P. Burke (Org.), A escrita da História: novas perspectivas (p. 133-162). São Paulo, SP: Unesp.
Lima, J. M. C. (2006). A Reforma Lei 5692/71 e seus reflexos na educação cearense (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.
Loriga, S. (2011). O pequeno X: da biografia à história. Belo Horizonte, MG: Autêntica.
Melo, F. E. (2006). A cultura cívica na educação cearense (1963-1973) – na tapeçaria da história, entre o “livro da professora” e os festejos à pátria e ao progresso (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.
Melo, J. M. (2008). Nota de Falecimento da Irmã Maria Montenegro. Blog da Sagrada Família. Recuperado de http://blogdasagradafamilia.blogspot.com/2008/09/nota-de-falecimento-da-irm-maria.html
Mendes, M. C. F., Fialho, L. M. F., & Machado, C. J. S. (2019). Argentina Pereira Gomes: disseminação de -inovações- didáticas na educação primária na década de 1930. Revista Diálogo Educacional, 19(61), 527-550. DOI: http://dx.doi.org/10.7213/1981-416X.19.061.DS02
Montenegro, M. L. S. (2018). Entrevista concedida a Scarlett O’hara Costa Carvalho por Maria Laís de Sousa Montenegro (15 mar., 1h30min.). Fortaleza.
Nóbrega-Therrien, S. M., Almeida, M. I., Mendes, E. T. B., Paiva, T. N., Rocha, A. V. S., & Ferreira, R. S. (2012). Contribuição das Irmãs de Caridade na assistência à saúde e no desenvolvimento da Enfermagem no Ceará. In Anais do Encontro Internacional Mahis (p. 1-18). Fortaleza, CE. Recuperado de http://www.uece.br/eventos/encontrointernacionalmahis/anais/trabalhos_completos/52-5981-03102012-232810.pdf
Nunes, M. J. R. (2001). Freiras no Brasil. In M. Priore (Org.), História das mulheres no Brasil (4a ed., p. 482-509). São Paulo, SP: Contexto.
Perrot, M. (2001). Os excluídos da história: operários, mulheres e prisioneiros. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.
Pinto, J. M. R., Brant, L. L. N. A. O., Sampaio, C. E. M., & Pascom, A. R.P. (2000). Um olhar sobre os indicadores de analfabetismo no Brasil. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 81(199), 511-524. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.81i199.971
Pollak, M. (1989). Memória, esquecimento, silêncio. Estudos Históricos, 2(3), 3-15. Recuperado de http://www.uel.br/cch/cdph/arqtxt/Memoria_esquecimento_silencio.pdf
Reis, J. C. (2000). Escola dos Annales: a inovação em história. São Paulo, SP: Paz e Terra.
Saviani, D. (2008). O legado educacional do regime militar. Cadernos Cedes, 28(76), 291-312. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622008000300002
Shiroma, O. E., Moraes, M. C., & Evangelista, O. (2011). Política educacional (4a ed.). Rio de Janeiro, RJ: Lamparina.
Silva, W. C. L. (2012). Espelho de palavras: escrita de si, autoetnografia e ego-história. In A. S. Avelar, & B. B. Schmidt (Orgs.), Grafia da vida: reflexões e experiências com a escrita biográfica (p. 39-62). São Paulo, SP: Letra e Voz.
Soares, M. N. M. (1998). Colégio Imaculada Conceição (1997): roteiro para uma nova visita ao passado. Fortaleza, CE: Expressão Gráfica.
Vasconcelos, R. C. R. (2018). Entrevista concedida a Scarlett O’hara Costa Carvalho por Rita de Cássia Ramos Vasconcelos (14 mar., 25 min.). Fortaleza.
Vasconcelos, L. M., Fialho, L. M. F., & Machado, C. J. S. (2018). Facetas da (im)potência viril na Revista Careta: educação e masculinidades no Estado Novo (1937-1945). Acta Scientiarum. Education, 40(4), 1-12. DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v40i4.41145
Zumthor, P. (1997). Tradição e esquecimento. São Paulo, SP: Hucitec.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in part or in its entirety.
The copyright belongs exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal are the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distributing the material in any medium or format) and adaptation (remixing, transforming, and building upon the material thus licensed for any purpose, including commercial purposes) are permitted.
It is recommended that you read this link for more information on the subject: providing credits and references correctly, among other crucial details for the proper use of the licensed material.